راندمان آبیاری نوین در بافق به 85 درصد رسید


راندمان آبیاری نوین در بافق به 85 درصد رسید

یزد - ایرنا - در حال حاضر هزار و 700 هکتار زمین‌های زراعی شهرستان بافق زیرپوشش آبیاری نوین قرار دارد و با این اقدام میزان راندمان آب به 65 تا 85 درصد در عرصه‌های کشاورزی رسیده است.

بحران کم‌آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی دامنگیر بسیاری مناطق ایران به ویژه بافق که اقلیم گرم، خشک و بیابانی دارد، شده است و از طرفی متوسط بارندگی نسبت به میانگین کشوری با کاهش روبروست و استفاده بی‌رویه آب‌های زیرزمینی از سوی بهره‌برداران ذخایر آب را تهدید می‌کند.

روش‌های جلوگیری از هدررفت آب بخش کشاورزی که از سوی جهادکشاورزی قبل از اجرای سامانه آبیاری نوین که شامل لوله‌گذاری و ساخت آبراهه بتنی به وسعت هزار و ۳۰۰ هکتار بود که میزان بازدهی آبیاری را از ۳۵ درصد در شیوه سنتی (غرقابی) به ۵۰ درصد افزایش داد.

رئیس جهادکشاورزی بافق روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی زیرپوشش سامانه آبیاری نوین، هزار و ۵۰۰ هکتار کم فشار و بقیه تحت فشار است.

علی اکبر رحمتیان افزود: اجرای سامانه تحت فشار میران بازدهی آبیاری را از ۳۵ درصد روش سنتی به ۸۵ درصد و کم فشار را به ۶۵ درصد افزایش داد.

وی تصریح کرد: یکنواختی بیشتر پخش آب در زمین ناهماهنگ، انجام آبیاری‌های سبک و سنگین ، تسهیل در آبیاری خودکار، توانایی پخش توامان کود، سم و آب، نیاز به نیروی انسانی کمتر ، ایجاد تغییرمطلوب در وضعیت آب و هوایی مزرعه از دیگر مزایای سامانه آبیاری تحت فشار است.

این مسئول خاطرنشان کرد: آبیاری در روزگاران نه چندان دور به روش‌های ساده انجام می‌شد اما امروزه روش‌های علمی گوناگونی در سیستم آبیاری به کار گرفته می‌شود که هریک به پیشرفت در بخش کشاورزی و صرفه جویی در آب و هزینه‌ها کمک می‌کند.

رئیس جهادکشاورزی بافق تصریح کرد: آبیاری صحیح و استفاده به جا و متعادل از این مایع حیاتی در برهه‌ای که خشکسالی در بسیاری مناطق کشور بیداد می‌کند و چاه‌ها و قنات‌ها به تدریج کم آب و خشک شدند، ضروری است، زیرا بخش زیادی از آبی که می‌تواند مورد استفاده گیاهان قرار گیرد به علت نبود آشنایی کشاورزان با روش‌های صحیح آبیاری به هدر می‌رود.

به گفته رحمتیان، برای رفع این مشکل می‌توان با استفاده از روش‌های جدید آبیاری، آب موجود را به نحو کاملا مفید در دسترس گیاهان قرار داد و از جمله این روش‌ها، آبیاری قطره‌ای است که نوعی آبیاری تحت فشار محسوب می‌شود.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، هفت هزار و ۲۶۰ هکتار است که توسط ۱۲۰ چاه عمیق ، ۶۰ حلقه چاه نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

از معروف ترین محصول منطقه می‌توان به زعفران،گندم، خرما و انواع محصول سردرختی اشاره کرد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