از آخرین آمار زائران اربعین تا اعلام اسامی برترین‌های تلاوت و تدریس قرآن


از آخرین آمار زائران اربعین تا اعلام اسامی برترین‌های تلاوت و تدریس قرآن

اعلام آمار شمارشگر آستان عباسی از تعداد زائران اربعین، بازگشت 79 درصد زائران اربعین به کشور، رشد 40 درصدی زائران ایرانی در اربعین 98 و اعلام نتایج آ‌زمون تلاوت و مصاحبه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن از مهمترین اخبار 28 مهرماه در حوزه قرآن و معارف است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبرا حوزه قرآن و معارف در بیست و هشتمین روز از مهرماه ۹۸:

آمار شمارشگر آستان عباسی از تعداد زائران اربعین

آستان عباسی با صدور بیانیه‌ای تعداد زائران شرکت‌کننده در مراسم اربعین حسینی امسال را براساس سیستم شمارشگر الکترونیک خود ۱۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۵۵ زائر اعلام کرد.

طبق این بیانیه تعداد کلی زائران، که سیستم شمارش الکترونیکی آن را با دقت بالا محاسبه کرده است، از روز ۶ صفر تا ظهر اربعین حسینی (۱۳ تا ۲۷ مهرماه) ۱۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۵۵ زائر بوده است.

در این بیانیه آمده است: «شهر کربلا طبق رسم خود که از بیش از ۱۳ قرن قبل، این سنت ساری و جاری را داشته است، امسال نیز مفتخر به میزبانی از مهمانان و زائران سیدالشهداء و حضرت ابوالفضل عباس (علیهما ‌السلام) شده و خادمان آستان‌های مطهر، افتخار عظیمی در استقبال از زائران و ارائه خدمات گوناگون به آنان داشتند. این خدمات مختلف شامل برنامه‌های متعددی بوده که از جمله آنها مستندسازی آمار زائران از طریق سامانه شمارش الکترونیک زائران در ورودی‌های شهر کربلای معلی از سوی واحد ارتباطات آستان مطهر عباسی بوده است که این اقدام برای سومین سال پیاپی انجام می‌شود. همچنین مرکز اطلاعات و بررسی‌های آماری الکفیل به مستندسازی تحلیلی و آماری از تعداد زائران و خدمات ارائه شده در شهر کربلای معلی پرداخته است.»

در ادامه تأکید شده است: «براساس گزارش سامانه شمارش الکترونیک، تعداد زائرانی که از پنج ورودی کربلا برای شرکت در این مراسم از تاریخ ششم تا بیستم ماه صفر وارد کربلا شده‌اند، ۱۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۵۵ زائر بوده است

این بیانیه می‌افزاید: «همچنین، تعداد زائران در اربعین ۱۴۴۰ هجری قمری ۱۵ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۹۴۹ زائر، در سال ۱۴۳۹ هجری ۱۳میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۱۸ زائر و در سال ۱۴۳۸ هجری قمری ۱۱ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۳۶۷ زائر بوده است».

مشارکت ۳۵۰ رسانه داخلی و بین‌المللی

در همین راستا، بخش امور فکری و فرهنگی آستان قدس عباسی از مشارکت ۳۵۰ رسانه داخلی و بین‌المللی در پوشش‌ خبری مراسم اربعین امسال خبر داد.

این بخش اعلام کرد: این رسانه‌ها شنیداری، دیداری، مطبوعاتی، اینترنتی و ۱۲ شبکه ماهواره‌ای بودند و اصحاب رسانه در میان آستان‌های مطهر حسینی و عباسی و همچنین منطقه بین‌الحرمین براساس طرح کاری رسانه‌ای تدوین شده از قبل، مستقر شدند.

طبق اعلام بخش امور فکری و فرهنگی آستان عباسی، ۱۶۰ خبرنگار به‌ همراه ۶۰ شخصیت رسانه‌ای از کشورهای مختلف از جمله بلژیک، ایران، انگلستان، فرانسه، ترکیه، بحرین و آلمان، در ضیافت آستان عباسی شرکت کردند که زیارت اربعین را از دورترین نقاط کشور عراق تا حرم مطهر امام حسین(ع) پوشش دادند.

مرکز تولید فنی و پخش مستقیم وابسته به بخش امور فکری و فرهنگی آستان حضرت عباس علیه‌السلام نیز فرکانس رایگان ویژه پوشش مراسم اربعین حسینی را در اختیار فعالان رسانه‌ای قرار داده بود.

حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع عزاداران اربعین در کربلا

«سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در اربعین، شنبه، 27 مهرماه وارد کربلای معلا شد.

وی در حاشیه سفر خود به کربلای معلا و زیارت حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، پیش از ظهر روز گذشته (شنبه، 27 مهرماه) با علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت دیدار و گفتگو کرد.

چند روز پیش وزیر ارشاد در یادداشتی نوشت: حضور میلیون ها ایرانی و عراقی در مراسم اربعین خار چشم داعش و دشمنان دو ملت است. کینه و خشم آنان را از یاد نبریم.

بازگشت ۷۹ درصد زائران اربعین به کشور/ رشد ۴۰ درصدی زائران ایرانی در اربعین ۹۸

«علیرضا رشیدیان» اعلام کرد: از ابتدای ماه صفر تا امروز در مجموع سه میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۸ زائر از کشورمان راهی راهپیمایی عظیم اربعین و کربلای معلی شدند که از این جمعیت تا ظهر امروز دو میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۶۵ نفرشان به کشور بازگشته‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هم اینک مرزهای کشور مملو از زائران بازگشتی است، گفت: تاکنون بیشترین زائر به تعداد یک میلیون و ۳۷۴ هزار و ۸۲۶ نفر معادل ۵۷ درصد کل زائران از مرز مهران به کشور بازگشته‌اند.

وی افزود: همچنین تاکنون از مرز شلمچه ۶۳۲ هزار و ۵۹۶ زائر معادل ۲۷ درصد و از چزابه ۲۴۲ هزار و ۲۵۰ نفر به میزان ۱۰ درصد زائران وارد کشور شده‌اند و کمترین زائر بازگشتی هم به تعداد ۷۶ هزار نفر مربوط به مرز خسروی است.

رشیدیان تصریح کرد: سه درصد زوار از مرز هوایی به کشور بازگشته‌اند که به تعداد ۸۱ هزار و ۷۷۵ نفر بوده‌اند.

۳۸ سال متوسط سن زائران اربعین

وی با بیان اینکه روند بازگشت با قوت ادامه دارد، افزود: سال گذشته رقمی بیش از دو میلیون زائر در ایام اربعین عازم عراق و کربلای معلی شدند که امسال این رقم بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است. بر اساس آخرین اطلاعات سامانه سماح متوسط سنی زائران امسال ۳۸ سال است.

به گفته رشیدیان، زائران مازندران با میانگین سنی ۴۲ سال بیشترین و سیستان و بلوچستان با ۳۴ سال، قم با ۳۵ و کردستان با ۳۶ سال، کمترین میانگین سنی زائران اربعین امسال را داشته اند.

۴۰ درصد زائران اربعین امسال بانوان بودند

روز گذشته نیز حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالفتاح نواب»، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: هر سال زائران بیشتری در مراسم زیارت اربعین شرکت می‌کنند و حتی حضورهای خانوادگی پررنگ‌تر می‌شود به گونه‌ای که امسال، ۴۰ درصد زائران از بانوان بودند.

نتایج آ‌زمون تلاوت و مصاحبه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن اعلام شد

نتایج مصاحبه و آزمون تلاوتِ هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان اعلام شد.

بر پایه این گزارش نتایج ارزیابی ۱۷۴ قاری و مدرس راه‌یافته به این مرحله اعلام شد که از این تعداد،۷۰ نفر شامل ۶۱ قاری و ۹ مدرس موفق به کسب نصاب لازم در یکی از درجات ۱ تا ۴ شدند.

به گزارش دبیرخانه ارزیابی، شرکت‌کنندگان می‌توانند از تاریخ ۹۸/۷/۲۸ با مراجعه به پروفایل شخصی خود در سامانه ارزیابی، (قسمت کارنامه‌/کارنامه مصاحبه-آزمون عملی) از نتایج آزمون تلاوت و مصاحبه و پذیرش قطعی در یکی از درجات ۱تا ۴ مطلع شوند. همچنین فرصت درخواست تجدیدنظر به نمرات تا پایان وقت اداریِ ۹۸/۷/۲۹ از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۳۷۱ است.

بر پایه این گزارش، آزمون مرحله سوم (نظری) قاریان و مدرّسانی که در یکی از درجات ۱ تا ۴ پذیرفته ‌شده‌اند، روز پنجشنبه، ۲۸ آذر ماه ۹۸ در تهران برگزار می شود.

گفتنی است، قاریان و مدرسان با مراجعه به سامانه ارزیابی، بخش آیین نامه‌ها (آزمون نظری)، مواد آزمونی خود را از جداول مربوطه دریافت کرده و با آمادگی کامل در آزمون نظری شرکت نمایند. افرادی که سرفصل‌های منابع و دروس نظری را در مراکز آموزش عالی گذرانده‌اند، با ارسال مدرک معتبر و پس از تأیید آن در دبیرخانه ارزیابی، از آزمون دروس گذرانده شده، معاف می شوند.

همچنین شرکت‌کنندگان فرصت دارند تصویر این مدارک را تا تاریخ ۹۸/۸/۱۵ از طریق پیام رسان سروش به شماره ۰۹۱۲۱۰۸۳۶۲۶ ارسال کنند. تطبیق تصویر مدارک با اصل آن، مقارن با برگزاری آزمون نظری است.

آیین اختتامیه جشنواره رسالات و مقالات برتر قرآنی برگزار می‌شود

به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین اختتامیه جشنواره «رساله‌ها و مقالات برتر قرآنی» با محوریت کاربردی سازی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم برگزار می شود.

این جشنواره اردیبهشت ماه ۹۸ با فراخوان مقالات و رساله های قرآنی با محوریت کاربردی سازی مطالعات میان رشته ای قرآن کریم آغاز به کار کرد و محور فراخوان انتخاب آثار این جشنواره عبارتند از:


-تولید مبانی و ادبیات علمی و اصطلاح شناسی مفاهیم پایه در حوزه کاربردی سازی مطالعات قرآنی


-روش شناسی (متدولوژی)پژوهش های کاربردی قرآنی


-شناسایی، تحلیل، نقد و آسیب‌شناسی پیشینه و وضع موجود کاربردی سازی مطالعات قرآنی

-بازخوانی مطالعات علوم قرآنی با رویکرد کاربردی­سازی در جامعه (نسخ، اختلاف قرائت، روند تدریجی نزول قرآن، مکی ومدنی،...)


-بازخوانی آموزه‌های قرآنی در راستای کاربردی سازی مفاهیم قران در جامعه(صبر، توکل، شکر، ایمان، تقوی،....)

-تاثیر کاربردی­سازی مطالعات قرآنی بر تولید ادبیات سبک زندگی اسلامی


-توجه به تــاریخ اندیشــه، تــاریخ گفتمــانی، پــالایش برداشــت‌ها و اقوال در کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی


-راهکارهای پیوند و بسط مفاهیم نظری قرآن و تحقق آن در سطح جامعه


-تاثیر مطالعات قرآنی بر رشد اخلاق فردی و توسعه اخلاق اجتماعی


-تعامل ساحت‌های علوم انسانی در کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی با رویکرد میان­ رشته ­ای

گفتنی است ،داوری آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره در پایان بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و در مدیریت آموزش و پژوهش نمایشگاه انجام شد.

این مراسم روز دوشنبه، ۲۹ مهرماه، از ساعت ۹تا ۱۲ در تالار شهید مدنی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، ساختمان شماره سه برگزار می‌شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر