102 موقوفه در بیجار ثبت شده است


102 موقوفه در بیجار ثبت شده است

سنندج - ایرنا - ریس اداره اوقاف و امور خیریه بیجار گفت: تاکنون 102 موقوفه در این شهرستان با یک هزار و 126 رقبه ثبت شده است و حدود 58 مورد آن به صورت متصرفی اداره می‌شود.

حجت‌الاسلام عباس ایزدی روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال، پنج موقوفه جدید به ارزش تقریبی ۲ میلیارد ریال ثبت شده است اظهار داشت: این نهاد در راستای اخذ سند مالکیت موقوفات و بقاع متبرکه، ۳۳ سند به مساحت ۲ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۴۲۱ مترمربع را ثبت کرده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیجار از دریافت سند تک برگی بیش از یک هزار و ۵۲۳ مترمربع از موقوفات قدیمی خبر داد و گفت: ۶ موقوفه شاخص در این شهرستان وجود دارد که قدمت بسیاری از آن‌ها بیش از یک قرن است.
حجت‌الاسلام ایزدی تاکید کرد: در راستای اجرای نیت واقف، حدود یک میلیارد و ۳۰۹ میلیون ریال برای اجرای مراسم‌های مذهبی، روضه خوانی، اطعام و ترویج فرهنگ قرآن کریم هزینه شده است.
وی یادآور شد: بیش از سه میلیارد و ۱۵۸ میلیون ریال برای کمک و اعانت به زائران مستمند، دانش آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت، دارو و درمان بیماران و بیش از ۶۰ میلیون ریال برای حمایت از مدارس علوم دینی تخصیص یافته است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیجار اضافه کرد: از دیگر هزینه‌کردها می‌توان به بیش از ۲۳۸ میلیون ریال در حوزه خدمات اجتماعی و یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال کمک به زائران عتبات عالیات اشاره کرد.
حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه ترویج فرهنگ وقف و رسانه از حوزه‌های مهم و ضروری این فرهنگ است، گفت: برای اولین بار در شهرستان بیجار، بخشی از یک موقوفه جدید به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیون ریال برای حمایت از برنامه‌های قرآنی ثبت شد.
وی اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد مراجعه‌های نیازمندان، فقرا و بیماران محتاج برای تهیه دارو، ضروری است واقفان درآمد موقوفه‌ها را در راستای نیاز روز جامعه و مشکلات مردم تعیین کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیجار افزود: بیشترین موقوفات این شهرستان که رتبه اول در تعداد موقوفه و متولی را به خود اختصاص داده است، روضه خوانی برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.
حجت‌الاسلام ایزدی ترویج فرهنگ وقف و رسانه تبلیغی در این حوزه را نیازمند توجه و دقت واقفان دانست و اضافه کرد: تلاش برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه به ویژه نسل جوان لازم و ضروری است.
وی گفت: به مناسبت دهه وقف، بیش از ۲۰ برنامه متنوع در خصوص اهمیت و جایگاه وقف برای عموم مردم و مسئولان برگزار می‌شود.
دهه سوم صفر، چهارم تا ۱۳ آبان به دهه وقف نام گذاری شده است.
شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شمال شرق سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا