121 کیلومتر مرز زمینی سرباز با پاکستان زمینه‌ساز اشتغال و توسعه


121 کیلومتر مرز زمینی سرباز با پاکستان زمینه‌ساز اشتغال و توسعه

چابهار- ایرنا- مرزهای زمینی و دریایی همواره عاملی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال هستند که در این میان برخی مناطق مرزی از جمله استان سیستان و بلوچستان از ظرفیت و توانمندی بیشتری برخوردارند، شهرستان سرباز این استان با داشتن 121 کیلومتر مرز زمینی با کشور پاکستان و وجود بازارچه مرزی پیشین زمینه‌ مناسبی برای توسعه تجارت و ایجاد اشتغال دارد که...

شهرستان سرباز با جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفری به سبب برخورداری از موقعیت جغرافیایی ممتاز و همجواری با کشور پرجمعیت پاکستان و وجود بازارچه مرزی پیشین در صورت توسعه و تکمیل زیرساخت‌های لازم از جمله راه‌اندازی پایانه حمل و نقل مرزی بار و مسافر می‌تواند در عرصه اقتصادی ارمغان توسعه و آبادانی این منطقه محروم مرزی باشد.

توجه به تامین زیرساخت‌های جاده‌ای و جابجایی اصولی کالا و مسافر و افزایش گذرهای مرزی در چند نقطه سهمی بارز و نقشی چشمگیر در تولید ثروت و ارتقای جایگاه استان سیستان و بلوچستان در سرانه تولید ناخالص ملی ایفا می‌کند.

مرز پیشین به دلیل نزدیکی به بنادر مهم کشور پاکستان از جمله گوادر، جیونی و کراچی از دیرباز مورد توجه بازرگانان بوده و داد و ستد کالا بین سکونت‌گاه‌های اطراف مرز ۲ کشور انجام شده و در حال انجام است.

واردات دام از مرز پیشین

فرماندار سرباز روزسه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی این شهرستان را تشریح کرد و اظهار داشت: مرز پیشین یکی از مکان های مناسب برای واردات دام زنده است بطوریکه مجموع دام‌های وارد شده به بازارچه مرزی پیشین از ابتدای سالجاری تاکنون ۷۷۷ راس شامل ۴۲۰ راس پرواری و بقیه دام کشتاری بوده است.

سلیم کدخدا آمار صادرات کالا از مرز پیشین در سالجاری را ۹۴ هزار تن به ارزش ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ذکر کرد و افزود: عمده کالاهای صادراتی از مرز پیشین قیر، سیمان، کاشی، لبنیات و موادغذایی بوده است.

سرباز سرشار از قابلیت‌های مدنی وتوانمندی‌های انسانی

فرماندار سرباز بیان کرد: این شهرستان علاوه بر ظرفیت مرزی از وجود نیروی انسانی توانمند و فعالیت جامعه پویای روحانیت برخوردار است و به فضل الهی و شکرانه خدمات متکثر نظام جمهوری اسلامی، این منطقه سرشار از قابلیت‌های مدنی و توانمندی‌های انسانی است.

وی گفت: عضویت بالغ بر ۲ هزار شهروند در نهاد تصمیم گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتصاب بیش از ۲۷۷ دهیار، استخدام هزار و ۹۱۱ نفر فرهنگی زن و مرد و ۵۴ هزار و ۲۵۰ دانش آموز و فعالیت مراکز دانشگاهی پیام نور، آزاد اسلامی و مرکز جامع آموزش علمی و کاربردی در همه نقاط شهری شهرستان با هزار و ۶۵۰ دانشجو بخشی از این منبع غنی انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: با انجام یک هماهنگی و هم‌افزایی هوشمندانه و پیگیری و اجرای دقیق برنامه‌های مدون در قالب یک نقشه راه معین بسیج این اندیشه‌های پویا در راه خلق اهداف متعالی انسان‌ساز، اتحادافزا و توسعه آفرین صورت عملی و تجسم عینی ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری‌های اولیه همچون تشکیل نشست‌های مشورتی شورای تأمین و علما و معتمدان شهرستان برای بحث و تبادل نظر و طرح متقابل انتظارات و ملاحظات مربوطه، تشکیل شورای جوانان تحصیل کرده محلی و کمیته‌های موضوعی زیرمجموعه در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، آسیب‌ها و فرصت‌های اجتماعی با مساعدت تجربی و کارشناسی بخش اداری انجام گرفته است و باور داریم پیوند نهال تعاملی این قابلیت‌های فکری و تخصصی در چارچوب درک و احترام متقابل اول به شرط استمرار و دوم با چاشنی اراده قوی سیاسی و حمایت های عملی معنوی در مرکز استان سیستان و بلوچستان زودتر و بهتر بارور خواهد شد.

