نسخه‌های قدیمی زیارت در موزه آستان قدس رضوی رونمایی شد


نسخه‌های قدیمی زیارت در موزه آستان قدس رضوی رونمایی شد

مشهد - ایرنا - تعدادی از نسخه‌های قدیمی زیارت و ادعیه از جمله زیارت اربعین روز سه‌شنبه طی مراسمی در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی رونمایی شد.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم که در قالب ویژه برنامه‌های سه‌شنبه های فرهنگی این سازمان برگزار شد گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های منطقه و جهان اسلام است که نسخه‎های خطی بسیار ارزشمندی به‎ لحاظ انتساب به ائمه معصومین(ع)، قدمت، موضوع، خط و آرایه‌های هنری در موضوع‎های مختلف در اختیار دارد.

مهدی قیصری نیک افزود: هم اینک چهار هزار و ۶۰۰ نسخه در موضوع ادعیه و زیارت به زبان‎های فارسی و عربی در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که برخی از این نسخه‎ها به خاطر قدمت و نفیس بودن آن مورد توجه و استفاده پژوهشگران و محققان قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از نخستین آثار و نسخه‎های خطی مستقل و مهم درباره زیارت، کتاب "المزار" نوشته "محمد بن محمد بن نعمان"، معروف به شیخ مفید از علمای برجسته شیعه در قرن چهارم هجری قمری است که از دیرباز، مورد استناد و اعتماد علما و دانشمندان بزرگ شیعه همانند شیخ طوسی، ابن طاووس، کفعمی و مجلسی قرار گرفته است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه خطی "المزار" شیخ مفید در ایران که فضیلت زیارت اربعین را ذکر کرده است در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و شیخ مفید در این کتاب، روایات مربوط به فضیلت و آداب زیارت امیرالمؤمنین(ع)، امام حسین(ع)، زیارت اربعین، زیارت رسول اکرم (ص)، حضرت فاطمه(س) و سایر ائمه اطهار(ع) را به رشته نگارش درآورده است که این نسخه به خط نسخ ۱۵سطری در محرم سال ۹۵۷ قمری در ۷۷ برگ کتابت و توسط رضا نائینی در مرداد سال ۱۳۱۱ وقف شد.

قیصری نیک افزود: نسخه خطی "مصباح المتهجد" تالیف "شیخ ابوجعفر محمد بن حسن طوسی"، از معروف‌ترین محدثان و فقهای شیعه در قرن پنجم هجری قمری یکی دیگر از نسخ نفیس گنجینه رضوی است که از کهن‌ترین، مهم‌ترین و معتبرترین آثار مشتمل بر ادعیه و زیارات به شمار می رود و این نسخه به خط نسخ ۲۴ سطری توسط "عبدالجبار بن علی بن منصور نقاش رازی" در ۲۳ صفرسال ۵۰۲ هجری قمری در ۲۰۸ برگ کتابت و توسط "کاظم مدیر شانه‌چی" در اردیبهشت ۱۳۳۹ وقف این آستان شده است.

وی نسخه خطی کتاب "المزار" اثر "شمس‌الدین محمد بن مکی عاملی" معروف به شهید اول از فقهای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری قمری را که به خط نسخ ۱۵ سطری در قرن ۱۱ قمری در ۱۲۷ برگ کتابت و توسط نادرشاه افشار در سال ۱۱۴۵ قمری وقف شد را از دیگر نفایسی برشمرد که زیارت اربعین در آن ذکر شده است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: "زیارت اربعین" علاوه بر منابع فوق، در کتب معروف و مختلف ادعیه و زیارات همانند اقبال الاعمال و مصباح الزائر، ابن طاووس، المزار الکبیر محمد بن جعفر مشهدی، مصباح و البلدالامین کفعمی، بحارالانوار، تحفه الزائر و زاد المعاد علامه مجلسی نیز آمده است که نسخه‌های این آثار در مرکز مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت