حقابه گاوخونی با ملاحظات اقتصادی و سیاسی ذبح شد


حقابه گاوخونی با ملاحظات اقتصادی و سیاسی ذبح شد

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور گفت: مسئولان باید تالاب گاوخونی را ببینند که چگونه در پای ملاحظات اقتصادی و سیاسی ذبح شده است و اکنون نگران گرد نمک و ذرات به شدت آلاینده‌ای هستند که کیفیت زندگی مردم شرق اصفهان را به مخاطره انداخته است.

به گزارش ایسنا، محمد درویش، امروز (سه‌شنبه) در همایش هر آنچه یک محیط زیستی باید بداند در دانشگاه صنعتی با بیان اینکه یک متخصص محیط زیستی باید شناخت کاملی از سرزمینی که به آن تعلق دارد، پیدا کند، اظهار کرد: این شناخت تنها از طریق کتاب و کلاس‌ به دست نمی‌آید. هر چقدر در طبیعت حرکت کنید دریچه‌های بیشتری باز می‌شود تا بتوانید وکلای مدافع شایسته‌تری برای دفاع از کیان سرزمین مادری و خانه پدری باشید.

وی با بیان اینکه اگر محیط زیست محور توسعه بود با ذبح ملاحظات محیط زیستی چنین بلایی بر سر سرزمین ما نمی‌آمد، افزود: مسئولان باید تالاب گاوخونی را ببینند که چگونه در پای ملاحظات اقتصادی و سیاسی ذبح شده است و اکنون نگران گرد نمک و ذرات به شدت آلاینده‌ای هستند که کیفیت زندگی مردم شرق اصفهان را به مخاطره انداخته است.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با بیان اینکه به عنوان متخصص، فعال و کنش‌گر محیط زیست باید چه مطالبه‌ای داشته باشیم، گفت: باید بتوانیم چنین درکی را به تصمیم‌گیران و مسئولان منتقل کنیم و اگر چنین بود این همه جدال‌ نابرابری و انرژی هدر رفته غیر بازگشت، اتفاق نمی‌افتاد و لازم نبود بگوییم حقابه گاوخونی باید مقدم بر حقابه کشاورزی و صنعت باشد و بخواهیم زنده‌رود، از دامنه‌های سبزکوه و زردکوه بختیاری تا گاوخونی زنده رود بماند.

وی با بیان اینکه باید به جایی برسیم که کسی بر سر حقابه محیط زیست بحث و جدلی نکند، تصریح کرد: همانطور که مردم برای فرزند خود تمام اموال شان را می‌دهند، باید سر محیط زیست خود نیز هزینه کنند. باید نسلی را پرورش دهیم که در پیشگاه آن نسل، همان قدر که وطن، خانواده و فرزند ارزش دارد، زاینده‌رود، گاوخونی، کارون، کرخه و بلوط‌های آن نیز ارزش داشته باشد و بر سر آنها معامله نکنیم.

ضربه به اقتصاد کشور با بی توجهی به ملاحظات زیست محیطی

درویش با تاکید بر اینکه وقتی زاینده‌رود حالش خوب باشد، حال مردم هم بهتر می شود، اظهار کرد: مطابق آمار راهنمایی و رانندگی میزان تخلف رانندگان در ۶ ماهه نخست امسال که زاینده رود آب داشت، کمتر است، بنابراین اگر با این زبان با کلان نگران کشور صحبت کنیم، دیگر به بهانه تامین حقابه کشاورزی و صنعت، حقابه گاوخونی را نادیده نمی گیرند.

وی تصریح کرد: باید به زبان اقتصاد رایج کشور بگوییم که بی توجهی به ملاحظات زیستی تا چه اندازه می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه وارد کند.

این کنش‌گر محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به ضرورت حفظ اصفهان و تالاب گاوخونی، گفت: دیگر نباید مورفین تزریق شود. باید ریشه درد شناسایی شود و آن را بخشکانیم. با ساخت تونل اول کوهرنگ مشکلات بیشتر شد، تصمیم بر این شد که با ساخت تونل دوم حجم بیشتری آب جابجا شود و باز هم مشکلات بیشتر و بیشتر شد. ظرفیت آب رودخانه به میزان دو برابر افزایش یافت، اما زاینده رود دیگر به سی‌وسه پل هم نمی‌رسد. مشکلات با تزریق مورفین حل نمی‌شد بلکه باید جراحی انجام شود.

وی در مورد اینکه چرا مردم اصفهان در قبال زاینده‌رود سکوت کرده‌اند، گفت: باید در خصوص زاینده رود با عدد و ارقام صحبت شود، چرا که هر کسی بخواهد از آن حرفی بزند سیاسی برداشت می شود، در حالیکه این رودخانه با کیفیت زندگی مردم در ارتباط است.

درویش در خصوص میزان بودجه سازمان محیط زیست، اظهار کرد: چرا بودجه سازمان محیط زیست ۳۵۰ میلیارد تومان، اما گردش مالی داروهای ضد سرطان در کشور ۱۰ میلیارد دلار است؟ متاسفانه مافیا اجازه نمی‌دهند محیط زیست در حد و اندازه خود باشد و استعدادهای خوب کشور جذب رشته‌های محیط زیست و منابع طبیعی شوند، چراکه این رشته ها آینده شغلی ندارند و آینده در پزشکی و مهندسی است.

مخاطرات انتقال آب از حوضه خزر به کویر مرکزی

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در ادامه همایش در خصوص دریای خزر، گفت: در حال حاضر بار آلایندگی دریاچه خزر تقریباً ۱۱ برابر چیزی است که باید باشد و دیگر امکان صید ماهی وجود ندارد و ماهی کیلکا کاملاً نابود شده و با قبرستان قایق‌های ماهیگیری و بیکاری ماهیگیران مواجه شده‌ایم، همچنین فوک خزری و ماهی خاویاری این دریاچه در آستانه نابودی است.

وی با بیان اینکه خرز زیستگاه ماهی خاویاری است، افزود: پیش‌بینی می‌شود سالیانه حداقل ۶ میلیون تن نمک وارد دریای خزر شود که به شدت توان زیستی آن را به خطر می اندازد.

درویش با تاکید بر اینکه وضعیت خزر به شدت بحرانی است، تصریح کرد: نباید وضعیت خزر را بحرانی‌تر کنیم. باید به نحوی عمل کنیم که بتوانیم یقه دیگر کشورها را بگیریم. ترکمنستان در یک پروژه محیط زیستی آب شیرین‌کن ۱۷۰ هزار مترمکعبی راه انداخته است.

وی در خصوص طرح انتقال آب از خرز، توضیح داد: در این خط انتقال آب طرح متاسفانه گونه های درختانی قطع می شود که احتمال نابودی آنها وجود دارد. این رویشگاه دیرینه‌ترین رویشگاه جهان و یادگار عصر یخبندان است که می‌تواند صندوق ارزی برای کشور باشد. همچنین مهم‌ترین عامل تولید اکسیژن، حفظ خاک و عامل تنوع زیستی در شمال کشور است، از سوی دیگر با ذخیره چهار میلیارد مترمکعب آب در سال، بیشتر از حجم سدهای ساخته شده، خدمت رسانی می‌کند.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با تاکید بر اینکه با احداث خط لوله به ارتفاع دو متر، گسسته اکولوژیکی ایجاد می‌شود، گفت: طبق گزارش انجمن جنگلبانی در این طرح ۳۹۹۷ درخت اَرسی با عمر متوسط ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال قطع می‌شود.

وی افزود: طی پژوهشی در هند مشخص شده که یک درخت ۵۰ ساله به دلیل ۳۳ نوع خدمت، تا ۲۰۰ هزار دلار ارزش گذاری می شود.

درویش با بیان اینکه قرار است با هزینه ای بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان آب خزر به سمنان منتقل شود، تاکید کرد: سمنان به عنوان یکی از کم جمعیت ترین استان های کشور نیازی به این انتقال آب ندارد. همچنین شرق دامغان مشکل آب ندارد و تمام مسئله ما برای ۱۵۰ هزار نفر ساکن سمنان است که آب شرب مورد نیاز سالانه آنها ۱۵ میلیون مکعب است.

وی با انتقاد بر اینکه چرا می‌خواهند با صرف هزینه ۶۰ هزار میلیارد تومانی، ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمنان منتقل کنند، تصریح کرد: با یک ششم یا یک هفتم این هزینه و با مدیریت مصرف مردم می توان این موضوع را حل کرد.

همایش «هر آنچه یک محیط زیستی باید بداند» دانشگاه صنعتی اصفهان از سوی انجمن علمی منابع طبیعی با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست برگزار شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها