زنگ خطر برای 2 دشت‌ ممنوعه کشور در یزد


زنگ خطر برای 2 دشت‌ ممنوعه کشور در یزد

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد گفت: ناپایداری شدید سفره و افزایش ای سی آب در دشت ابرکوه زنگ خطر را به صدا در آورده و نشست زمین در این منطقه نیز هشداری جدی برای نابودی تدریجی آبخوان‌های ابرکوه است.

به گزارش ایسنا، «محمدمهدی جوادیان زاده» در شانزدهمین جلسه شورای هماهنگی دشت پایلوت ابرکوه گفت: ناپایداری شدید سفره و افزایش ای‌سی آب در دشت‌های ابرکوه و یزد - اردکان، زنگ خطر را برای این دو دشت به صدا درآورده است.

وی با بیان این که دشت‌های نامبرده از جمله دشت‌های بحرانی و ممنوعه کشور محسوب می‌شوند، گفت: وضعیت فرونشست و فروچاله‌های دشت‌های مذکور به دلیل برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، بسیار بحرانی است.

جوادیان زاده تصریح کرد: نشست زمین علاوه بر تخریب تأسیسات و زیرساخت‌ها، هشداری جدی مبنی بر نابودی تدریجی آبخوان‌هاست چرا که در زیر زمین ساختاری از خاک و آب وجود دارد که وقتی آب تمام شود، جای آن را هوا گرفته و یک سازه ناپایدار به وجود می‌آید.

وی با اشاره به نشست تدریجی زمین در اثر وزن زیاد و پر شدن این فضاهای خالی، ادامه داد: وضعیت بحرانی و نگران‌کننده در این رابطه اینجاست که این پروسه باعث تجدیدناپذیری سفره‌های زیرزمینی می‌شود و بعد از آن هر مقدار بارندگی نیز اتفاق بیافتد، سفره هرگز تجدید نخواهد شد و آب باران به صورت سیل بر سطح زمین جاری می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد بهترین راهکار برای مدیریت آب را صرفه‌جویی دانست و افزود: یکی از اقدامات مؤثر در مدیریت منابع آبی، خاموشی چاه‌های کشاورزی است که کشاورزان نیز ضمن ابراز رضایت از این طرح، متقاضی مدیریت مدت‌ زمان خاموشی شدند که مورد موافقت قرار گرفت.

جوادیان زاده در این باره تصریح کرد: به علت به حداقل رساندن خسارت به کشاورزان در مدت‌ زمان خاموشی، طرح تحویل حجمی آب از طریق کنتورهای هوشمند را به دست کشاورزان می‌سپاریم تا خود بر طبق نوع محصول و میزان نیاز آن به آب، مدیریت مصرف را به دست گیرند.

«محمد کاظمی نسب» فرماندار ابرکوه نیز بحران آب را یکی از مسائل کلان کشور دانست و ابراز کرد: ضروری است که امروز همگام با قوانینی که در این زمینه تصویب شده است، بیش‌ از پیش به این مقوله توجه کنیم و خود را مقید و ملزم به اجرای قوانین بدانیم.

وی عنوان کرد: در بخش کشاورزی نیز هیچ راه چاره‌ای جز تغییر الگوی کشت برای مدیریت بهینه منابع آب وجود ندارد، در غیر این صورت اگر در حوزه کشاورزی همین روند ادامه داشته باشد و از سوی دیگر همچنان با کمبود آب مواجه باشیم، در چند سال آینده دیگر نه نانی برای خوردن و نه آبی برای کشت وجود خواهد داشت.

«محمدعلی شرافت» رییس اداره منابع آب ابرکوه نیز از شناسایی 42 مورد فروچاله در دشت ابرکوه خبر داد و گفت: تعدادی از فروچاله‌ها به مناطق روستایی و کشاورزی رسیده و باعث تخریب اراضی کشاورزی شده‌اند.

وی در ادامه نیز به بیان اقدامات شاخص در حوزه طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از جمله تشکیل کارگروه ملی و استانی سازگاری با کم‌آبی و کمیته‌های تخصصی، اجرای طرح‌های داناب، سپاس آب و ایجاد تشکل آب بران، اقدامات فرهنگی، جلسات هم‌اندیشی و آگاه‌سازی کشاورزان پرداخت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...