کارخانه سیمان سرباز برای ۱۴۰۰ نفر شغل ایجاد می کند

فرماندار سرباز گفت: کارخانه در دست ساخت سیمان ۳۳۰۰ با نام تجاری تیس مکران از دیگر ظرفیت‌های بزرگ تولیدی این شهرستان است که با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی و بانک سپه عملیات ساخت آن از پنج سال قبل آغاز و در حال حاضر از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

کدخدا گفت: امیدوارانه پیگیر هستیم تا با اجرای تعهدات شرکت‌های برق منطقه‌ای، آب و فاضلاب، مخابرات و زیرساخت و ادارات کل راهداری و ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای تامین میزان برق و آب مصرفی، راه دسترسی و پوشش اینترنتی این پروژه در سال جاری فاز نخست تولید کلینکر آن راه اندازی و زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم هزار و ۴۰۰ نفر از متقاضیان بومی میسر شود.

پیشین قطب کشاورزی

فرماندار سرباز بیان کرد: دشت پهناور و حاصلخیز پیشین به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی استان مطرح است بطوریکه بزرگترین نهالستان میوه های گرمسیری و بزرگترین باغ الگویی انبه کشور در این بخش واقع شده و بخش قابل ملاحظه‌ای از نیاز داخلی پیاز کشور توسط زارعین این منطقه کشت و تامین می‌شود.

کدخدا گفت: وزارت نیرو با اختصاص پنج میلیون مترمکعب از ذخیره آبی سد پیشین به عنوان حقابه دشت پایین دست سد موافقت کرده اما بدنبال جذب و تخصیص حقابه واقعی و متناسب با ظرفیت شهرستان حداقل به میزان چهار برابر سهمیه فعلی هستیم.

وی ادامه داد: اولویت های دیگر بخش کشاورزی و رونق تولید شهرستان پیگیری تاسیس و فعالیت ایستگاه تحقیقاتی و مطالعاتی ویژه میوه‌های گرمسیری در پیشین و تلاش برای جلب همکاری و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی محصولات منحصر بفرد منطقه بویژه خرمای کم نظیر مناطق کوهستانی سرباز با پنج هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت است.

مشارکت گسترده مردم سرباز در انتخابات و مناسبت‌های ملی

وی افزود: مضاف بر مزیت‌های عنوان شده، مردم مرزدار شهرستان سرباز نمادی از تعاون عملی و مشارکت متعهدانه، هوشیارانه و صادقانه با مرزبانان سلحشور مستقر در مجاری و مبادی مرزی در حفظ و حراست از حریم مرزهای این خطه از ایران اسلامی هستند.

وی بیان کرد: تفسیر عملی اصل مردم سالاری دینی در سایه تحقق توامان ۲ مولفه مشارکت پرشور و شعور مردم سرباز در همه پرسی‌ها و آزمون‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز ملی و مرجعیت جامعه روحانیت محلی است که حفظ و تحکیم و تداوم این تقارن‌های خجسته مستلزم همت همگانی و مراقبت‌ها و حمایت‌های جمعی و همیشگی است.

فرماندار سرباز ادامه داد: طبعاً بخشی از این مسئولیت حساس در انتخابات سراسری مجلس شورای اسلامی در اسفند امسال به محک گذاشته می‌شود بنابراین بر همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی و دست اندرکاران انتخابات واجب است که تمام سعی و توان خود را در مسیر برگزاری سالم و شفاف در کمال امانتداری، استقلال و بی‌طرفی مصروف کنند.

وی بیان کرد: عزم و اهتمام مشترک و راهبرد مورد تفاهم مدیریت سیاسی و بدنه حاکمیتی شهرستان بهره‌گیری حداکثری از این ظرفیت ارزشمند انسانی در جهت تقویت انسجام و هم‌بستگی اجتماعی منطبق بر تأمین منافع عمومی جامعه محلی و تحقق انتظارات و مصالح ملی است.

برگزاری ۲۰۰ دیدار و جلسه برای پیگیری مشکلات و مطالبات مردم سرباز

فرماندار سرباز در تشریح پیگیری‌ها برای رفع مشکلات مردم گفت: بیش‌از ۲۰۰ بازدید، نشست و دیدار با مردم و مسئولان مختلف استانی و کشوری در سالجاری به منظور پیگیری و حل مسائل و مشکلات مردم این منطقه محروم برگزار شده است.

وی افزود: شهرستان سرباز از شاخص‌های پایینی در زیرساخت‌های راه، برق، آب، تلفن و اینترنت، بهداشت و طرح هادی روستایی برخوردار است و تلاش بر این است با فعالیت‌های شبانه‌روزی و انعکاس مشکلات و جذب اعتبارات مسائل و مشکلات مردم به حداقل برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا