یک پورشهٔ غیرمعمول اقتصادی که فقط ظرف چهار ماه با الهام از فولکسواگن بیتل توسعه یافت
نام | پورشه C88 |
معرفی | نوامبر 1994 در پکن |
پیشرانه | 1.1 و 1.6 لیتری |
قدرت | 48 تا 68 اسب بخار |
گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک |
شتاب صفرتاصد | 16 ثانیه |
محور محرک | جلو |
وزن | 850 کیلوگرم |
آیا اصلاً این یک پورشه است؟ چطور ممکن است؟ شاید فکر کنید اشتباهی رخ داده است اما اینطور نیست. بخش خدمات مهندسی پورشه این سدان ساده را برای بازار چین توسعه داد
C88 پاسخ پورشه به دعوت دولت چین از حدود 20 خودروساز خارجی برای ساخت یک خودروی ارزانقیمت بود. در نام این خودرو نیز حرف C از China گرفته شده و عدد 88 هم سمبل موفقیت و ثروت در فرهنگ چین است. این پروژه در ابتدا در قالب یک هاچبک سهدر آغاز شد اما بعداً خودروی دیگری طراحی شد که با چندین سبک بدنه شامل سدان، استیشن و پیکاپ سازگاری داشته باشد؛ اما این C88 که تصاویر آنرا در اینجا مشاهده میکنید، تنها نمونهای بود که در مقیاس واقعی ساخته شد و دیگر پیشنهادها صرفاً در حد اسکچهای طراحی باقی ماندند.
هرچند C88 در درجهٔ اول برای چین در نظر گرفته شده بود اما این سدان اقتصادی با تطابق کامل با مقررات آلایندگی و ایمنی دههٔ 90 قارهٔ اروپا مهندسی شده بود تا امکان صادرات آن به این بازار هم وجود داشته باشد. این ماشین با 4.03 متر طول، 1.62 متر عرض و 1.42 متر ارتفاع، اندازهٔ بسیار جمعوجوری داشت و برای آن دو موتور مختلف شامل 1.1 لیتری چهار سیلندر بنزینی با 48 اسب بخار قدرت و 1.6 لیتری چهار سیلندر دیزلی با 68 اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده بود که نیروی آنها توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک مدرن به چرخهای 15 اینچی فولادی جلو انتقال پیدا میکرد.
کابین C88 نیز دقیقاً مثل نمای بیرونی کاملاً ابتدایی بود و فقط ویژگیهای اساسی را ارائه میکرد. البته پورشه قصد داشت درعینحالی که هزینهها را پایین نگه میدارد، فضای داخلی زیبا و مدرنی را برای سرنشینان فراهم کند. به همین دلیل، داشبورد گرد و کنسول مرکزی خمیدهای برای خودرو طراحی شد و خطوط خمیده تقریباً در همهجا و همهٔ قسمتهای کابین دیده میشد. در سمت راست راننده نیز یک ساعت آنالوگ تعبیه شده بود اما نمایشگر روی داشبورد بیشتر شبیه برچسب به نظر میرسید تا نمونهای واقعی. در بخش ایمنی هم C88 به دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو و ترمز ABS مجهز شده بود.
همانطور که در تصاویر مشخص است، پورشه برای این خودرو از لوگوی اصلی خود استفاده نکرد بلکه لوگوی ویژهای را برای آن طراحی نمود که نشاندهندهٔ یک خانوادهٔ سهنفره یعنی زن و شوهر به همراه یک فرزند بود. بخش خدمات مهندسی پورشه ظرف تنها چهار ماه این خودرو را توسعه داده و تولید کردند. در طول این فرایند توسعهٔ کوتاه، مهندسین پورشه، فولکسواگن بیتل قدیمی را در ذهن داشتند زیرا قصد ساخت یک خودروی ارزانقیمت ساده و قابلاطمینان را داشتند که مردم را از نقطهٔ A به نقطهٔ B انتقال دهد.
پورشه همچنین در پروژهٔ C88 اطلاعاتی را از یک تکنسین و یک مهندسی چینی دریافت کرد چراکه این افراد درک بهتری از آنچه که خریداران چینی به دنبال آن بودند داشتند و این اطلاعات به تناسب و مطابقت هرچه بهتر C88 با نیازهای بازار محلی چین کمک بسزایی میکرد؛ اما علیرغم همهٔ این تلاشها، C88 هیچگاه به تولید نرسید زیرا کل پروژه توسط دولت چین لغو شد و بنابراین پورشه هم پروژهٔ توسعهٔ این سدان اقتصادی را کنار گذاشت. این اقدام دولت چین همچنین تلاشهای چند خودروساز دیگر مثل مرسدس بنز، فورد و کرایسلر را هم بینتیجه گذاشت.
منبع: Motor1