ایمان حقیقی با ایمان وهمی متفاوت است/ شش خصلتی که در مومنان راه ندارد


ایمان حقیقی با ایمان وهمی متفاوت است/ شش خصلتی که در مومنان راه ندارد

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه ایمان حقیقی با ایمان وهمی بسیار متفاوت است، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: شش خصلت سخت‌گیری، حسادت، بی‌خیری، دروغ‌گویی، لجازی، ظلم و ستمگری در اهل ایمان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر علوی تهرانی» شامگاه سه‌شنبه، دوم مهرماه به مناسبت ایام محرم در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: شیعه واقعی نزد خداوند بسیار عزیز است به گونه‌ای که او را در بالاترین درجه بهشت قرار می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام صادق(ع) تصریح کرد: شش خصلت سخت‌گیری، حسادت، بی‌خیری، دروغگویی، لجازی، ظلم و ستمگری در اهل ایمان وجود ندارد، هر کس به حقیقت ایمان برسد چنین خصوصیاتی را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای شناخت درجه ایمان خود در ابتدا باید ایمان را به خوبی شناخت، ابراز کرد: ایمان حقیقی با ایمان وهمی بسیار متفاوت است به همین منظور انسان باید ایمان حقیقی را بشناسد، خداوند بارها در قرآن خطاب به کسانی که ایمان آورده‌اند فرموده است ای کسانی که ایمان آوردید از خدا بترسید و ایمان بیاورید یا در جای دیگر فرموده ای کسانی که به خیال خود ایمان آوردید ایمان بیاورید.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی افزود: در کربلا دشمنان امام حسین(ع) نظیر شمر و عمر سعد به خیال خود مومن بودند آنها نماز و قرآن می‌خواندند اما ایمان حقیقی نداشتند به همین جهت جزو اشقیای کربلا قرار گرفته و امام حسین(ع) را به شهادت رساندند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در قرآن مجید ۸۷۷ بار واژه ایمان در اشکال مختلف به کار برده شده است که نشان از اهمیت آن دارد.

وی با بیان اینکه نخستین شخصی که در عالم خلقت ایمان آورد، پیامبر گرامی اسلام(ص) بودند، اظهار کرد: زمانی که ایمان در قلب انسان رسوخ کند اعمال او در حد ایمانش خواهد بود، بسیاری از انسان‌ها در قالب زبان ظاهرا ایمان می‌آورند اما در عمل کافر هستند و این نشان از آن دارد که ایمان بر قلب آنها وارد نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با تاکید بر اینکه انسان باید ایمان را بشناسد مسیر دستیابی به آن را بداند و همواره ایمان خود را ارزیابی کند، گفت: برای به دست آوردن ایمان حقیقی انسان باید نسبت به خداوند معرفت و شناخت کسب کند.

این استاد حوزه علمیه افزود: کسی که نسبت به خداوند معرفت و شناخت پیدا کرده و ایمان بر قلب او نفوذ کرده باشد هیچ‌گاه دروغ‌گویی و کم ‌کاری نمی کند یا سایر اعمال ناشایست را مرتکب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه معرفت و شناخت الهی باید در قلب انسان به باور تبدیل شود، خاطرنشان کرد: باور و عقیده قلبی است که انسان را وادار به عمل می‌کند، مومنان حقیقی چون به باور و عقیده قلبی دست پیدا می‌کنند در برابر دستورات الهی دچار شک و تردید نشده و همواره تسلیم محض هستند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول