بایدها و نبایدهای رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزش همگانی کشور


بایدها و نبایدهای رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزش همگانی کشور

تهران- ایرنا- تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و اساتید دانشگاه بر این باورند که به جای طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزش همگانی کشور بهتر است در پی توسعه سایر زبان‌ها و افزایش کیفیت آموزشی مدارس در یادگیری برویم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سوم مهرماه بود که ۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی در طرحی یک فوریتی که به هیات رئیسه ارائه شد، خواستار قانونی شدن رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور شدند.

این طرح موافقان و مخالفان زیادی در سطح مسوولان و مردم به همراه داشت و حتی در فضای مجازی نیز توسط مردم به صورت گسترده به آن پرداخته شد.

برهمین اساس گروه زبان دانشگاه تربیت مدرس عصر روز گذشته (سه شنبه)، نشست نقد و بررسی رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را با حضور اساتید دانشگاهی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان آموزش و پرورش برگزار کرد.

«محمود صادقی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، «محمد رضا گشمردی» نماینده گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، «فرامرز میرزایی» ریس انجمن زبان عربی دانشگاه تربیت مدرس، «علیرضا جلیل فر» رییس انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تربیت مدرس، «علی اصغر فانی» عضو شورای آموزش و پرورش و «محمود مهرمحمدی» عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست نخست این طرح را نقد و بررسی کردند.

در نشست دوم نیز سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در این هم اندیشی و اساتید دانشگاه بایدها و نبایدهای طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزش همگانی کشور را به چالش کشیدند.

این طرح مغایر با اصل ۳۰ قانون اساسی است

«فریده اولادقباد» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس قوانینی برای خدمت رسانی به ایثارگران تصویب شدکه به مرحله اجرا نرسید. این طرح نیز حتی اگر تصویب هم شود، اجرایی نخواهد شد.

وی گفت: اما اینکه دانش آموز را مجبور به خواندن انحصاری فقط یک زبان نکنیم، خیلی خوب است. البته این طرح مغایر با اصل ۳۰ قانون اساسی است.

اصل ۳۰ قانون اساسی می گوید که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استان‌های محروم گفت: اگر بخواهیم اصل ۳۰ قانون اساسی را به درستی اجرایی کنیم، آن وقت سهم دانش‌آموزان استان‌های محرومی مانند سیستان و بلوچستان، لرستان و مردم عشایر از این طرح چگونه است؟

اولادقباد ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با کسری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی مواجهه است که این موضوع بر کیفیت آموزش تاثیر گذاشته است. از طرفی مردم تهران هم به دلیل هزینه‌های بالای آموزش، نمی‌توانند فرزندان خود را دربخش خصوصی به کلاس‌های آزاد زبان انگلیسی بفرستند. به عبارتی این طرح با قانون اساسی و عدالت اجتماعی مغایر است.

وی خاطر نشان کرد: بهتر است بعد از تقویت زبان انگلیسی در مدارس، برای توسعه سایر زبان‌های خارجی آن اقدام کنیم. زیرا فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به حذف زبان انگلیسی نیست بلکه تاکید به توسعه سایر زبان‌های بین المللی دارد.

به جای حذف باید دیگر زبان‌های بین المللی را توسعه داد

«پروانه سلحشور» نماینده مردم تهران در مجلس دهم نیز در سخنانی گفت: اتفاق‌هایی در کشور رخ می‌دهد که ممکن است جبران آن سخت شود و نیاز است خود مردم حواسشان به همه امور باشد.

وی گفت: هر چند که تعدادی از نمایندگان مجلس رفع حصر زبان انگلیسی را هدفگذاری کردند ولی به نظرم باید توسعه زبان‌های سوم و چهارم را برنامه‌ریزی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعضی از طرح‌هایی که در برنامه ششم توسعه مانند سهیمه‌هایی دانشگاهی اجرایی شد، بسیاری را از کشور فراری داد. اما امیدوارم این اتفاق دوباره رخ ندهد.

یادگیری زبان دوم و سوم در زندگی جادو می‌کند

«سیده فاطمه ذوالقدر» نماینده مردم تهران در مجلس دهم نیز گفت: زمانی که این طرح در مجلس مطرح شد همان زمان احتمال تصویب نشدن آن زیاد بود. زیرا این طرح به سمتی رفته که مردم درباره آن اعمال نظر می‌کنند. البته وزارت آموزش و پرورش تدریس زبان انگلیسی را جزء ۱۱ ماده آموزشی خود قرار داده است.

وی گفت: شکی نیست که تمام اجلاس‌ها، برنامه‌های بین المللی، کارهای دانشجویی، مقاله‌ها و … به زبان انگلیسی است. اما اگر هر فردی زبان سوم و یا چهارمی هم بداند، آن زبان برای او جادویی در زندگی اجتماعی و فرهنگی می کند که بی نظیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این طرح هرچند شتابزده است ولی می‌توانیم به تدریج زیر ساخت‌های آن را آماده کنیم تا به تدریج زبان‌های دیگر هم در کنار زبان انگلیسی آموزش داده شود.

