تهیه تاریخ شفاهی اردوگاه‌های اسرا نیازمند همکاری صلیب سرخ است


تهیه تاریخ شفاهی اردوگاه‌های اسرا نیازمند همکاری صلیب سرخ است

تهران-ایرنا- رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، زمینه مصاحبه با 200 نفر از گزارشگران نمایندگان این نهاد از اردوگاه‌های اسیران ایرانی برای تهیه تاریخ شفاهی اردوگاه‌های اسرا را فراهم کند.

سردار غلامرضا علاماتی، روز سه شنبه در آیین افتتاح نمایشگاه عکس «۷۰ سالگی تصویب کنوانسیون های ژنو» گفت: حکومت‌ها در طول تاریخ از جنگ، برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده‌اند. رژیم بعث عراق در سال ۵۹، با حمله به پنج استان ایران، هشت سال جنگ را به مردم ایران تحمیل کرد.

وی با اشاره به اقدامات بشردوستانه برخی سازمان‌های بین‌المللی در طول جنگ تحمیلی افزود: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در طول هشت سال دفاع مقدس که بیش از ۳۹ هزار نفر ایرانی و بیش از ۵۶ هزار نفر عراقی اسیر شدند، در تبادل اسیران نقش مهمی ایفا کرد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با اشاره به بی توجهی رژیم صدام به مسائل انسانی و قوانین بشردوستانه جنگ گفت: جمهوری اسلامی به صورت یک طرفه اقدامات زیادی برای بهبود شرایط اسیران عراقی انجام داد.

وی افزود: کمیته صلیب سرخ در زمینه تبادل اسیران، اقدامات موثری انجام داد از جمله نظارت بر تبادل ۹۵ هزار اسیر ایرانی و عراقی در فاصله سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۲، نظارت بر تبادل پیکر شهدای ایرانی و اجساد نظامیان عراقی در تیرماه سال ۱۳۶۷ که در این دوره ۵۷۰ شهید ایرانی و یک هزار و ۱۶۲ جسد عراقی تبادل شدند.

علاماتی ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر صلیب سرخ، رساندن بیش از ۱۳ میلیون نامه اسیران و خانواده‌های آنان بود که شامل بیش از پنج هزار نامه اسیران ایرانی و خانواده‌هایشان و بیش از هفت میلیون نامه اسیران عراقی و خانواده هایشان می‌شد.

وی در توضیح اقدامات بشردوستانه ایران در رابطه با اسیران عراقی گفت: تلاش های ایران فراتر از تعهداتش به سازمان‌های بین‌المللی بود و بر اساس اعتقادات مبتنی بر مکتب اسلام، زمینه دیدار خانواده‌ها و همسران اسیران با آنها در اردوگاه ها را فراهم می‌کرد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس به مذاکرات دوجانبه و سه جانبه با حضور مقامات صلیب سرخ در ایران، بغداد و ژنو در طول جنگ اشاره کرد و گفت: تلاش‌های مشترک زیادی بین ایران و صلیب سرخ برای کاهش مشکلات اسیران جنگی دو طرف انجام شد.

وی از رونمایی از کتابی چهار جلدی شامل اسناد تبادل اسیران بین ایران و عراق در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اقدامات صلیب سرخ در رابطه با تبادل اسیرانی جنگی بین ایران و عراق به صورت تفصیلی در این کتاب‌ها تشریح شده است.

علاماتی ادامه داد: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در اجرای طرح پژوهشی امام سجاد (ع) که در تهران و ژنو انجام شد، همکاری خوبی داشت و طی آن بخشی از گزارش های صلیب سرخ درباره بازدیدها از اردوگاه های اسیران ایرانی را در اختیار محققان ایرانی قرار داد.

وی افزود: امیدواریم با تکمیل همکاری‌ها، بتوانیم تاریخ‌نگاری خوبی از مسائل مرتبط با اسیران ایرانی داشته باشیم. انتظار ما این است که همکاری‌های دوجانبه افزایش یابد و حداقل بتوانیم تاریخ شفاهی مربوط به ۲۰۰ نفر از نمایندگان صلیب سرخ را از طریق مصاحبه با آنها تهیه کنیم.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ابراز امیدواری کرد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، صورتجلسه های مربوط به مذاکرات درباره آزادی اسیران و کارت‌های اسیران را در اختیار ایران قرار دهد تا از آنها در اسناد و آرشیوهای مربوط به تاریخ دفاع مقدس بهره‌برداری شود.

نمایشگاه عکس «۷۰ سالگی تصویب کنوانسیون های ژنو»، با حضور رتو اشتوکر رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران، سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس (بزرگراه حقانی - خیابان سرو) افتتاح شد. این نمایشگاه تا ۶ آبان ماه ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر