بافت تاریخی 4 شهر آذربایجان‌غربی احیا می‌شود


بافت تاریخی 4 شهر آذربایجان‌غربی احیا می‌شود

مهاباد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: بافت تاریخی و قدیمی داخل محدوده‌های اصلی چهار شهر این استان با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور احیا، مرمت و حفاظت می‌شود.

جلیل جباری روز سه‌شنبه در جریان دیدار و نشست تخصصی گردشگری با فرماندار تکاب در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: احیای بافت تاریخی شهرهای خوی، ماکو و ارومیه هم اکنون در حال انجام‌ است و طرح احیا و حفاظت بافت تاریخی شهر تکاب نیز مطالعه و تهیه‌ شده که پس از تخصیص اعتبار، عملیات اجرایی آن امسال آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: براساس این طرح، تمام بناهای تاریخی داخل بافت قدیمی این شهرها نیز مرمت، حفاظت و استحکام‌بخشی می‌شود که موجب حفظ هویت فرهنگی و تاریخی این شهرها خواهد شد.

وی از برگزاری هفت رویداد مهم گردشگری در سراسر کشور تا پایان امسال خبر داد و اظهارداشت: جشنواره منطقه‌ای تخت‌سلیمان به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری و اهمیت تاریخی این اثر جهانی در آذرماه آینده در قالب این رویدادهای گردشگری برگزار می‌شود.

«جباری»، ادامه داد: در این جشنواره منطقه‌ای که با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری در مناطق کمتر شناخته شده کشور برگزار می‌شود، شهر تکاب و مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به مدت ۲ روز میزبان فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، مدیران و علاقه‌مندان مجموعه‌های تاریخی و گردشگرانی از استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و گیلان خواهد بود.

وی گفت: با برگزاری این جشنواره و سایر جشنواره‌ها و همایش‌های فصلی در سال آینده، بسترهای مناسبی برای معرفی بهتر و بیشتر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و سایر آثار طبیعی و تاریخی تکاب فراهم خواهد شد.

فرماندار تکاب نیز در این دیدار با بیان اینکه این شهرستان قطب گردشگری کشور است اما زیرساخت‌های مناسبی در این بخش ندارد، گفت: برای معرفی مجموعه تخت سلیمان و قابلیت‌های تکاب در بخش میراث فرهنگی و گردشگری باید نگاه ملی و عزم جدی و فعالیت مدون و پیگیرانه وجود داشته‌ باشد.

محمود زمانی اظهار داشت: معرفی جاذبه‌های گردشگری تکاب در سطح ملی و منطقه‌ای موجب رونق صنعت گردشگری و بوم‌گردی در منطقه شده و رونق اقتصادی، درآمدزایی و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری از این شهرستان را به‌ دنبال خواهد داشت که امیدواریم برنامه‌ریزی و کار جدی در این زمینه صورت‌ گیرد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با بهبود وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی و جاده‌های تکاب بسترهای افزایش جذب گردشگر در این منطقه فراهم شود ادامه داد: هم اینک نهضت آسفالت در تکاب آغاز شده و در محورهای مواصلاتی این شهرستان به ویژه راه دسترسی به مجموعه تخت سلیمان از ۲ سمت تکاب و«دندی» عملیات بهسازی و ساماندهی جاده در حال اجراست.

وی بیان کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فعالان این حوزه علاوه بر تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان، طرح‌های گردشگری خود را با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان اجرا کند.

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که به علت دارا بودن بیش از ۱۷۰ اثر تاریخی و طبیعی و مجموعه میراث جهانی تخت‌سلیمان از شهرهای مطرح کشور در حوزه میراث فرهنگی به شمار می رود.

بخشی از محدوده اصلی شهر تکاب شامل بازار، مسجد جامع، حمام، مجموعه باربری و مناطق مسکونی با گذشت سالیان متمادی همچنان بافت قدیمی و تاریخی خود را حفظ کرده است.

تکاب از دیرباز سابقه شهرنشینی دارد و شهرداری این منطقه در سال ۱۳۰۹ شمسی تاسیس شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...