مدیریت مسجد نیازمند دانش‌های به‌روز است/از ظرفیت طلاب جوان در مساجد استفاده شود


مدیریت مسجد نیازمند دانش‌های به‌روز است/از ظرفیت طلاب جوان در مساجد استفاده شود

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی با بیان اینکه سرعت تحولات در حوزه‌های مختلف، نحوه مدیریت مساجد را تغییر داده است، گفت: اگر ائمه جماعات باسابقه از ظرفیت طلاب جوان در اداره مساجد استفاده نکنند در جذب نسل جوان موفق نخواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی ادیب یزدی» در گفت ‌و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اخلاق حسنه و رعایت ادب و تواضع مهم ترین راهکار برای جذب افراد به مساجد است، اظهار کرد: اگرچه داشتن چنین اخلاقی مهم ترین روش برای تداوم حضور مردم در مساجد است، ولی کفایت نمی کند.

این کارشناس حوزه دین افزود: از ائمه جماعات معمر و باسابقه تقاضا داریم همانطور که با صبر، حوصله، اخلاق حسنه و مدارا چندین دهه در مدیریت مساجد موفق بوده اند با همین روحیه زمینه حضور طلاب جوان را در مدیریت این خانه های خدا فراهم کنند تا در کنار اخلاق درست، امکان اجرای برنامه های جذاب برای جذب بیشتر مردم به مساجد فراهم شود.

وی با بیان اینکه سرعت تحولات در حوزه های مختلف، نحوه مدیریت همه نهادها و دستگاه ها از جمله مساجد را تغییر داده است، گفت: اگر ائمه جماعات معمر از ظرفیت طلاب جوان در اداره مساجد استفاده نکنند در جذب نسل جوان موفق نخواهند بود، واقعیتی که در کاهش حضور افراد در برخی از مساجد به وضوح قابل مشاهده است.

حجت الاسلام ادیب یزدی تاکید کرد: من به اقتضای نوع فعالیتم در مساجد مختلف سطح شهر تهران و سایر شهرهای کشور حضور می یابم و می توانم با اطمینان بگویم اکثریت علمای باسابقه از وجود روحانیون و طلاب جوان در اداره مساجد استفاده می کنند که این مهم بسیار امیدوارکننده است. در واقع این گروه وجود طلاب جوان در مساجد را رقیب خود نمی دانند.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت مساجد در عصر حاضر، نیازمند دریافت آموزش های لازم در حوزه های روان شناسی، جامعه شناسی و هنر است، یادآور شد: حوزه های علمیه با درک این واقعیت باید طلاب را بیش از هر کاری برای اداره درست و خلاقانه مساجد تربیت کنند زیرا مدیریت سنتی این خانه های خدا به تنهایی نمی تواند موجب جذب بیشتر نسل جوان شود.

این خطیب دینی در ادامه بیان کرد: نوجوانان و جوانان در امروز جامعه علاقه دارند در هر مکانی که حاضر می شوند دیده شوند و از توامندی ها و دانش آنان استفاده شود بنابراین ائمه جماعات باید از این ظرفیت عظیم در سراسر کشور در راستای گسترش کارآفرینی در بستر مساجد استفاده کنند.

وی در ادامه به برخی کارکردهای مسجدی همچون «مسجد، کانون تزکیه و تعلیم»، «مسجد، کانون مهرورزی و نشاط معنوی»، «مسجد، زمینه ‌ساز رونق تولید»، «مسجد، پیشتاز در تحقق گام دوم انقلاب»، «مسجد، محور اتحاد و همبستگی» و «مسجد، میعادگاه منتظران موعود» اشاره و خاطرنشان کرد: تحقق چنین انتظاراتی نیازمند ورود دانش و مهارت های نو در مدیریت این خانه های خدا است و استفاده از طلاب جوان و سایر فرهیختگان جوان در اداره مساجد لازمه این موضوع است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا