هر سند و مطالعه‌ای باید بر مبنای طرح توسعه همه جانبه ایلام باشد


هر سند و مطالعه‌ای باید بر مبنای طرح توسعه همه جانبه ایلام باشد

استاندار ایلام با بیان اینکه حماسه بزرگ اربعین امسال افتخار بزرگی برای ایلام و نظام بود و مردم میزبان شایسته‌ای برای پذیرایی از زائران بودند، گفت: که باید از این فرصت برای مطالبه‌گری نیازهای استان استفاده شود.

به گزارش ایسنا، مهندس «قاسم سلیمانی دشتکی» در نشست شورای برنامه‌ریزی استان ایلام اظهار کرد: نقش مردم، رسانه‌ها، دستگاه‌های نظامی و امنیتی و موکب‌ها در پذیرایی از زوار بسیار پررنگ بود و ادارات استان هم تعطیل نشد.

وی با بیان اینکه مردم زاگرس‌نشین به میهمان نوازی شهره هستند و امسال در ایام اربعین بیش از چهار میلیون زائر اربعین میهمان مردم استان ایلام بودند که افتخار بسیار بزرگی است، افزود: برخی اعتراض داشتند که چرا بودجه اربعین در سطح استان تقسیم نشد این بودجه تنها مخصوص اربعین است و در مسیرهای تردد زوار بخشی از آن هزینه شد.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: عظمت پذیرایی از زوار امام حسین(ع) امسال بسیار مشهود بود و با مدیریت مناسب، هماهنگی بیشتر و توسعه زیرساخت‌ها تردد زوار با وجود حجم زیاد به سهولت انجام گرفت.

وی عنوان کرد: سال ۹۶ با حجم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تردد مشکلات بسیاری داشتیم و سال ۹۷ هم با وجود حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر باز هم مشکلات فراوان بود ولی در سال ۹۸ بیش از ۴ میلیون زائر در مسیرهای منتهی به مهران تردد داشتند ولی هیچ یک از مشکلات سال گذشته مشاهده نشد.

استاندار ایلام با بیان اینکه امسال از مرزهای چهارگانه در ایام اربعین حسینی حدود هفت میلیون تردد ثبت شد که چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر آن معادل ۶۰ درصد مربوط به استان ایلام است، گفت: سال قبل یک جمعیت ۲۰۰ هزار نفری در یک شب وارد استان شدند و در پایانه برکت مشکل داشتیم و اعتراضات بسیاری به دلیل گره ترافیکی به دنبال داشت اما امسال یک شبانه‌روز شاهد ورود ۳۲۶ هزار تردد بودیم و روز دیگر ۲۸۸ هزار نفر جمعیت وارد استان شد که به سهولت تردد انجام و با نظم و آرامش خاصی ساماندهی شدند.

وی تاکید کرد: در پشت صحنه این مدیریت‌ها نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و دیگر نیروهای انتظامی، راهداری، هلال‌احمر، اورژانس و ... حضور داشتند و تلاش کردند تا این ترددها بدون مشکل شکل بگیرد.

استاندار ایلام یادآور شد: سهم نیروهای امنیتی، انتظامی، اطلاعاتی در مدیریت اربعین ۹۸ بسیار ممتاز بود ولی نیروهای یگان ویژه ناجا در این میان سنگ تمام گذاشتند و حتی شاهد بودیم خدماتی همچون واکس زدن، آرایشگری، ماساژور، خدمتکار، پرستار، حمل و نقل زوار نیز در طول مسیر انجام می‌شد.

سلیمانی دشتکی افزود: بنیادها، وزارتخانه‌ها، نهادها و بخصوص اقشار مختلف مردم، ائمه جمعه، موکب داران، زنان خانه‌دار که برای زوار آشپزی می‌کردند همه در تکاپو برای خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله (ع) بودند.

وی با تمجید از فعالیت‌های آستان قدس، ارتش و سایر گروه‌ها برای پذیرایی در موکب‌ها و تهیه روزانه ۱۵۰ هزار وعده غذا و تقسیم بین زوار ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده این خدمات با سازماندهی مناسب‌تری انجام شود.

استاندار ایلام گفت: باید با همراهی مجمع نمایندگان استان و رایزنی مستمر از فرصت اربعین استفاده و مطالبه‌گری کنیم تا امکانات متناسب با مشکلات استان بویژه در حوزه اربعین جذب شود.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: من به مردم استان ایلام، رهبر معظم، نظام اسلامی و مردم کشور و مردم استان و بخصوص مردم مهران برای خلق این حماسه بزرگ تبریک می‌گویم.

وی از رسانه‌ها خواست نکات مهم، جلوه‌های ایثارگری و میهمان نوازی مردم ایلام را بیشتر منعکس کنند و این خدمت گذاری را به اطلاع مردم کشور برسانند.

استاندار ایلام گفت: باید تلاش کنیم زیرساخت‌های مورد نیاز را تامین و در سال آینده پذیرایی از ۶ میلیون نفر زائر را هدف گذاری کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای چهار بانده کردن مسیرهای منتهی به مهران گفت: امسال تونل دوم آزادی و تونل بعد از مهدی آباد تکمیل و ۲ پل ۵۷ و ۵۶ را باید آماده کنیم و پایانه های مهران و برکت را باید گسترش دهیم.

سلیمانی دشتکی افزود: اعتبارات کنونی پاسخگوی حجم فعالیت‌های در دست اجرای حوزه اربعین استان را نمی‌دهد، باید با رایزنی به دنبال جذب بیشتر بودجه و ابلاغ به موقع آن باشیم، تا وقتی منابع مالی مورد نیاز را جذب نکنیم نمی‌توان قرارداد با پیمانکاران منعقد کرد.

استاندار ایلام با انتقاد از برخی از افراد که اعلام می‌کنند ادارات استان در ایام اربعین تعطیل می‌شوند، گفت: این انتقاد را قبول نداریم و سه معاون بنده در استان حضور داشته و به امورات مردم رسیدگی کرده اند و کارتابل الکترونیکی بنده هم در مهران فعال بود و هر روز پیگیر امور مردم بودیم.

وی گفت: امسال بودجه در حال تصویب و همه توان استان با همکاری مجمع نمایندگان در کمیسیون تلفیق و بودجه جذب اعتبارات لازم باید است.

سلیمانی دشتکی همچنین در خصوص انجام مطالعات در خصوص مناطق محروم استان نیز گفت: هر سند و مطالعه‌ای باید در چارچوب و بر مبنای طرح توسعه همه جانبه استان ایلام انجام شود.

وی با اشاره به سه سند بودجه سالیانه، برنامه پنج ساله و سند آمایش گفت: باید این یافته‌ها و مطالعات با این اسناد بالادستی مطابقت داشته باشد زیرا اگر مطالعات منطبق نباشد چندگانگی در استان ایجاد می‌شود، برخی از آمارهای ارائه شده قدیمی است که باید بروز رسانی شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: هر پژوهشی باید نقشه راهی برای مسئولان باشد تا براساس آن عملکرد داشته باشیم، اگر درست تدوین نشوند در عمل نمی‌توان به آن استناد کرد و بسیاری از پروژه های پیشنهادی در این مطالعات اشباع شده و اجرای برخی دیگر نیز ممنوع شده اند و اگر در برنامه رسمی آورده شود مورد اعتراض قرار می‌گیرند.

سلیمانی دشتکی به طرح‌های توسعه‌ای در روستاها با هدف اشتغالزایی پرداخت و گفت: باید در روستا، زنجیره تولید و خروجی اقتصادی و بازار فروش آن نیز مشخص باشد.

وی خواستار تشکیل یک کمیته تخصصی شامل دانشگاه، معاونت اقتصادی، دستگاه‌های مربوطه برای بررسی مطالعات روستایی استان شد تا دقت بیشتری بر روی آن صورت و حداکثر ظرف یک ماه این برنامه مصوب شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس