اجرای طرح ارزیابی وسع در خوزستان در هفته بیمه سلامت


اجرای طرح ارزیابی وسع در خوزستان در هفته بیمه سلامت

اهواز - ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: طرح ارزیابی وسع همزمان در سراسر کشور در خوزستان با هدف مشارکت افراد زیرپوشش در تامین هزینه‌های درمانی در هفته سلامت از سوم تا نهم آبان 1398 اجرا می‌شود.

دکتر علی خسروی در آستانه هفته سلامت در نشست خبری افزود: این طرح بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و الزامات آن به منظور تعمیق عدالت بیمه ای و کمک بیشتر دولت به خانوارهایی که توان مالی برای تامین هزینه های درمانی ندارد و یا با انجام برخی اعمال جراحی به زیر خط فقر می روند اجرا خواهد شد.
وی گفت: در اجرای طرح ارزیابی وسع ، سرانه بیمه درمانی سه دهک پایین جامعه رایگان ، دهک چهارم ، ۵۰ درصد سرانه حق بیمه و دهک پنجم به بالا که از توان بالایی مناسبی برخوردار هستند به طور کامل پرداخت می شود.
خسروی با بیان اینکه بدون پرداخت حق سرانه برای دهک های چهارم به بالا ، امکان دریافت خدمات درمانی رایگان نخواهد بود افزود: تهمیداتی برای پرداخت حق سرانه به صورت ۲ قسط برای خانوارهای ملزم به پرداخت سرانه حق بیمه اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: دهک ها بر اساس استعلام بیمه سلامت از وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی انجام و مبنای دریافت سرانه بیمه سلامت قرارخواهد گرفت و این وزارت حداکثر در مدت یک ماه نسبت به تعیین دهک خانوارها ، جمع بندی و نتایج حاصله از طریق سامانه خواهد کرد و سپس بر اساس دهک بندی افراد زیرپوشش ، نسبت به دریافت حق بیمه اقدام خواهد شد.

خسروی با بیان اینکه یک سامانه نیز برای دریافت و ثبت اعتراض های احتمالی به دهک ها ، طراحی و فعال خواهد شد، گفت: ارایه خدمات درمانی به دهک هایی که معاف از سرانه درمانی هستند و دهک هایی که تمام یا بخشی از سرانه درمانی پرداخت می کنند یکسان خواهد بود.
وی کل افراد زیرپوشش بیمه سلامت شهری و روستایی را در خوزستان که دفترچه بیمه سلامت دارند ۲ میلیون و ۱۵۰هزار نفر بیان کرد و افزود: تخمین زده می شود حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر در خوزستان همچنان فاقد هرگونه پوشش بیمه ای باشند که این افراد باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به صدور دفترچه بیمه و استعلام وزارت رفاه برای تعیین دهک ، اقدام کنند.
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: دولت قصد دارد با اجرای ارزیابی وسع ، هدفمندی خدمات بیمه سلامت را دنبال کند به گونه ای که افرادی که توان مالی مناسبی دارد بتوانند بخشی از هزینه درمانی را با پرداخت سرانه درمانی پرداخت کنند تا کمک بیشتری به افراد ضعیف و نیازمند جامعه ارایه شود.

بیمه سلامت به سمت بستر الکترونیک می رود
وی با بیان اینکه خدمات بیمه سلامت با هدف شفاف سازی ، سرعت عمل در رسیدگی به اسناد و پرداخت به موسسه های طرف قرارداد به سمت الکترونیکی شدن می رود افزود: تعدیل هزینه ها ، افزایش کیفیت خدمات در بیمه سلامت و جلوگیری از مصرف کاغذ از دیگر اهداف نسخه نویسی الکترونیکی است.
خسروی گفت:در این راستا هم اکنون صدور نسخه های الکترونیکی به صورت آزمایشی در هشت شهر خوزستان آغاز شده شده و به تدریج به سایر شهرهای خوزستان تسری خواهد یافت.
وی درباره اجرای طرح رسیدگی مکانیزه به پرونده های بستری در بیمارستان های خوزستان از ابتدای مهر امسال افزود:هم اکنون هیچ پرونده ای به صورت دستی (غیرالکترونیک) از بیمارستان های دولتی دریافت نمی شود.
وی شفافیت ، جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ، پیشگیری از مصرف غیرضروری منابع از جمله کاغذ و تعدیل هزینه ها را از اهداف طرح رسیدگی مکانیزه به پرونده های بستری در بیمارستان های دولتی خوزستان بیان کرد و ادامه داد: در این زمینه ممکن است مقاومت هایی صورت بگیرد اما هیچ گریزی از قانون نیست و باید همه به قانون تمکین کنند.
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان افزود: سالانه حدود ۶.۲ میلیون پرونده کاغذی در بیمه سلامت کشور با ۱۲۴ میلیون برگ کاغذ تشکیل می شود و در خوزستان این رقم سالانه ۴.۸ میلیون برگ کاغذ است که رسیدگی به اسناد زمان بر و پرهزینه است و پرداختی ها نیز با تاخیر انجام شده که با مکانیزه کردن رسیدگی به پرونده و اتصال به سامانه بیمه سلامت از اتلاف وقت و بخشی از سرمایه کشور جلوگیری خواهد شد.
وی گفت: الکترونیکی کردن خدمات بیمه سلامت را برنامه ششم توسعه تکلیف کرده است از این رو اسناد کاغذی از اول مهر امسال ممنوع است.

ضرورت پیشگیری از بیماری ها
خسروی همچنین بر ضرورت پیشگیری از بیماری ها و فرهنگ سازی به کمک رسانه ها با هدف کاهش هزینه های سرسام آور درمانی تاکید کرد و افزود:هزینه کرد در بخش پیشگیری نوعی سرمایه گذاری در بیمه سلامت است درحالی که پیشگیری از بیماری هنوز در کشور جدی گرفته نشده و در این زمینه باید فرهنگ سازی شده و سواد سلامت را بالا برد.
وی با بیان اینکه تاکنون بیمه سلامت به بخش درمان پرداخته است افزود: همه بیماران باید روند درمانی خود را از نظام ارجاع و پزشک خانواده شروع کنند تا تقاضای القایی و زیرمیزی انجام نشود و هزینه درمانی را بی جهت افزایش ندهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه