جانسون تصمیم گیری درباره تاخیر برگزیت را به عهده اتحادیه اروپا گذاشت


جانسون تصمیم گیری درباره تاخیر برگزیت را به عهده اتحادیه اروپا گذاشت

لندن - ایرنا - نخست وزیر انگلیس پس از مخالفت پارلمان این کشور با برنامه دولت برای تائید توافق برگزیت گفت: تصمیم گیری درباره واکنش به درخواست پارلمان برای تاخیر برگزیت بر عهده اتحادیه اروپا است.

بوریس جانسون که دومین شکست دولت خود را در یک هفته گذشته تجربه کرده است، افزود؛ نتیجه رای گیری پارلمان ابهام بیشتری را در روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد تا زمانی که طرف اروپایی تصمیم گیری کند، درباره توافق جدید خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای گیری صورت نخواهد گرفت.

نخست وزیر انگلیس با این حال هیچ صحبتی از برگزاری انتخابات زودهنگام که پیشتر درباره آن تهدید کرده بود نکرد، اما هشدار داد که این کشور طبق موعد مقرر پایان اکتبر از اتحادیه اروپا با توافق جدید برگزیت خارج می شود.
در پاسخ جرمی کوربین رهبر حزب اصلی مخالف دولت به جانسون پیشنهاد کرد تا با برنامه مورد نظر پارلمان برای اجرای برگزیت همکاری کند.
جانسون پنجشنبه گذشته درباره نحوه اجرای برگزیت با اتحادیه اروپا به توافق جدیدی دست پیدا کرد. این توافق عصر همان روز از سوی ۲۷ کشور عضو شورای اروپا به تائید رسید. با این حال نمایندگان مجلس عوام انگلیس در نشست ویٓژه روز شنبه، با اکثریت آراء به لایحه‌ای درباره تمدید مهلت برگزیت و تعویق انجام رای گیری درباره توافق جدید، رای موافق دادند.
نخست وزیر انگلیس به اجبار در نامه‌ای بدون امضاء، خطاب به دونالد توسک رئیس شورای اروپا خواستار تمدید مهلت اجرای برگزیت شد. جانسون در این نامه تقاضای کرده تا برگزیت به مدت ۳ ماه یعنی تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ به تاخیر بیفتد.
منابع خبری می گویند نخست وزیر انگلیس نامه دومی را نیز ارسال کرده و در آن نوشته که به باور او، تاخیر در اجرای برگزیت اشتباه است.
رئیس کمیسیون اروپا امروز در اظهارنظری تند، تلاش‌ها برای دستیابی به توافق درباره چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را دردآور، اتلاف وقت و انرژی توصیف کرد. دونالد توسک رئیس شورای اروپا هم تحولات سیاسی انگلیس را بسیار پیچیده خواند و گفت «باید برای هر سناریو آماده بود».
اگر اتحادیه اروپا با درخواست تاخیر برگزیت موافقت کند، مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سه ماه تمدید خواهد شد. اتحادیه اروپا تاکنون دو بار مهلت برگزیت را به دلیل مخالفت قانون‌گذاران انگلیس با نحوه اجرای برگزیت به تاخیر انداخته است. شنیده ها حاکی است اروپایی ها مایل نیستند که تقصیر خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به گردن آنها بیافتد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان