به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به برپایی عزتمندانه و باشکوه آیین پیاده‌روی اربعین حسینی اظهار کرد: از تمام کسانی که در مسیر برپایی باشکوه این مراسم تلاش کردند باید تقدیر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مطالبات مردم باید در قالب ظرفیت‌های خودمان تراز کنیم تصریح کرد: اگر مطالبات مردم ورای از ظرفیت‌های شهرداری ترسیم شود تبدیل به نقطه منفی می‌شود، اولویت بندی در پروژه‌ها مهم است، تمام پروژه‌هایی که فعال است بودجه نیاز دارد و قبل از اجرای آنها خریداری امکانات و ملزومات انجام شده تا به سرانجام رسیده است.

شهردار قم با اشاره به درآمدهای شهرداری گفت: ما می‌دانیم که اگر بخواهیم تمام مشکلات شهرداری را دسته‌بندی کنیم هر روز مواجهیم با درخواست‌های متعدد که عمدتا از توان شهرداری خارج است؛ درست است که مدیریت شهر با شهرداری است اما همه باید کمک کنند.

وی ادادمه داد: مباحث ترافیکی تنها در حیطه شهرداری نیست، باید پلیس در مدیریت ترافیک کمک کند و باید رسانه ملی در جهت فرهنگ‌سازی ترافیکی تلاش کند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به بیش از 30 کیلومتر حفاری انجام شده در پردیسان اظهار کرد: 30 میلیارد هزینه صورت گرفته و 15 میلیارد بخشش صورت گرفته و 15 میلیارد تومان تعهدات بوده که اجرایی نشده و شهرداری باید با این مطالبات چه کند در صورتی که معبری تازه آسفالت شده و تخریب شده است.

وی کار شهری را نیازمند هماهنگی و وحدت دانست و افزود: در این پنج سال که مدیریت جدید شهرداری در میدان بوده همیشه اولویت حرکت در چارچوب وحدت و همکاری بوده است.

شهردار قم گفت: اخیرا فعالیت‌هایی می‌بینیم که شهر را دچار حاشیه می‌کند و کندی کار در شهر را محقق خواهد کرد؛ پایان سال انتخابات است و ممکن است برخی مسائل در سلیقه ما نباشد که باید بخاطر مردم سلیقه‌ها را کنار بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه شرط‌هایی در بودجه 98 مطرح شده که اعتبارات استانی باید 50-50 باشد گفت: شرط این است که 50 درصد اختصاص از سوی دولت و 50 درصد از سوی نهادها صورت گیرد که در اعتبارات سفر رهبری هم این‌گونه بوده است؛ ما این مساله را در پروژه‌های استانی قبول داریم اما برخی پروژه‌ها در حیطه مصوبات شورا و شهرداری نبوده و 50 درصد سهم شهرداری‌ را خواسته‌اند و از طرف دیگر گفته‌اند که شهرداری باید ابتدا 50 درصد خود را وارد پروژه کند و 50 درصد سهم دولت به مرور آن هم به صورت اوراق پرداخت خواهد کرد.

سقائیان‌نژاد گفت: درصدی از بودجه شهرداری از منابع استانی وارد می‌شود که اگر این‌گونه باشد عطای این بودجه‌ها را به لقایش می‌بخشیم.

وی بیان کرد: تا این لحظه از سال 98 یک ریال اعتبارات دولتی به ما داده نشده و نامه‌ای هم از دیوان محاسبات آمده که شهرداری باید اول بودجه وارد پروژه کند و سپس منتظر پول دولت باشد؛ اگر شهر فعال است و تنها جایی که کار عمرانی انجام می‌دهد شهرداری است باید کمکش کنیم نه اینکه تکه تکه دست‌ها را ببندیم و نگذاریم کار انجام شود.

شهردار قم با اشاره به پروژه پیاده‌راه چهارمردان گفت: نامه رسمی به ما داده شده که این پروژه متوقف شود که غیرقانونی است. ما پروژه‌هایی که عوارض اجتماعی دارد باید با برنامه‌ریزی پیش‌ رویم؛ به دلیل اینکه خیابان بهار، اراک و ورودی پارکینگ زائر و چهارمردان یک‌مرتبه مسائلش مطرح شده نه بگوییم درست نیست بلکه باید به مرور پروژه‌ها اجرا شود.

وی افزود: ما پروژه‌های دیگر را متوقف کردیم اما چراباید چهارمردان که تمام کارهای آن انجام شده متوقف شود؛ چهارمردان در حال حاضر مسدود است و چرا نباید اجازه دهند کار شهرداری پیش رود.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه برخی عنوان می‌کنند که برای رفاه مردم نباید این پروژه اجرا شود خاطرنشان کرد: ما شهادت می‌دهیم که می‌خواهیم مردم در رفاه باشیم البته هر پروژه‌ای در ابتدا مشکلاتی ایجاد می‌کند اما با اتمام پروژه گره‌گشایی صورت می‌گیرد همچون پیاده‌راه ارم؛ البته معاونت عمرانی باید بستر تردد آسان مردم به حرم مطهر را فراهم کنند و اینطور نباشد که مردم با مشکل به حرم مطهر دسترسی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در خصوص پروژه‌های عمرانی توجیه شده و اطلاع‌رسانی لازم به آنها صورت گیرد اظهار کرد: باید مستمر اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا مردم آگاه باشند.

شهردار قم با اشاره به پروژه تقاطع شهید کیوانفر گفت: شورای شهر در این پروژه مجبور شد شهرداری را ملزم به اجرای پروژه کند که مصوبه به فرمانداری رفت و نهایتا شورای حل اختلاف رای داد که طرح تفضیلی و طرح جامع ترافیک رعایت شود. من خواهش می‌کنم که همه کنار ما قرار گیرند تا کارها پیش روند و اگر دست به دست هم داده شود تعداد پروژه‌ها بسیار بیشتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در بخش‌های مختلف در حال اقدامات گسترده است افزود: مردم باید در خصوص اقدامات شهرداری در ابعاد مختلف آگاه شوند و بدانند که مدیریت شهری به دنبال رفع عقب‌ماندگی‌های شهر است.