اسارت‌هایی که مانع ظهور می‌شوند


اسارت‌هایی که مانع ظهور می‌شوند

امام زمان(عج) در فرازی از دعای مشهور «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ...» از خدا رهایی و آسودگی برای اسیران را طلب کرده‌اند. البته این رهایی فقط به زندان ظاهری اشاره ندارد چراکه هستند اسارت‌هایی که دیده نمی‌شوند اما مانع ظهورند.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: از دعاهای منسوب به امام عصر(عج)، دعای معروف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ...» است که به زیبایی هر چه تمام و در فرازهایی کوتاه، وظایف منتظران از اقشار و صنوف مختلف را بیان کرده و راه و رسم زندگی به سبک انتظار را نشان می دهد.

از این رو، در سلسله مطالبی شرح فرازهای نورانی و ژرف این دعا مرور می شود:

امام عصر(عج) در ادامه این دعای شریف بیان می کنند: «وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلَاصِ وَ الرَّاحَةِ ... بر اسیران رهائی و آسودگی کرم نما»

الراحة: به معنی زوال التعب و المشقة یعنی برطرف شدن سختی ومشقت است. در این فراز منظور اسیران در بند دشمنا ن دین هستند. آن آزادمردانی که برای اعتلای اهداف اسلام وتامین آسایش وآرامش جامعه ی مسلمین،رنج زندان وآلام آنرا به جان خریده اند. امام زمان(عج) در این بخش از دعا بویژه آنان را مورد عنایت ویژه خویش قرار داده اند تا علاوه بر خیر خواهی نسبت به ایشان یگران را نیز متوجه مقام والای اسرا نماید تا مبادا کسی آنها را فراموش نماید.

«فقدان اسیر و زندانی از امور مطلوب امام عصر(عج) است. بر این اساس می‏توان گفت: چاره‏جویی و برنامه‏ریزی برای تأمین امنیت اجتماعی و کاستن از زمینه‏های جرم و جنایت که عامل اصلی اسارت انسان‏­ها است و نیز چاره‏جویی و کمک برای رهایی آنان که در بند هستند با پرداختن دیه، بدهی‏ها و تلاش در جهت آزادی آنانی که در چنگال دشمن اسیر آمده‏اند... از اموری است که جامعه منتظر باید به آن همّت گمارد.»(1)

البته صرف اسارت های ظاهری و در بند بودن ها نیست که باید در جامعه منتظر برای رفع آنها چاره جویی و اقدام شود چراکه برخی اسارت ها هستند که مانع ظهور می شوند هر چند به ظاهر دیده نمی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین «محمد مهدی ماندگاری» در شرح فراز «وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ ؛ و بر اسیران آزادى و راحتى» دعای امام زمان(عج)، اظهار کرد: در درگیری ها میان جبهه حق و باطل طبیعتا نصرت و پیروزی، رزمنده، شهید، مجروح و در نهایت اسیر داریم که در جنگ نظامی این افراد کاملا مشهود هستند اما اسرای جبهه مبارزه حق و باطل تنها در بخش نظامی نیستند و ما اسیر فرهنگی هم داریم که مقهور شبهات و القائات دشمن شده است که نسبت به اعتقادات، واجبات و ترک محرمات سست می شود.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه چنین فردی نیز مجروح و اسیر محسوب می شود، تصریح کرد: برای رسیدن به حکومت امام زمان (عج) باید تلاش کنیم تا این افراد را هم از اسارت نجات دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخی از افراد اسیر در جنگ اقتصادی هستند و هنوز معتقدند باید تولیدات خارجی را استفاده کنند و این فرد اسیر عنوان و برند کالاهای خارجی است و یا در گونه ای دیگر اسیر سیاسی داریم که هنوز مدل های حکومتی شرق و غرب برایش شیرین تر است و هنوز شاید افتخار نکند که زیر پرچم جمهوری اسلامی در حال زندگی کردن است.

وی ادامه داد: در جامعه افرادی را داریم که مقهور و اسیر عناوین اجتماعی هستند و این فرد اگر هنوز رئیس، پولدار و... خطاب شود، لذت می برد.

ماندگاری با اشاره به راه های آزادی این اسرا تصریح کرد: در زمان جنگ تحمیلی باید رایزنی های سیاسی صورت می گرفت تا اسرای دوران دفاع مقدس آزاد شوند و امروز نیز مربیان، خانواده ها، روحانیون حوزه، معلمان و رسانه ها باید تلاش کنند تا این اسرا نجات پیدا کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اساتید ما اسارت ها را دسته بندی می کرد؛ اول اسیر هوای نفس بودن که در قرآن داریم : «مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ؛ کسی که هوا و هوس خود را معبود و خدای خود نموده است»، دیگری اسیر جلوه های دنیا است، پست، ثروت، جلال و مقام و در نهایت عده ای اسیر حرف مردم هستند و بنا داریم زندگی خود را براساس حرف مردم تنظیم کنیم و باید از خداوند بخواهیم از این اسارت ها نجات پیدا کنیم تا به حکومت امام زمان(عج) برسیم.

پی نوشت:

امام مهدی علیه السلام، موجود موعود ص 214-215

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...