عارف در انتخابات مجلس شرکت نخواهد کرد


عارف در انتخابات مجلس شرکت نخواهد کرد

حدود یک ماه مانده به شروع ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، بحث در باره جمع‌بندی اطلاح‌طلبان جهت حضور در انتخابات، ارائه لیست واحد، سرلیست‌های اصلی و نیز رایزنی احتمالی با افراد جهت حضور آنها در لیست ‌اصلاح‌طلبان بخش عمده‌ای از اخبار این حوزه را به خود اختصاص داده است. در همین حال پیش علی شکوری‌راد دبیر کل حزب اتحاد ملت، قرار گرفتن عارف در صدر لیست ‌اصلاح‌طلبان را رد کرده و احتمال آن را بسیار ضعیف دانست. او حتی اشاره کرد که ما اصلا هنوز لیستی تهیه نکرده‌ایم که بخواهیم از آقای عارف به عنوان سرلیست یاد کنیم .

در همین زمینه، عبدالله ناصری کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با همدلی گفت:«بر اساس یکی از راهبردهای شورای عالی سیاستگذاری ‌اصلاح‌طلبان و تاکید اکثریت اعضای آن، افرادی که در عضویت این شورا هستند یا به نوعی درنهاد تصمیم‌گیری در باره تهیه لیست‌های انتخاباتی صاحب‌نظر هستند، نمی‌بایست خودشان داوطلب نامزدی انتخابات شوند. این راهبرد کلی در شورا تصویب شده و مورد تائید بزرگان این جمع قرار گرفته است. بنابراین طبیعتا چون آقای عارف، خود رئیس شورای عالی سیاستگذاری ‌اصلاح‌طلبان هستند، پیش‌بینی می‌شود که ایشان بر همین اساس در انتخابات نامزد نشوند.»

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که با نبود عارف، گزینه‌های اصلی ‌اصلاح‌طلبان برای شرکت در این انتخابات چه کسانی خواهند بود؟ گفت:«ابتدا باید دید که چه افرادی از میان ‌اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات، ثبت نام‌ می‌کنند.»

او اضافه کرد:«تا آنجا که من اطلاع دارم برخی از احزاب به طور جدی در این زمینه وارد فعالیت شده‌اند تا با یک عده از نیروها گفت‌وگو کرده و آنها را مجاب به ثبت نام در این انتخابات کنند. این افراد در نظر گرفته شده شامل دایره گسترده‌ای از برخی وزرا و مدیران ارشد ادواری است که حتی بخش عمده‌ای از نیروهای جوان‌تر را نیز به خود اختصاص‌ می‌دهد.»

ناصری درباره صحبت‌های شکوری‌راد مبنی بر رد سرلیستی عارف در انتخابات مجلس از منظور کلی شکوری‌راد اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود:«برداشت کلی همه اعضا در شورای عالی سیاستگذاری ‌اصلاح‌طلبان در این است که آقای عارف برای انتخابات مجلس نامزد نخواهند شد. بنابراین وقتی ایشان قصد ورود به مجلس را ندارند پس دیگر صحبت از امکان سرلیستی ایشان در لیست ‌اصلاح‌طلبان، بی‌دلیل به نظر‌ می‌رسد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا‌ می‌توان در میان این افراد به بعضی اشخاص خاص اشاره کرد؟ گفت:«قاعدتا هم اکنون نمی‌توان از افراد مشخصی در این زمینه نام برد و باید دید که پس از پایان ثبت نام، شورای عالی سیاستگذاری چه کسانی را از میان ثبت نام شوندگان در لیست خود قرار خواهد داد.»

ناصری درباره این که چرا با وجود فرصت ناچیز باقیمانده برای ثبت نام کاندیداها در انتخابات مجلس، هنوز ‌اصلاح‌طلبان به جمع‌بندی واحدی در این زمینه نرسیده‌اند؟ گفت:«متاسفانه در دوره‌های قبل هم وضعیت به همین گونه بوده است. مهمترین مشکل در جبهه اصلاحات همین وارد کردن نیروهای کارآمد و لایق و شایسته برای حضور و ثبت نام در انتخابات است. البته وجود مانعی چون نظارت استصوابی خود به عنوان عاملی دیگر، باعث آن‌ می‌شود که این نیروهای مهم از همان ابتدا تمایل چندانی برای ورود به عرصه انتخابات از خود نشان ندهند. حال باید دید که این بار آیا اعضای شورای عالی سیاستگذاری یا افراد تاثیرگذار و کاریزماتیک در جبهه اصلاحات موفق خواهند شد که این قبیل افراد را متمایل به حضور در انتخابات کنند یا خیر.»

او ادامه داد:«طبق اطلاعاتی که در دسترس است، احزاب و ائتلاف‌های کوچک هر کدام یک لیست‌های ابتدایی و اولیه را انتخاب کرده‌اند تا در نهایت به جمع بندی رسیده و با افراد برای ثبت نام آنان در انتخابات، وارد گفت‌وگو شوند.»

او در پایان تصریح کرد:«واقعیت غیر قابل کتمان این است که با توجه به شرایط امروزه کشور و فاصله عمیق بین جامعه و حاکمیت، تلقی من این است که به دلیل مسائل و وضعیتی که در مجلس و شورای نگهبان حاکم است، بسیاری از اشخاص مهم سیاسی و تاثیرگذار که حضور آنها در مجلس‌ می‌تواند به نفع جامعه، صلاح کشور و توسعه ایران باشد، به دلیل عدم اطمینان به کارآمدی و فاصله زیاد بین جامعه مدنی و حاکمیت که روز به روز هم به میزان آن افزوده‌ می‌شود تمایل و انگیزه لازم را برای حضور در مجلس ندارند.»


احمد حکیمی‌پور:حضور عارف در انتخابات مجلس هنوز مشخص نیست
همدلی-نماینده پیشین مجلس، اظهار نظر درباره نام کاندیداهای مورد نظر ‌اصلاح‌‎طلبان را بسیار زود دانست.

احمد حکیمی‌پور، کارشناس سیاسی ‌اصلاح‌‎طلب درباره تصمیمات ‌اصلاح‌‎طلبان در آستانه انتخابات مجلس یازدهم در گفت‌وگو با همدلی تاکید کرد:«هنوز بسیار زود است که بتوان در این باره اظهار نظر کرد و باید منتظر جمع‌بندی نظرات در شورای عالی سیاستگذاری ‌اصلاح‌‎طلبان باشیم. آنچه مسلم است اینکه گفت‌وگوهایی در میان احزاب و ائتلاف‌‌ها شکل گرفته است، ولی هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. البته که این تلاش‌‌های درون حزبی مسیر را برای نتیجه‌گیری نهایی هموارتر‌‌ می‌کند، اما لازم است که با توجه به زمان کوتاه باقیمانده تا شروع ثبت نام انتخابات مجلس، قدری سرعت بیشتری به خود بگیرد.»

این نماینده پیشین شورای شهر تهران، در پاسخ به این سوال که چرا هنوز ‌اصلاح‌‎طلبان با توجه به زمان محدود تا شروع ثبت نام نامزدها، به نتیجه واحدی دست پیدا نکرده اند؟ گفت:«متاسفانه این یکی از مشکلاتی است که همیشه در ایران وجود داشته است و تنها پس از ثبت نام کاندیداها است که شاکله اصلی انتخاب‌‌ها نهایی‌‌ می‌شود. جه بهتر بود که امکان انتخاب تعدادی از اعضا و برجسته کردن آنها از همین مراحل پیشین قبل از نام‌نویسی تا حدودی صورت‌‌ می‌گرفت، اما متاسفانه فرایند به این گونه نبوده و بیشتر باید منتظر آن باشیم تا ببینیم در ابتدا چه کسانی تمایل به حضور در انتخابات دارند، سپس به جمع‌بندی کاملی برای انتخاب، در حمایت قرار دادن و ارائه لیست دست یابیم.»

حکیمی‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا ‌اصلاح‌‎طلبان در انتخابات مجلس یازدهم به این اجماع خواهند رسید که لیستی واحد ارائه کنند یا خیر؟ گفت:«‌اصلاح‌‎طلبان همیشه این کار را کرده‌اند و این بار هم مانند همیشه حتما در ارائه یک لیست واحد و مشترک، به وحدت نظر‌‌ می‌رسند.»

او همچنین تاکید کرد:«دو گانگی یا چندگانگی در این مساله، معنایی نداشته و یکی از اهداف ‌اصلاح‌‎طلبان ارائه یک لیست واحد در این انتخابات است.»

این نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی درباره حضور محمدرضا عارف در انتخابات مجلس یازدهم و احتمال قرار گرفتن او در سرلیست ‌اصلاح‌‎طلبان گفت:«نمی‌توان درباره این مساله، نظر قاطعی اعلام کرد، زیرا ابتدا باید تمایل شخصی ایشان برای ورود به این عرصه مشخص شود. این یک انتخاب شخصی است که نه فقط درباره ایشان که در مورد همه نامزدهای احتمالی صادق است. بعد از تصمیم عارف برای حضور در انتخابات مجلس‌‌ می‌توان راجع به نوع قرارگیری او در لیست ‌اصلاح‌‎طلبان صحبت کرد که البته تشخیص این مساله هم در حوزه اعضای شورای عالی سیاستگذاری ‌اصلاح‌‎طلبان است.»

حکیمی پور همچنین درباره دیگر افراد شاخص احتمالی که ممکن است در لیست ‌اصلاح‌‎طلبان قرار گیرند، گفت: هنوز جبهه اصلاحات در این زمینه به توافق نظر کامل دست پیدا نکرده است. اگرچه رایزنی و تبادل نظر با برخی چهره‌‌های مهم سیاسی در حال پیگیری است اما در حال حاظر نمی توان نظر قاطعی درباره آن اظهار داشت. او ادامه داد: شکل اصلی لیست ‌اصلاح‌‎طلبان را باید پس از ثبت نام نامزدها مورد بررسی قرار داد و صحبت در این زمینه در حال حاظر فقط مشتمل بر حدس و گمان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس