مسئولیت مدنی وکیل دادگستری


مسئولیت مدنی وکیل دادگستری

رپورتاژ: بنا به گزارش سایت وکیل مهاجرت  https://iranianlawyer.info/ این نوع از مسولیت وکیل دادگستری در مقابل طرف محاکمه در قالب عقد و قرارداد نمی‌گنجد و خارج از اصل «نسبی بودن قرارداد» و مسولیت قراردادی است. به همین سبب طرف دعوی (ثالث) قلمداد می‌گردد. وکیل دادگستری در صورت ارتکاب تقصیر بر اساس قواعد عمومی، مسولیت مدنی... The post مسئولیت مدنی...

رپورتاژ: بنا به گزارش سایت وکیل مهاجرت https://iranianlawyer.info/

این نوع از مسولیت وکیل دادگستری در مقابل طرف محاکمه در قالب عقد و قرارداد نمی‌گنجد و خارج از اصل «نسبی بودن قرارداد» و مسولیت قراردادی است. به همین سبب طرف دعوی (ثالث) قلمداد می‌گردد.

وکیل دادگستری در صورت ارتکاب تقصیر بر اساس قواعد عمومی، مسولیت مدنی در قبال موکل خود خواهد داشت. البته تقصیر وکیل دادگستری از نوع تقصیر حرفه‌ای است و برای تشخیص تقصیر باید عمل او را با رفتار وکیل دادگستری متعارف و مشابه سنجید.

مسئولیت مدنی وکیل دادگستری

رویۀ حاکم بر پذیرش پرونده ها توسط وکلا بر این امر استوار است که بعد از مراجعۀ شخص به دفتر کار وکیل نخستین پرسش او از فرد این است که «آیا مدرک و مستندی در خصوص اثبات حقانیت خود در اختیار دارد یا خیر». در اینجا وکیل بدون اینکه اشتیاقی برای قبول پرونده داشته باشد، باید مثل یک داور بی‌طرف، به این یقین برسد که آیا مراجعه کننده طرف حق است یا خیر؟ اما در این خصوص نباید به اظهار نظر شخصی اکتفا نماید.

به گزارش سایت Persian immigration attorney بر اساس آیین دادرسی مدنی هرگاه وکیل دادگستری راسا یا با اطلاع موکل، صرفا برای ورود ضرر به فرد ثالث یا طرف دعوی، اقامه نماید، خواه برای اتلاف وقت یا غیره، مسولیت مدنی شخص زیان دیده متوجه وکیل است. در این حالت فرد مذکور می‌تواند از وکیل طلب خسارت نماید.

لازم است هر دعوای حقوقی بر مبنای قانونی و شرعی و بدون توسل به وسایلی باشد که فریب کاری در آن نقش دارد، چرا که هدف اصلی از دادرسی رسیدن به حقیقت است و هر امری که در راستای رسیدن به این هدف، جنبۀ غیر واقعی و فریبکاری داشته باشد، وکیل باید از آن پرهیز نماید چرا که رسالت وکلا نیز همین است.

مسئولیت مدنی وکیل دادگستری
Persian immigration lawyer در ادامه آورده است که :

در مجموع لازم است نگاه جامعه را نسبت به هدف قانونی و اجتماعی وکیل جلب و اصلاح نمود تا افراد این صنف نیز صرف نظر از روابط فی ما بین وکیل و موکل به این حقیقت آگاهی یابند که مسولیت آنها در قبال تحکیم پایه های عدالت بسی فراتر از تعهدات وکلا در قبال موکلین است.

به همین دلیل حتی در نظام قضایی کشورهایی که کاملا در قبال اشخاص طرف دعوی موکل انکار می‌کند، رفتار اضرار آمیز وکیل را نسبت به حقوق طرف دعوی از مصادیق سو استفاده از نظام قضایی تلقی نموده اند.

منبع: سایت وکیل مهاجرت به آمریکا و کانادا (IranianLawyer.info)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زیبای من