فرسایش بادی سالانه 5 هزار میلیارد ریال برای کشور خسارت دارد


فرسایش بادی سالانه 5 هزار میلیارد ریال برای کشور خسارت دارد

سمنان- ایرنا- معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: فرسایش بادی در کشور سالانه حدود پنج هزار میلیارد ریال خسارت اقتصادی و زیست‌محیطی به بارمی‌آورد.

غلامرضا اباذری عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: فرسایش بادی از سال ۸۹ تا ۹۶ در حدود ۲۷ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف مانند اراضی کشاورزی و زراعی، خطوط ریل راه‌آهن، فرودگاه و جاده‌ای و زیرساخت‌های شهری و روستایی خسارت وارد کرد.

وی ادامه داد: ۳۲ میلیون هکتار از وسعت کشور را مناطق بیابانی تشکیل می‌دهد که از این وسعت، ۱۳ میلیون هکتار مربوط به کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و ۲۹ میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی است.

وی تصریح کرد: نهال کاری، آبیاری و مراقبت، بذرکاری با استفاده از گونه های گیاهی مقاوم مانند تاغ، آتریپلکس، قره داغ و اسکمبیل، مدیریت هرزآب و تثبیت تپه های ماسه ای با احداث بادشکن برخی از اقدام ها برای جلوگیری از بیابانزدایی و کنترل فرسایش در کشور است.

اباذری یادآور شد: نابودی پوشش گیاهی و ازبین رفتن منابع تولید علوفه دام، افزایش روان آب و خطر سیل، شورشدن اراضی، افزایش گرد و غبار، نابودی منابع آبی و کاهش سطح آب های زیرزمینی و افزایش بیماری های تنفسی، تنها بخشی از خطرات افزایش بیانزایی به شمار می‌رود.

مقابله با بیابازایی سه منبع مالی دارد
معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال اعتبارات برای مقابله با بیابانزایی در کشور از سه خط اعتباری شامل صندوق توسعه ملی، اعتبارات استانی و از محل اعتبارات تملک دارایی سازمان جنگل‌ها در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت و نظام عزم جدی برای مقابله با بیابانزدایی و کاهش پدیده گرد و غبار در کشور دارد، به همین دلیل امسال از محل صندوق توسعه ملی ۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال برای کنترل پدیده گرد و غبار در مناطق بیابانی که در معرض کانون فرسایش بادی قرار دارند اختصاص یافت.

معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: در مجموع سه هزار و ۵۸۰ میلیارد اعتبار برای مقابله با بیابانزایی در کشور بدون در نظر گرفتن خط اعتباری اعتبارات استانی، اختصاص یافته است.

طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی به صورت آزمایشی برای اولین بار در کشور در محدوده غرب استان سمنان، عوارضی اتوبان گرمسار - قم در وسعت ۵۰ هکتار به پیشنهاد پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی اجرا شد.

براساس آخرین تحقیق‌های انجام شده، ۶۰۰ هکتار از پهنه استان سمنان درگیر کانون بحران فرسایش بادی و یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار تحت تأثیر فرسایش بادی است. در استان سمنان ۳۳ کانون بحرانی وجود دارد و بیشترین کانون‌های فرسایش بادی مربوط به جنوب و شرق استان سمنان است.

شهرستان گرمسار با داشتن ۲۸۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کویری یکی از مناطقی است که هر سال با وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه دچار مشکلات فراوانی می‌شود و مالچ پاشی نقش مؤثر در کاهش مشکلات دارد.
اباذری معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بررسی روند اجرایی طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی و بازدید از دیگر طرح‌های بیابانزدایی به استان سمنان سفر کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا