چرا گزارش خزانه دار شورا آب رفت؟


چرا گزارش خزانه دار شورا آب رفت؟

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: گزارش درآمد هزینه های شهرداری، گزارش به افکار عمومی است و باید اطلاعات دقیق و کاملی به شورا ارائه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اعطا در نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تشکر از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به منظور فعالیت ارزشمند در کمیته خدمات شهری ستاد ملی اربعین اظهار کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، خدمات قابل توجهی را به زائرین مراسم اربعین ارائه کرد و مجموعه قابل توجهی از پرسنل شهرداری تهران در این ایام به صورت داوطلبانه در کشور عراق حاضر شدند و خدمات‌رسانی کردند. به نمایندگی از شورا از همکاران خدمات شهری به ویژه آقای یزدانی قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ توضیح داد: بعد از اینکه این موضوع در کمیته‌های فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح شد و مقرر شده بود در دستور جلسه شورای عالی قرار گیرد در شورا به این نکته اشاره کردیم که بر اساس بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون شوراها طرح‌های اینچنینی قبل از تصویب در مرجع نهایی باید به تأیید شورای شهر برسد و قبل از اینکه طرح در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شود در شورا مورد بحث قرار گیرد تا اعضای شورای شهر و کمیسیون‌های مرتبط نظرات خود را مطرح کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه امروز در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران جلسه‌ای به این منظور تشکیل خواهد شد تصریح کرد: مجموعه نظراتی آماده شده که در رابطه با طرح تفصیلی منطقه ۲۲ ارائه خواهد شد. در آنچه تهیه شده موضوعی به آن شکل که موردانتظار شورای پنجم بوده دیده نشده است. به همین دلیل یکی از پیشنهادهای ما در شورای شهر این است که طرح تفصیلی منطقه بر اساس توسعه حمل‌ونقل عمومی مورد بازنگری قرار گیرد.

اعطا با اشاره به برگزاری جلسه‌ کمیسیون تلفیق عنوان کرد: در این جلسه مصوبه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن قرار شد ظرف ۲ الی ۳ هفته آینده کمیسیون تلفیق جلسات فشرده‌ای را برگزار کند تا بر اساس آن هر کدام از کمیسیون‌های شورای شهر تهران سه اولویت اصلی خود را اعلام کنند و کمیسیون برنامه و بودجه نیز به عنوان بخش اجرایی برای تحقق این اولویت‌ها همکاری می‌کند.
وی با بیان اینکه در راستای تحقق برنامه پنج ساله سوم، احصاء اولویت‌ها ضروری است عنوان کرد: در برخی از موارد آنطور که شایسته است مدیران ارشد شهری نسبت به برنامه توجه کافی نشان نمی‌دهند. اگر اولویت‌ها مشخص شود پیگیری‌ها بر اساس اولویت‌های مطرح شده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه خانه‌باغ که در شورای پنجم به تصویب رسید توضیح داد: به دنبال تشکیل کمیته فنی باغ از هفته آینده مصوبه‌ شورای پنجم اجرایی خواهد شد. بر همین اساس اداره کل تدوین ضوابط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران شرایطی را فراهم می‌کند که از هفته آینده مالکان باغ‌ها بر اساس فهرستی که اعلام شده است بتوانند مجوز بگیرند و فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده توضیح داد: تا ماده ۲۷ این لایحه در صحن مجلس بررسی شده و با توجه به اختلاف‌نظرها، بقیه ماده‌ها به کمیسیون اقتصادی برگشته است. البته به غیر از ۲۷ ماده تصویب شده، ماده ۹ و ۱۰ که مشخصاً در حوزه شهری تأثیرگذار بوده‌اند نیز به کمیسیون اقتصادی برگشته است.

اعطا با تأکید بر اینکه در این رابطه سه مطالبه اصلی وجود دارد عنوان کرد: مجموعه شوراها انتظار ندارند که بحث اختیار وضع عوارض از شوراها گرفته شود. این موضوع یکی از اختیارات اصلی شوراهاست که در قانون شوراها پیش‌بینی شده و با توجه به جایگاهی که قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان اداری برای شوراها در نظر گرفته است این کار عملاً بخش عمده‌ای از کارکرد شوراها را از حیز انتفاع ساقط می‌کند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در خصوص نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده نیز آنچه حاصل خواهد شد این است که مالیات در تهران اخذ می‌شود اما برای شهروندان تهرانی و شهر تهران هزینه نمی‌شود و ممکن است در شهر دیگری هزینه شود. این در حالی است که تهران به عنوان یک شهر و به عنوان یک پایتخت نیز هزینه دارد.

وی با تأکید بر اینکه این نوع قانون‌گذاری، مدیریت شهری را با مشکل روبه‌رو می‌کند تصریح کرد: در نوع معافیت‌هایی که تعمیم پیدا می‌کند نیز از جمله معافیت بر لیزینگ، هتل‌ها، بار و مسافر و بازار سرمایه، به طور حتم مدیریت شهری با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم پاسخگویی درست سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ گفت: ما معمولاً آمار قابل ملاحظه‌ای از نارضایتی مردم نداریم.

اعطا توضیح داد: بخش نظارتی شورا گزارش انجام کار را رصد می‌کند و آمار قابل ملاحظه‌ای مبنی بر نارضایتی مشاهده نمی‌شود. اگرچه ممکن است بخشی از موارد که عملی نشده به دلیل موانعی باشد.

وی با ارائه آماری از ارائه خدمات نیز گفت: به لحاظ آماری بیشترین درخواست‌ها مربوط به حوزه خدمات شهری است که معمولاً ارائه خدمات در این حوزه با سرعت انجام می‌شود. در همین حوزه، کمتر گزارشی ارائه شده که به انجام نرسد.

اعطا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تذکر حبیب‌زاده عضو شورای شهر درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای تهران گفت: یکی از اساسی‌ترین معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم و در این حوزه خلأ قانونی نیز داریم بحث مربوط به مناطق حاشیه‌ای است.

وی افزود: برون‌رفت از این معضل صرفاً مربوط به شورا و شهرداری نیست و مجلس باید آن را دنبال کند. ما قانون تعاریف را در بحث حریم داریم اما در این زمینه نیاز به اصلاحیه وجود دارد زیرا شاهد تداخل‌هایی هستیم.

وی اضافه کرد: در بحث مدیریت نیز بین تهران و شهرهای دیگر تعارضاتی وجود دارد. لذا با کنترل این تخلفات در ساخت‌وساز با مشکل روبه‌رو می‌شود.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به عامل دیگر در بروز تخلفات گفت: گاهی برخی شهرهای حاشیه تهران، چراغ سبزی به تخلفات نشان می‌دهند تا از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ کسب درآمد کنند.
وی تأکید کرد: چندی پیش در همین رابطه در کمیسیون اصل نود حاضر شدم و این موضوع را پیگیری کردیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم. قطعاً برای برون‌رفت از این معضل نیاز به هماهنگی مدیریتی وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مخالفت هایی که اعضای شورا با رئیس پیشنهادی سازمان فرهنگی هنری کرده اند گفت: رئیس این سازمان را هیئت منای ۱۱ نفره انتخاب می کند که شهردار تهران نیز می توند یکی از پیشنهاد دهنده باشد. اما هنوز حکمی برای کسی صادر نشده است. بیشتر اعضای شورا با گزینه پیشنهاد اعلام مخالفت کرده اند که این مخالفت ها دلایل مختلفی دارد.

اعطا در پاسخ به این سوال که چرا سامانه شفافیت به صورت گزینشی عمل می‌کند و سفرهای خارجی مدیران شهری را به جز دو مورد تاکنون درج نکرده، گفت: تصور نمی کنم که گزینشی عمل می‌شود اما سامانه شفافیت به یک ساز و کار جدی‌تری در شهرداری نیاز دارد که این ساز و کار باید بین بخشی باشد. سامانه شفافیت به یک مرجع رسمی برای رسانه‌ها و شهروندان تبدیل شده است. شهرداری تهران باید برای سامانه یک ساز و کار بین و بخشی پیش بینی کند که به روز شدن آن به موقع باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع را به عنوان یک مطالبه مطرح خواهم کرد، افزود: در رابطه با انتشار برخی موارد مقاومت‌هایی در برخی سطوح شهرداری وجود دارد که یکی از معاونان شهردار نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند. هرچند که ایشان این را مقاومت‌ها موثر ندانسته‌اند. این مقاومت‌ها صرفاً روند را کند می‌کند.

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد حاشیه‌های به‌وجود آمده واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی، اظهار کرد: در قانون برنامه‌ی ششم توسعه در تقسیم کاری که در این حوزه صورت گرفته، بخشی از موضوع در حوزه تجمیع تجهیزات به شهرداری واگذار شده است. شورای شهر هنوز با اصل موضوع اعلام موافقت و مخالفت نکرده است. همواره موضع رسمی شورا این بوده که این واگذاری یک فرآیند و تشریفات قانونی دارد. استاندار تهران چندبار راجع به این موضوع صحبت کردند و شورا اعلام کرد که تاکنون شهرداری لایحه‌ای ارسال نکرده‌اند که شورا بخواهد اعلام موافقت یا مخالفت کند. البته از مدتی پیش این لایحه ارسال شد که بعد از بررسی در کمیسیون مربوطه به صحن می‌آید که آیا این مراکز واگذار شود یا خیر.

وی ادامه داد: علاوه بر مراکز بهاران، مطلع شده‌ایم که شهرداری بدون مصوبه شورا مواردی را واگذار کرده و این تشریفات قانونی رعایت نشده است. حتما باید این واگذاری‌ها با مصوبه شورای شهر تهران انجام شود، در حال حاضر تنها دو مورد مصوبه در خصوص واگذاری‌ها داشته ایم. انتظار داریم که شهرداری به این موضوع توجه نشان دهد ‌و از شورا مجوز دریافت کند.

سخنگوی شورای شهر در ادامه نشست خبری با اشاره به سؤالی درباره خانه‌باغ‌ها گفت: با توجه به اینکه تراکمی که می‌دهیم بسیار کم است عمدتاً برای مالک تخریب و نوسازی به‌صرفه نیست.

وی توضیح داد: چه زمانی تخریب اتفاق می‌افتد؟ زمانی که مالک ساختمان دو طبقه را بکوبد و چهار طبقه بسازد تا ارزش مالی برای او داشته باشد. اما در مورد خانه‌باغ‌ها ما تراکم بیشتر از قبل به مالکان نمی‌دهیم. لذا مالک به سمت مرمت و نوسازی می‌رود تا بتواند کاربری‌های جدید را در آن ملک مستقر کند.

اعطا تأکید کرد: یعنی عملاً با میزان تراکمی که می‌دهیم تثبیت بناهای قدیمی با مکانیزم تشویقی تحقق می‌یابد.

اختلاف نظر در میان اعضای شورای شهر نشانه زنده بودن شوراست

سخنگوی شورای شهر در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره افزایش اختلاف‌نظرها میان اعضای شورای شهر گفت: این اختلاف‌نظرها کاملاً طبیعی است. شورای شهر تهران مجموعه‌ای ۲۱ نفره است که هر فرد نقطه‌نظر کارشناسی خود را دارد. در همه سیستم‌های پارلمانی، این اختلاف‌نظرها وجود دارد و طبیعی است.

اعطا با بیان اینکه اگر مجموعه‌ای بخواهد زنده باشد و حرکت کند نیاز به تعدد دیدگاه دارد گفت: زمانی این اختلافات غیرطبیعی است که از چارچوب قانون خارج شود. تذکر یکی از ظرفیت‌های قانونی است و اینکه شاهد افزایش تذکرها به هیأت رئیسه باشیم هیچ ایرادی ندارد و نباید نسبت به آن حساسیت نشان داد.

وی در پایان گفت: البته گاهی برخی از موضوعات به مجادله می‌کشد که این هم دلایل مختلف از جمله فشار کاری دارد و خوشبختانه این مورد را در شورا به ندرت داشته‌ایم.

در ادامه این نشست، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح ولنجک که در حال حاضر از سوی پلیس در ساعاتی مسدود می‌شود، گفت: این پل مصوبه کمیته معابر شورای ترافیک تهران را داشته است و این پل از مجموعه پل هایی است که با هم در کاهش ترافیک این محدوده تاثیرگذار خواهند بود و این پل را بخشی از شبکه معابر دیده شده است.

وی افزود: اینکه پلیس در ساعاتی برای مدیریت ترافیک، پل را ببندد امری معمول است. در برخی از بزرگراهها نیز می بینیم در برخی از ساعات خروجی هایشان توسط پلیس مسدود می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه گزارش درآمد- هزینه های شهرداری تهران در چهار ماهه نخست نشان می داد هزینه های دفتر شهردار و روابط عمومی افزایش داشته و شورا در این رابطه تذکری به شهرداری داد اما در گزارش درآمد- هزینه های شهرداری در مرداد و شهریور این اطلاعات حذف می‌شود ومشخص نمی شود این روند ادامه یافته یا اصلاح شد ه است، توضیح داد: این موضوع درست است. ما نیز از خزانه داری شورا این سئوال را مطرح کردیم و اعلام کردند چون اطلاعاتی در دسترس خزانه دار قرار نگرفته بود موفق به ارائه آن نشدند. باید پیگیری کنیم که چرا این اطلاعات به خزانه دار ارائه نشده اما می دانیم تا روز قبل از ارائه گزارش موفق نشدند در خصوص این بخش از هزینه ها، اطلاعاتی دریافت کنند.
اعطا تاکید کرد: ما تلاش کردیم در شورا این گزارش را به طور منظم ارائه کنیم و این گزارش های مالی که برای رسانه ها و افکار عمومی است. بنابراین باید هرگونه نقص و اشکالی که در آن وجود دارد حل شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه چرا اعضا با وجود آنکه برخی تذکرات به نتیجه نمی رسد پیگیری های خود را ادامه نمی دهند، گفت: تذکراتی که از سوی اعضای شورا بیان می رود فردای صحن شورا توسط هیئت رئیسه به شهرداری ارسال می‌شود اما برخی از تذکرات پاسخ داده نمی شود وبرخی مسئولان نیز به جای آنکه به طور مکتوب پاسخ تذکرات را بدهند در رسانه ها گفتگو می کنند که این رویه درست نیست و تذکرات باید به صورت مکتوب پاسخ داده شود. به طور مثال هنوز پاسخ تذکر ساخت ساختمان در مجاورت دریاچه چیتگر از سوی شهرداری داده نشده است.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر اعضا از پاسخ به تذکرها قانع نشود می تواند این روند ادامه داشته باشد و تذکر را تبدیل به سئوال کنند. بنابراین از مدیران زیرمجموعه شهرداری، معاونت ها و مدیران ارشد می خواهم نسبت به پاسخ به تذکرات توجه ویژه داشته باشد از جمله برخی مناطق سهل انگاری هایی در این رابطه دیده ایم.

اعطا در پاسخ به سؤالی مبنی بر تفکیک ری و تهران نیز گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را مبنی بر تفکیک انتخابات شورای شهر و انتخاب شهرداری ری و تهران مطرح کردند.

وی افزود: البته این موضوع جدیدی نیست. پیش از این چند بار مطرح و بسیار بحث‌برانگیز بوده است. اما تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص با مجلس است نه شورای اسلامی شهر.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به استقلال موافقان بر جدایی گفت: مهم‌ترین استدلال آنها بحث مربوط به قانون اساسی است. می‌گویند وقتی ری فرمانداری دارد چرا شورای شهر و شهردار مستقل ندارد.

اعطا اضافه کرد: اما از سوی دیگر در قانون شوراها مصوب شده که تهران، شمیرانات و ری باید یک شورا داشته باشد. لذا مخالفان برداشتی از مغایرت را مطرح می‌کنند.

وی گفت: موافقان جدایی معتقدند این مشکلی قانونی است و باید رفع شود. البته موافقان و مخالفان از جنبه‌های دیگر نیز استدلال‌هایی مطرح می‌کنند مانند دلایل تاریخی و اجتماعی.

اعطا افزود: همکاران ما در شورای شهر و کمیسیون‌ها هر کدام می‌توانند مواضع مشخص خود را ارائه دهند. اگر زمانی بنا باشد شورا به نظر و استدلال واحد برسد من قطعاً آن را اعلام می‌کند.

آخرین گزارش از کمیته تابلوهای مزین به نام شهدا

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر آخرین یافته‌های کمیته بررسی نامگذاری تابلوهای مزین به نام شهدا گفت: این موضوع را از چند ورودی مشخص پیگیری کردیم. ابتدا مناطق شهرداری که اطلاعات بسیار دقیقی گردآوری شده که شهرداران مناطق، معاونت‌های مربوطه و مسئولان حراست آن را امضا و تأیید کردند.

اعطا تصریح کرد: علاوه بر شهرداری‌های مناطق، مکاتبه‌ای نیز با شورایاری‌ها و هیأت رئیسه شوراهای مناطق داشتیم. ضمن اینکه مکاتباتی نیز با رسانه‌هایی که این گزارش‌ها را منتشر کرده بودند داشتیم که اگر مستنداتی دارند ارسال کنند. وی با بیان اینکه مجموعه این اطلاعات با تأخیر به دست ما رسید گفت: اما مجموعه اطلاعات همه معابر به ویژه معابر مسأله‌دار را دریافت کردیم و آمار و تحلیلی در مورد آنها صورت گرفته است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر، سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در حال بررسی این تابلوهاست تا ببینیم از چه زمانی تابلوها دچار مشکل شده است و پیمانکاران و ناظران چه کسانی بودند، آیا تعمدی صورت گرفته است و ...

وی گفت: اولین کمیته بررسی تابلوها، ۸ مهر ماه برگزار شده و گزارش نهایی نیاز به یک ماه زمان دارد تا بتوانیم به جمع‌بندی نهایی برسیم.


به گزارش خبرنگار مهر، علی اعطا در نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تشکر از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به منظور فعالیت ارزشمند در کمیته خدمات شهری ستاد ملی اربعین اظهار کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، خدمات قابل توجهی را به زائرین مراسم اربعین ارائه کرد و مجموعه قابل توجهی از پرسنل شهرداری تهران در این ایام به صورت داوطلبانه در کشور عراق حاضر شدند و خدمات‌رسانی کردند. به نمایندگی از شورا از همکاران خدمات شهری به ویژه آقای یزدانی قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ توضیح داد: بعد از اینکه این موضوع در کمیته‌های فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح شد و مقرر شده بود در دستور جلسه شورای عالی قرار گیرد در شورا به این نکته اشاره کردیم که بر اساس بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون شوراها طرح‌های اینچنینی قبل از تصویب در مرجع نهایی باید به تأیید شورای شهر برسد و قبل از اینکه طرح در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شود در شورا مورد بحث قرار گیرد تا اعضای شورای شهر و کمیسیون‌های مرتبط نظرات خود را مطرح کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه امروز در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران جلسه‌ای به این منظور تشکیل خواهد شد تصریح کرد: مجموعه نظراتی آماده شده که در رابطه با طرح تفصیلی منطقه ۲۲ ارائه خواهد شد. در آنچه تهیه شده موضوعی به آن شکل که موردانتظار شورای پنجم بوده دیده نشده است. به همین دلیل یکی از پیشنهادهای ما در شورای شهر این است که طرح تفصیلی منطقه بر اساس توسعه حمل‌ونقل عمومی مورد بازنگری قرار گیرد.

اعطا با اشاره به برگزاری جلسه‌ کمیسیون تلفیق عنوان کرد: در این جلسه مصوبه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن قرار شد ظرف ۲ الی ۳ هفته آینده کمیسیون تلفیق جلسات فشرده‌ای را برگزار کند تا بر اساس آن هر کدام از کمیسیون‌های شورای شهر تهران سه اولویت اصلی خود را اعلام کنند و کمیسیون برنامه و بودجه نیز به عنوان بخش اجرایی برای تحقق این اولویت‌ها همکاری می‌کند.
وی با بیان اینکه در راستای تحقق برنامه پنج ساله سوم، احصاء اولویت‌ها ضروری است عنوان کرد: در برخی از موارد آنطور که شایسته است مدیران ارشد شهری نسبت به برنامه توجه کافی نشان نمی‌دهند. اگر اولویت‌ها مشخص شود پیگیری‌ها بر اساس اولویت‌های مطرح شده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه خانه‌باغ که در شورای پنجم به تصویب رسید توضیح داد: به دنبال تشکیل کمیته فنی باغ از هفته آینده مصوبه‌ شورای پنجم اجرایی خواهد شد. بر همین اساس اداره کل تدوین ضوابط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران شرایطی را فراهم می‌کند که از هفته آینده مالکان باغ‌ها بر اساس فهرستی که اعلام شده است بتوانند مجوز بگیرند و فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده توضیح داد: تا ماده ۲۷ این لایحه در صحن مجلس بررسی شده و با توجه به اختلاف‌نظرها، بقیه ماده‌ها به کمیسیون اقتصادی برگشته است. البته به غیر از ۲۷ ماده تصویب شده، ماده ۹ و ۱۰ که مشخصاً در حوزه شهری تأثیرگذار بوده‌اند نیز به کمیسیون اقتصادی برگشته است.

اعطا با تأکید بر اینکه در این رابطه سه مطالبه اصلی وجود دارد عنوان کرد: مجموعه شوراها انتظار ندارند که بحث اختیار وضع عوارض از شوراها گرفته شود. این موضوع یکی از اختیارات اصلی شوراهاست که در قانون شوراها پیش‌بینی شده و با توجه به جایگاهی که قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان اداری برای شوراها در نظر گرفته است این کار عملاً بخش عمده‌ای از کارکرد شوراها را از حیز انتفاع ساقط می‌کند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در خصوص نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده نیز آنچه حاصل خواهد شد این است که مالیات در تهران اخذ می‌شود اما برای شهروندان تهرانی و شهر تهران هزینه نمی‌شود و ممکن است در شهر دیگری هزینه شود. این در حالی است که تهران به عنوان یک شهر و به عنوان یک پایتخت نیز هزینه دارد.

وی با تأکید بر اینکه این نوع قانون‌گذاری، مدیریت شهری را با مشکل روبه‌رو می‌کند تصریح کرد: در نوع معافیت‌هایی که تعمیم پیدا می‌کند نیز از جمله معافیت بر لیزینگ، هتل‌ها، بار و مسافر و بازار سرمایه، به طور حتم مدیریت شهری با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم پاسخگویی درست سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ گفت: ما معمولاً آمار قابل ملاحظه‌ای از نارضایتی مردم نداریم.

اعطا توضیح داد: بخش نظارتی شورا گزارش انجام کار را رصد می‌کند و آمار قابل ملاحظه‌ای مبنی بر نارضایتی مشاهده نمی‌شود. اگرچه ممکن است بخشی از موارد که عملی نشده به دلیل موانعی باشد.

وی با ارائه آماری از ارائه خدمات نیز گفت: به لحاظ آماری بیشترین درخواست‌ها مربوط به حوزه خدمات شهری است که معمولاً ارائه خدمات در این حوزه با سرعت انجام می‌شود. در همین حوزه، کمتر گزارشی ارائه شده که به انجام نرسد.

اعطا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تذکر حبیب‌زاده عضو شورای شهر درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای تهران گفت: یکی از اساسی‌ترین معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم و در این حوزه خلأ قانونی نیز داریم بحث مربوط به مناطق حاشیه‌ای است.

وی افزود: برون‌رفت از این معضل صرفاً مربوط به شورا و شهرداری نیست و مجلس باید آن را دنبال کند. ما قانون تعاریف را در بحث حریم داریم اما در این زمینه نیاز به اصلاحیه وجود دارد زیرا شاهد تداخل‌هایی هستیم.

وی اضافه کرد: در بحث مدیریت نیز بین تهران و شهرهای دیگر تعارضاتی وجود دارد. لذا با کنترل این تخلفات در ساخت‌وساز با مشکل روبه‌رو می‌شود.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به عامل دیگر در بروز تخلفات گفت: گاهی برخی شهرهای حاشیه تهران، چراغ سبزی به تخلفات نشان می‌دهند تا از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ کسب درآمد کنند.
وی تأکید کرد: چندی پیش در همین رابطه در کمیسیون اصل نود حاضر شدم و این موضوع را پیگیری کردیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم. قطعاً برای برون‌رفت از این معضل نیاز به هماهنگی مدیریتی وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مخالفت هایی که اعضای شورا با رئیس پیشنهادی سازمان فرهنگی هنری کرده اند گفت: رئیس این سازمان را هیئت منای ۱۱ نفره انتخاب می کند که شهردار تهران نیز می توند یکی از پیشنهاد دهنده باشد. اما هنوز حکمی برای کسی صادر نشده است. بیشتر اعضای شورا با گزینه پیشنهاد اعلام مخالفت کرده اند که این مخالفت ها دلایل مختلفی دارد.

اعطا در پاسخ به این سوال که چرا سامانه شفافیت به صورت گزینشی عمل می‌کند و سفرهای خارجی مدیران شهری را به جز دو مورد تاکنون درج نکرده، گفت: تصور نمی کنم که گزینشی عمل می‌شود اما سامانه شفافیت به یک ساز و کار جدی‌تری در شهرداری نیاز دارد که این ساز و کار باید بین بخشی باشد. سامانه شفافیت به یک مرجع رسمی برای رسانه‌ها و شهروندان تبدیل شده است. شهرداری تهران باید برای سامانه یک ساز و کار بین و بخشی پیش بینی کند که به روز شدن آن به موقع باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع را به عنوان یک مطالبه مطرح خواهم کرد، افزود: در رابطه با انتشار برخی موارد مقاومت‌هایی در برخی سطوح شهرداری وجود دارد که یکی از معاونان شهردار نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند. هرچند که ایشان این را مقاومت‌ها موثر ندانسته‌اند. این مقاومت‌ها صرفاً روند را کند می‌کند.

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد حاشیه‌های به‌وجود آمده واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی، اظهار کرد: در قانون برنامه‌ی ششم توسعه در تقسیم کاری که در این حوزه صورت گرفته، بخشی از موضوع در حوزه تجمیع تجهیزات به شهرداری واگذار شده است. شورای شهر هنوز با اصل موضوع اعلام موافقت و مخالفت نکرده است. همواره موضع رسمی شورا این بوده که این واگذاری یک فرآیند و تشریفات قانونی دارد. استاندار تهران چندبار راجع به این موضوع صحبت کردند و شورا اعلام کرد که تاکنون شهرداری لایحه‌ای ارسال نکرده‌اند که شورا بخواهد اعلام موافقت یا مخالفت کند. البته از مدتی پیش این لایحه ارسال شد که بعد از بررسی در کمیسیون مربوطه به صحن می‌آید که آیا این مراکز واگذار شود یا خیر.

وی ادامه داد: علاوه بر مراکز بهاران، مطلع شده‌ایم که شهرداری بدون مصوبه شورا مواردی را واگذار کرده و این تشریفات قانونی رعایت نشده است. حتما باید این واگذاری‌ها با مصوبه شورای شهر تهران انجام شود، در حال حاضر تنها دو مورد مصوبه در خصوص واگذاری‌ها داشته ایم. انتظار داریم که شهرداری به این موضوع توجه نشان دهد ‌و از شورا مجوز دریافت کند.

سخنگوی شورای شهر در ادامه نشست خبری با اشاره به سؤالی درباره خانه‌باغ‌ها گفت: با توجه به اینکه تراکمی که می‌دهیم بسیار کم است عمدتاً برای مالک تخریب و نوسازی به‌صرفه نیست.

وی توضیح داد: چه زمانی تخریب اتفاق می‌افتد؟ زمانی که مالک ساختمان دو طبقه را بکوبد و چهار طبقه بسازد تا ارزش مالی برای او داشته باشد. اما در مورد خانه‌باغ‌ها ما تراکم بیشتر از قبل به مالکان نمی‌دهیم. لذا مالک به سمت مرمت و نوسازی می‌رود تا بتواند کاربری‌های جدید را در آن ملک مستقر کند.

اعطا تأکید کرد: یعنی عملاً با میزان تراکمی که می‌دهیم تثبیت بناهای قدیمی با مکانیزم تشویقی تحقق می‌یابد.

اختلاف نظر در میان اعضای شورای شهر نشانه زنده بودن شوراست

سخنگوی شورای شهر در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره افزایش اختلاف‌نظرها میان اعضای شورای شهر گفت: این اختلاف‌نظرها کاملاً طبیعی است. شورای شهر تهران مجموعه‌ای ۲۱ نفره است که هر فرد نقطه‌نظر کارشناسی خود را دارد. در همه سیستم‌های پارلمانی، این اختلاف‌نظرها وجود دارد و طبیعی است.

اعطا با بیان اینکه اگر مجموعه‌ای بخواهد زنده باشد و حرکت کند نیاز به تعدد دیدگاه دارد گفت: زمانی این اختلافات غیرطبیعی است که از چارچوب قانون خارج شود. تذکر یکی از ظرفیت‌های قانونی است و اینکه شاهد افزایش تذکرها به هیأت رئیسه باشیم هیچ ایرادی ندارد و نباید نسبت به آن حساسیت نشان داد.

وی در پایان گفت: البته گاهی برخی از موضوعات به مجادله می‌کشد که این هم دلایل مختلف از جمله فشار کاری دارد و خوشبختانه این مورد را در شورا به ندرت داشته‌ایم.

در ادامه این نشست، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح ولنجک که در حال حاضر از سوی پلیس در ساعاتی مسدود می‌شود، گفت: این پل مصوبه کمیته معابر شورای ترافیک تهران را داشته است و این پل از مجموعه پل هایی است که با هم در کاهش ترافیک این محدوده تاثیرگذار خواهند بود و این پل را بخشی از شبکه معابر دیده شده است.

وی افزود: اینکه پلیس در ساعاتی برای مدیریت ترافیک، پل را ببندد امری معمول است. در برخی از بزرگراهها نیز می بینیم در برخی از ساعات خروجی هایشان توسط پلیس مسدود می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه گزارش درآمد- هزینه های شهرداری تهران در چهار ماهه نخست نشان می داد هزینه های دفتر شهردار و روابط عمومی افزایش داشته و شورا در این رابطه تذکری به شهرداری داد اما در گزارش درآمد- هزینه های شهرداری در مرداد و شهریور این اطلاعات حذف می‌شود ومشخص نمی شود این روند ادامه یافته یا اصلاح شد ه است، توضیح داد: این موضوع درست است. ما نیز از خزانه داری شورا این سئوال را مطرح کردیم و اعلام کردند چون اطلاعاتی در دسترس خزانه دار قرار نگرفته بود موفق به ارائه آن نشدند. باید پیگیری کنیم که چرا این اطلاعات به خزانه دار ارائه نشده اما می دانیم تا روز قبل از ارائه گزارش موفق نشدند در خصوص این بخش از هزینه ها، اطلاعاتی دریافت کنند.
اعطا تاکید کرد: ما تلاش کردیم در شورا این گزارش را به طور منظم ارائه کنیم و این گزارش های مالی که برای رسانه ها و افکار عمومی است. بنابراین باید هرگونه نقص و اشکالی که در آن وجود دارد حل شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه چرا اعضا با وجود آنکه برخی تذکرات به نتیجه نمی رسد پیگیری های خود را ادامه نمی دهند، گفت: تذکراتی که از سوی اعضای شورا بیان می رود فردای صحن شورا توسط هیئت رئیسه به شهرداری ارسال می‌شود اما برخی از تذکرات پاسخ داده نمی شود وبرخی مسئولان نیز به جای آنکه به طور مکتوب پاسخ تذکرات را بدهند در رسانه ها گفتگو می کنند که این رویه درست نیست و تذکرات باید به صورت مکتوب پاسخ داده شود. به طور مثال هنوز پاسخ تذکر ساخت ساختمان در مجاورت دریاچه چیتگر از سوی شهرداری داده نشده است.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر اعضا از پاسخ به تذکرها قانع نشود می تواند این روند ادامه داشته باشد و تذکر را تبدیل به سئوال کنند. بنابراین از مدیران زیرمجموعه شهرداری، معاونت ها و مدیران ارشد می خواهم نسبت به پاسخ به تذکرات توجه ویژه داشته باشد از جمله برخی مناطق سهل انگاری هایی در این رابطه دیده ایم.

اعطا در پاسخ به سؤالی مبنی بر تفکیک ری و تهران نیز گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را مبنی بر تفکیک انتخابات شورای شهر و انتخاب شهرداری ری و تهران مطرح کردند.

وی افزود: البته این موضوع جدیدی نیست. پیش از این چند بار مطرح و بسیار بحث‌برانگیز بوده است. اما تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص با مجلس است نه شورای اسلامی شهر.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به استقلال موافقان بر جدایی گفت: مهم‌ترین استدلال آنها بحث مربوط به قانون اساسی است. می‌گویند وقتی ری فرمانداری دارد چرا شورای شهر و شهردار مستقل ندارد.

اعطا اضافه کرد: اما از سوی دیگر در قانون شوراها مصوب شده که تهران، شمیرانات و ری باید یک شورا داشته باشد. لذا مخالفان برداشتی از مغایرت را مطرح می‌کنند.

وی گفت: موافقان جدایی معتقدند این مشکلی قانونی است و باید رفع شود. البته موافقان و مخالفان از جنبه‌های دیگر نیز استدلال‌هایی مطرح می‌کنند مانند دلایل تاریخی و اجتماعی.

اعطا افزود: همکاران ما در شورای شهر و کمیسیون‌ها هر کدام می‌توانند مواضع مشخص خود را ارائه دهند. اگر زمانی بنا باشد شورا به نظر و استدلال واحد برسد من قطعاً آن را اعلام می‌کند.

آخرین گزارش از کمیته تابلوهای مزین به نام شهدا

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر آخرین یافته‌های کمیته بررسی نامگذاری تابلوهای مزین به نام شهدا گفت: این موضوع را از چند ورودی مشخص پیگیری کردیم. ابتدا مناطق شهرداری که اطلاعات بسیار دقیقی گردآوری شده که شهرداران مناطق، معاونت‌های مربوطه و مسئولان حراست آن را امضا و تأیید کردند.

اعطا تصریح کرد: علاوه بر شهرداری‌های مناطق، مکاتبه‌ای نیز با شورایاری‌ها و هیأت رئیسه شوراهای مناطق داشتیم. ضمن اینکه مکاتباتی نیز با رسانه‌هایی که این گزارش‌ها را منتشر کرده بودند داشتیم که اگر مستنداتی دارند ارسال کنند. وی با بیان اینکه مجموعه این اطلاعات با تأخیر به دست ما رسید گفت: اما مجموعه اطلاعات همه معابر به ویژه معابر مسأله‌دار را دریافت کردیم و آمار و تحلیلی در مورد آنها صورت گرفته است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر، سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در حال بررسی این تابلوهاست تا ببینیم از چه زمانی تابلوها دچار مشکل شده است و پیمانکاران و ناظران چه کسانی بودند، آیا تعمدی صورت گرفته است و ...

وی گفت: اولین کمیته بررسی تابلوها، ۸ مهر ماه برگزار شده و گزارش نهایی نیاز به یک ماه زمان دارد تا بتوانیم به جمع‌بندی نهایی برسیم.

کد خبر 4753101

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان