در قطر، روشی را برای مقابله با جعل پیشنهاد کردند


در قطر، روشی را برای مقابله با جعل پیشنهاد کردند

دانشمندان در قطر برنامه ای را برای ارزیابی عینیت رسانه ایجاد کردند که با کمک آن تعدادی از مطالب روزنامه نگاری از رسانه های پیشرو جهان را بررسی کردند.

به گزارش اسپوتنیک، پرسلاو ناکوف دکتر علوم و دانشمند ارشد انستیتوی تحقیقات رایانه قطر در دانشگاه حمد بن خلیفه، به RIA Novosti گفت که چگونه خود را از اطلاعات و تبلیغات غلط محافظت کنید.

قطر سیستم جمع کننده TANBIH را ایجاد کرده که به عربی به معنی "هشدار" است که حقایق ارائه شده توسط رسانه ها را تأیید می کند، اعتیاد به رسانه های مختلف را نشان می دهد و اگر تبلیغات در متون یا دنباله ویدیویی آنها یافت شود، هشدار می دهد. برای انجام تبلیغات لازم است از تکنیک های خاصی استفاده شود، در غیر این صورت به روح مخاطب نمی خورد.

به گفته ناکوف، برنامه ایجاد شده توسط انستیتوی قطر برای تجزیه و تحلیل داده های رسانه ها به زبان انگلیسی و عربی وجود دارد، اما آزمایش ها به ده زبان دیگر نیز انجام شده است. علاوه بر این، الگوریتم در زبانها چندان منسجم نیست. وی افزود: ما شبکه های عصبی داریم، اگر داده علامت گذاری شده داشته باشیم، یادگیری این سیستم به زبان دیگری آسان می گردد.

وی توضیح داد: این برنامه آنچه را که مطابق پارامترهای زیادی نوشته شده است، تجزیه و تحلیل می کند: از نظر دیدگاه، از چه کلماتی و با چه مفهومی استفاده می شود، آیا احساسات زیادی وجود دارد، اطلاعات ذهنی در متن وجود دارد، آیا عناصر ارعاب، تضادهای منطقی یا خطاها، تلاش برای تحمیل نظر وجود دارد، آیا رابطه بین عنوان و متن وجود دارد، کدام مباحث مورد بحث قرار می گیرد، چگونه مردم نسبت به انتشارات واکنش نشان می دهند، برای مثال آیا استدلال هایی را که برای دفاع از موضع خود استناد می کند به آنها مراجعه می کند.

وی توضیح داد: ما نه تنها محتوای رسانه ها، بلکه پروفایل های آنها را در شبکه های اجتماعی، کانال های یوتیوب تجزیه و تحلیل می کنیم، نه تنها به آنچه گفته می شود نگاه می کنیم بلکه همانطور که می گویند، بسیاری از پاتوها، احساسات نیز بررسی می گردند. به گفته سازندگان این برنامه، بهترین راه در برابر سوء اطلاعات و تبلیغ، آموزش و پرورش تفکر انتقادی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خاورمیانه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در