پیگیری ایده تولید علوم انسانی اسلامی در کانون دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق(ع)


پیگیری ایده تولید علوم انسانی اسلامی در کانون دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق(ع)

کانون دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) همسو با ایده مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی برای تولید علوم انسانی اسلامی و تربیت نیروهای متعهد و متخصص راه‌اندازی شده و اهدافی همچون اندیشه‌ورزی و ارائه دیدگاه‌های علمی به کارگزاران نظام را دنبال می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: زمانی که آیت الله محمدرضا مهدوی کنی در ابتدای دهه شصت تصمیم گرفت دانشگاهی تاسیس کند که از دانشگاه الازهر مصر پیشی بگیرد شاید کسی فکر نمی کرد بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه ایده وی، مرکزی برای تربیت نیروهای متفکر انقلابی باشد.

از ابتکارات این دانشگاه در تداوم مسیر تربیت نیروهای اندیشمند و متعهد و بهره گیری از آنها در مواضع مختلف نظام، راه اندازی کانون دانش آموختگان در سال جاری است که نخستین گردهم آیی بزرگ آن پنجشنبه، هفتم شهریورماه در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

در این مراسم که حدود ۱۵۰۰ نفر از دانش‌آموختگان ادوار مختلف دانشگاه امام صادق (ع) حضور داشتند، چهره های نام آشنا به ویژه از طیف های مختلف سیاسی حضور داشتند، افرادی همچون حسام الدین آشنا، مصطفی کواکبیان، سید محمد حسینی و سردار احمدرضا رادان.

چرایی و اهداف راه اندازی کانون دانش آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) مسئله ای است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

«سید محمد حسینی» از اعضای هیات امنای این کانون در این باره به خبرنگار ما گفت «مقام معظم رهبری معتقد به اتصال دانش آموختگان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به ویژه دانشگاه امام صادق (ع) به این مرکز هستند از این رو در پی تغییر کادر مدیریتی این دانشگاه و با مشارکت جمعی از اولین گروه دانش آموختگان این دانشگاه، تصمیم گرفتیم برای تحقق بیانیه گام دوم دانشگاه امام صادق (ع) که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد، کانون دانش آموختگان را تاسیس کنیم.»

گردهم آیی دانشگاهی که قرار شد الازهر جهان تشیع باشد نویدبخش روزهای خوبی برای تولید علوم انسانی اسلامی در کشورمان شد. همین که طیف های سیاسی مختلف کنار هم قرار گرفتند بسیار جالب و نشان از وحدت ملی در ایران اسلامی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین «حسین علی سعدی» رئیس دانشگاه امام صادق (ع) در این باره به شبستان گفت: مرحوم آیت الله مهدوی کنی تلاش داشتند دانشگاهی تاسیس کنند که همه دلسوختگان مکتب اهل بیت (ع) را کنار هم گرد آورد. تعلق خاطر به احزاب سیاسی هیچ جایگاهی در منظومه فکری ایشان نداشت بلکه علاقه و وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ملاک پذیرش افراد در این دانشگاه در نگاه ایشان بود.

نکته جالب درباره کانون دانش آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) این است که تقریبا تمام کسانی که نخستین گردهم آیی دانش آموختگان این دانشگاه حضور داشتند، از علاقه خود به آیت الله مهدوی کنی، رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری گفتند و گفتند که آنچه محصلان این دانشگاه را به هم پیوند می داد، درس اخلاق صبح های شنبه ایشان بود. این موضوع را بسیاری از سخنرانان این گردهم آیی از حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرلوحی گرفته تا حسام الدین آشنا اذعان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید مصطفی میرلوحی» رئیس هیئت مدیره کانون دانش آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) درباره چشم انداز و اهداف این کانون به شبستان گفت: مهم ترین دغدغه آیت الله مهدوی کنی در تاسیس این دانشگاه، تولید علوم انسانی اسلامی و تربیت نیروهای متدین برای نظام جمهوری اسلامی است بنابراین ما در این کانون برای تحقق این اهداف متعالی تلاش می کنیم.

البته در پایگاه اطلاع رسانی این کانون درباره اهداف تشکیل آمده است: «شناخت، هم افزایی و بهره مندی از ظرفیت های بالقوه و بالفعل دانش آموختگان دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، اندیشه ورزی و ارائه دیدگاه های علمی به مدیران و کارگزاران نظام جمهوی اسلامی، حفظ ارتباط مستمر دانش آموختگان با دانشگاه امام صادق(علیه السلام) و رفع نیازهای دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(علیه السلام) با همفکری، همیاری و کمک جمعی.»

نکته مهم این است که بسیاری از دانش آموختگان این دانشگاه، در گذشته و حال در سمت های مهم سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و علمی کشور حضور داشته و یا دارند، با وجود این باید منتظر گذر زمان ماند و دید میراث 40 ساله آیت الله مهدوی کنی و برخی از سران نظام جمهوری اسلامی می تواند فکری برای درمان دردهای جامعه ایران به ویژه در حوزه آسیب های اجتماعی، معضلات فرهنگی و مشکلات اقتصادی بکند یا خیر؟

البته اعضای تعریف شده ساختار این کانون -مجمع عمومی، هیئت مدیره و بازرسان- حتما در آینده نزدیک و سال به سال گزارشی از دستاوردهای این کانون دانش آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) ارائه می کنند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا