تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدان


تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدان

همدان؛ پایتخت تاریخ و تمدن ایران با داشتن بنا‌های ارزشمند و هزار ساله یکی از ارزشمندترین شهر‌های کشورمان می‌باشد که دیدنش می‌تواند دنیایی از تجربه باشد. جا‌های دیدنی همدان و مردم مهربان و خونگرمی که میزبانی از گردشگران را خیلی خوب به جای می‌آورند، بهانه‌ای برای سفر امروزمان می‌باشند.

همدان؛ پایتخت تاریخ و تمدن ایران با داشتن بنا‌های ارزشمند و هزار ساله یکی از ارزشمندترین شهر‌های کشورمان می‌باشد که دیدنش می‌تواند دنیایی از تجربه باشد. جا‌های دیدنی همدان و مردم مهربان و خونگرمی که میزبانی از گردشگران را خیلی خوب به جای می‌آورند، بهانه‌ای برای سفر امروزمان می‌باشند. کوله بار سفر را برای مرور جا‌های دیدنی همدان و زیبایی‌های نهفته در آن برمی داریم.
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدانهگمتانه
محکم‌ترین سند بر تاریخ و تمدن بی بدیل همدان را می‌توان تپه باستانی و ۳۰۰۰ ساله هگمتانه دانست. این اثر تاریخی که بر روی تپه‌ای در داخل شهر واقع شده است، یادگاری به جای مانده از ماد‌ها می‌باشد و از نظر تاریخی اهمیت بسیار زیادی دارد. هگمتانه در واقع پایتخت و محل حکومت این قوم در هشتصد سال قبل از میلاد مسیح بوده و معماری و هنر به کار رفته در آن یکی از شگفتی هایش می‌باشد. قصری بسیار زیبا و با شکوه با وسعت ۴۰ هکتار که ترکیبی از هفت قلعه بوده که در اطراف آن‌ها منازل مسکونی مردم ساخته شده اند.
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدانیکی از هوشمندانه‌ترین کار‌هایی که در طراحی هگمتانه به کار گرفته شده است، شبکه آب رسانی بسیار عالی و بی نقص در آن می‌باشد. نوع کانال کشی و استفاده از آجر‌های مربع به عنوان کف پوش کانال‌ها همگی از ظرافت بسیار بالایی برخوردار هستند و نشان از هوش مهندسی و معماری ایرانیان باستان دارند.
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدانقدمت بسیار زیاد هگمتانه باعث شده است تا این منطقه به گنجینه‌ای ارزشمند تبدیل شود و در طی حفاری‌های انجام شده آثار بسیار گران بهایی از آن بدست آمده است. جام طلایی معروف به ریتون شیر که در موزه ملی ایران نگهداری میشود، لوح زرین و لوح متعلق به داریوش دوم از جمله آثار بدست آمده از این منطقه به شمار می‌روند.
پیشنهاد می‌کنیم به هر بهانه و هدفی که به این شهر سفر می‌کنید، در بین جا‌های دیدنی همدان بازدید از تپه هگمتانه را در اولویت قرار دهید. شک نکنید که از این انتخاب کاملا راضی خواهید بود.
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدان
کتیبه‌های سنگی گنج نامه
از دیگر جا‌های دیدنی همدان که تاریخ، طبیعت و تفریحات مهیج را در کنار هم قرار داده است، گنج نامه می‌باشد. در این منطقه می‌توانید لوح و سنگ نوشته‌ای بزرگ و متعلق به داریوش و خشایارشاه هخامنشی را مشاهده کنید که از سال‌های بسیار دور تا امروز در این منطقه و در دل کوه الوند جای خوش کرده اند. کتیبه و سنگ نوشته بزرگی که در این منطقه قرار گرفته است، حاوی متونی به زبان‌های عیلامی، بابلی نو و زبان‌های باستانی نو می‌باشند. این دو کتیبه را می‌توانید در انتهاب دره عباس آباد در شهرستان همدان مشاهده کنید.
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدان
گنبد علویان
گنبد علویان؛ بنایی بسیار با ارزش و هنرمندانه و متعلق به دوره سلجوقیان می‌باشد که امروز به عنوان یکی از آثار ملی ایرتن به ثبت رسیده است. این بنای باستانی که در چهار باغ علویان واقع شده است، علاوه بر داشتن ظرافت‌های به کار رفته در معماری آن، از تزئینات بسیار زیبا و باشکوهی برخوردار است که گذر زمان نتوانسته است آن‌ها را از روی دیوار‌ها پنهان کند. لازم به ذکر است که ناملایمتی‌های روزگار و گذر زمان باعث شد تا گنبد این بنا به فراموشی سپرده شود و فرو بریزد.
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدان
برج قربان
در محله زندی‌های همدان یکی دیگر از بنا‌های تاریخی شهر را می‌توان نظاره گرد که آجرکاری‌های ظرافتمندانه آن بعد از گذر سال‌های بسیار زیاد هنوز محکم و استوار به جای مانده اند. این مقبره که شبیه به برج با سقفی دوازده ظلعی می‌باشد، بخاطر نداشتن کتیبه و سند معتبر مشخص نیست که به طور دقیق متعلق به چه کسی و چه دوره‌ای از تاریخ بوده است.
در داخل برج قربان مقبره‌هایی متعلق به دوره صفوی و سایر ادوار به چشم میخورد که همگی نشان از داشتن قدمت بسیار بالای آن دارند. برای بازدید از این بنا می‌توانید به حد فاصل بین خیابان طالقانی و چهار باغ شهید مدنی بروید و از زیبای و شکوه و استقامت آن لذت ببرید
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدان
آرامگاه اِستر و مُردخای
آرامگاه استر و مردخای که از زیارتگاه‌های یهودیان می‌باشد که در محله یهودی نشین شهر قرار گرفته است. این بنا در واقع دومین زیارتگاه یهودیان ایران و جهان می‌باشد و قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد. در داخل این آرامگاه کتاب بسیار قدیمی تورات وجود دارد که جنس تمام صفحات آن از پوست آهو می‌باشد. ارزش تاریخی این اثر به اندازه ایست که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدان
میدان تاریخی امام
در تمام شهر‌های کشورمان میادین زیادی به چشم میخورند و هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما در این بین میدان امام خمینی همدان از شهرت بسیار زیادی برخوردار است و تفاوت‌های زیادی با سایر میدان‌ها دارد. این میدان بزرگ که امروز به عنوان یکی از جا‌های دیدنی همدان شناخته شده است، حاصل هنر و طراحی کارل فریش؛ معمار آلمانی می‌باشد و در دوره پهلوی ساخته شده است. از ویژگی‌های بسیار جالب این میدان می‌توان به پوشش ۶ خیابان در آن اشاره کرد. پیاده روی و تماشای این میدان و نوع معماری به کار رفته در آن می‌تواند تجربه‌ای تازه در سفر باشد.
حمام‌های قدیمی همدان
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدانحمام حاج تراب
حمام‌ها که از نظر معماری ایرانی بسیار مهم و ضروری می‌باشند، در اغلب شهر‌های کشورمان به چشم میخورند و اغلب آن‌ها به موزه‌های مردم شناسی تغییر کاربری داده اند. در بین جاذبه‌های دیدنی همدان می‌توان حمام تاریخی حاج تراب را دید که هنر و معماری به کار رفته در آن نشان از دوره قاجاریان دارد. با قدم گذاشتن در این حمام در واقع با یک تیر دو نشان زده اید، چون علاوه بر معماری بسیار زیبا و هنر کاشی کاری هنرمندانه در آن، می‌توانید آداب و رسوم و سبک زندگی مردم این شهر را که با مجسمه‌های مومی به تصویر کشیده شده اند را مرور کنید. البته لازم به ذکر است که حمام حاج تراب در نهاوند؛ یکی از شهر‌های استان همدان قرار گرفته است.
تاریخی‌ترین دیدنی‌های همدانحمام تاریخی قلعه
حمام قلعه از دیگر جاذبه‌های بسیار ارزشمند در شهر همدان می‌باشد که نوع معماری ایرانی و اسلامی آن شهرت زیادی دارد. این حمام که متعلق به دوره قاجاریان می‌باشد، از دو بخش سرد و گرم تشکیل شده است، با داشتن کاشی کاری‌های بسیار زیبا و معماری که در اغلب نمونه‌های مشابه ش می‌توان دید، امروز به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم بعد از مرور سبک زندگی مردم همدان و مشاهده ظرافت‌های بکار رفته در در و دیوار و سقف این بنا، دقایقی را در رستوران و سفره خانه سنتی آن سپری کنید.
بنا‌های تاریخی همدان بسیار زیاد می‌باشند و مرور تمام زیبایی‌های این شهر در یک مطلب امکان پذیر نیست. در مطالب بعدی به مرور سایر جا‌های دیدنی و طبیعی این شهر خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبحانه خبری، 1 اردیبهشت 1403؛ از دفع حمله منتسب به اسرائیل به تاسیساتی در اصفهان تا اطل...