ذوالقدر تاکید کرد که امروزه دغدغه خانواده‌ها کنکور شده تا آنها مجبور شوند برای همه درس‌های وقت و انرژی بگذارند و شاید نیازی به یادگیری زبان دوم و سوم در فرزند خود احساس نکنند.

هدف این طرح مبارزه با امپریالیسم زبانی است

«مهدی نوید ادهم» دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این نشست تخصصی گفت: این طرح به دلیل ایرادهای جدی که دارد نمی توان توجیه علمی و اجرایی برای آن قائل شد. البته هدف این طرح نیز مبارزه با امپریالیسم زبانی است تا مراودات کشور با دیگر کشورها تک زبانی نشود. بر همین اساس آموزش زبان‌های ایتالیایی، روسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و ترکی استانبولی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: برای تدریس زبان انگلیسی باید مشکلات آموزشی را برطرف کرد. کتاب‌های هفتم، هشتم و نهم و شیوه‌های آموزش تغییر کرده و بهتر شده است. البته در ایران مدارسی هم داریم که دانش آموزان به خوبی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و حتی توانایی ارتباط با توریست‌ها را دارند.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش افزود: وضعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس نسبت به سایر دروس بدتر نیست و آموزش زبان فارسی هم با همین چالش روبرو است.

او بی‌ثباتی آموزش و پرورش و نبود نیروی انسانی را از جمله مشکلات نظام آموزش و پرورش کشور بر شمرد و اظهارداشت: بهتر است این موضوع ریشه‌یابی شود. اما اینکه گفته می‌شود آموزشگاه‌های آزاد زبان انگلیسی موفق هستند به دلیل کیفیت آموزش آنها و ساعات بالای تدریس است.

نوید ادهم ادامه داد: اگر بخواهیم ساعات آموزش زبان را در سیستم آموزش و پرورش کشور بیشتر کنیم، باید ساعت چه درسی را کم کنیم؟ همه معلم‌ها نیز مدعی هستند که مقدار ساعت آموزشی درسی که تدریس می‌کنند، کم است.

۲۰۰ میلیون نفر در کشور چین زبان انگلیسی می‌خوانند

میری نماینده گروه آموزش زبان وزارت آموزش و پرورش در نشست رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزش همگانی کشور اظهار داشت: ایرادهایی که در طرح وجود دارد آنقدر واضح است که نمی‌توان درباره اجرای آن حتی فکر کرد. این در حالی است که ۲۰۰ میلیون نفر در چین زبان انگلیسی می خوانند و در کشورهای پیشرفته زبان انگلیسی زبان دوم آنها محسوب می‌شود. ولی ما دنبال رفع انحصار هستیم.

وی گفت: در دنیای امروزی زبان انگلیسی ابزاری برای ارتباط است. ولی بنده شنیده‌ام یک کارشناس باخواندن این طرح آن را روانه مجلس کرده و به عبارتی برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم گرفته است.

او ادامه داد: اگر این طرح تصویب هم شود آیا استان‌هایی مانند خوزستان، لرستان و… به مانند نمایندگان مجلس که در رفاه هستند از عهده هزینه‌های آن بر خواهند آمد؟ اگر هم نمایندگان مجلس دغدغه فرهنگی دارند، بهتر است کتاب‌های درسی آموزش و پرورش را با دیگر مدارس بین المللی مقایسه و ایرادهایی آن را بر طرف کنند.

میری خاطرنشان کرد: برای زبان آموزی اگر بخواهیم از سطحی به سطح دیگر برویم باید ۵۰۰ تا هزار ساعت زمان صرف کنیم. در حالی که در آموزش و پرورش برای یادگیری زبان انگلیسی فقط ۳۵۰ ساعت درنظر گرفته شده است.

برون سپاری آموزش و پرورش به نهاد خصوصی اشتباه است

محمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز در این نشست تخصصی بیان کرد: زیر ساخت‌های لازم برای اجرایی کردن این طرح وجود ندارد و بهتر است چنین طرح‌هایی در دانشگاه‌ها رشد وارتقاء یابد. این در حالی است که حتی زبان روسی به رغم مراودات دو کشور ایران و روسیه در کشور ما توسعه نیافته است.

وی گفت: در طرف مقابل در کشور روسیه علاوه بر تدریس زبان انگلیسی، زبان فرانسه نیز تدریس می‌شود. پس بهتر است از افراط و تفریط پرهیز کنیم و این را هم بدانیم که برون سپاری آموزش و پرورش به نهادهای دیگر اشتباه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا