به گزارش ایسنا، حجت الاسلام میرکتولی شامگاه گذشته در شبستان امام خمینی(ره) طی سخنانی اظهار کرد: قرآن کریم برای رسیدن انسان به حیات طیبه و سعادت دنیوی و اخروی دو ویژگی مهم آبادانی خانه درون و اصلاح اعمال و رفتار بیرونی به واسطه عمل صالح را توصیه میکند که نقش مهمی در این خصوص دارند.
وی افزود: مهم ترین رکن ایمان، پایبندی به اعتقادات و باورهاست و یکی از اعمال مهم ایمانی، انصاف است؛ بنابر روایت وارده از نبی گرامی اسلام، داشتن انصاف نسیمی از نسیهای بهشت است.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: حضرت علی علیه السلام در رواتی میفرمانید کتاب آسمانی تورات با پنج جمله پایان مییابد و من دوست دارم در آغاز هر روز این جملات را مطالعه و تکرار نمایم که اولین جمله در خصوص عالمی است که به علمش عمل نکند که این عالم به مثابه ابلیس است.
میرکتولی تاکید کرد: ابلیس شش هزار سال عبادت خداوند را به جا آورد اما در نهایت به خاطر تکبر و بالاتر دانستن خود از درگاه الهی مطرود شد؛ انصاف این است که انسان خود را بالاتر از دیگران نبیند و هر آنچه برای خود نمیپسندد برای دیگران هم نپسندد و تواضع داشته باشد.
وی یادآور شد: جمله دوم تورات این است که سلطانی که با زیردستان و رعیت خود به عدالت و انصاف رفتار نکند، همانند فرعون است، هر انسانی در هر پست و مقامی که دارد اگر با کارمندان و زیر دستان خود با عدالت رفتار نکند و نظرات خود را تحمیل نماید در حقیقت همانند فرعون است و بدترین عذاب در قیامت برای متکبرین و فرعونیان است.
سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: سومین جمله این است که انسان فقیر طمعکاری که در برابر ثروتمندان از خدا بی خبر به طمع ثروت، خود را ذلیل و خوار نماید همانند یک سگ است، که باید در این خصوص توجه کافی داشته باشیم و کرامت خود را در برابر ثروتمندان پایمال نکنیم.
میرکتولی خاطر نشان کرد: چهارمین جمله تورات در خصوص افراد ثروتمندی است که از مال خود در دنیا بهرهای نمیبرند که این ثروت به خشت تشبیه شده است، افراد ثروتمند قبل از اینکه از دنیا بروند از مال خود در جهت درست استفاده ببرند و انفاق داشته باشند و از مستمندان دستگیری نمایند.
وی در پایان تأکید کرد: جمله پنجم تورات در خصوص زنانی است که به غیر ضرورت و نیاز از منزل خارج میشوند که به کنیز تشبیه شده اند؛ زنان جامعه اسلامی توجه داشته باشند بدون ضرورت در کوچه و بازار رها نشوند تا اسیر هوسهای آلوده نشوند.
انتهای پیام