راهکارهای خروج از بانک محوری در تامین نقدینگی/ صنعت نفت سالانه 20 میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری دارد


راهکارهای خروج از بانک محوری در تامین نقدینگی/ صنعت نفت سالانه 20 میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری دارد

در کشور ما ثابت شده است که هر زمان فشار تحریم ها به اوج خود رسیده، شکوفایی و بهره گیری از توان داخلی در بالاترین حد ثبت شده که تامین مالی پروژه ها یکی از این موارد است.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی مبینی دهکردی رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی روز گذشته در نشست خبری ضمن ارائه اطلاعاتی در زمینه برگزاری اولین کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با بیان اینکه خواست دشمن در روزهای تحریم، از بین بردن نگاه توسعه ای در داخل است، گفت: در جنگ اقتصادی به شدت نیازمند روحیه دادن به داخل و همچنین به رخ کشیدن توانایی ها به خارج هستیم. از این رو باید نشان دهیم بدون سرمایه گذاری خارجی نیز طرح های صنعت نفت ما نمی خوابد.

وی افزود: این کنفرانس درصدد است هم‌فکری و هم‌اندیشی مشترکی بین بازار انرژی و نظام مالی کشور ایجاد کند تا هم صنعت نفت نیازهای توسعه‌ای خود را برای بهره‌برداری پروژه‌های متعدد شکوفا کند و هم صنعت مالی توسعه یابد.

دهکردی گفت: وی افزود: ۹.۵ میلیون بشکه نفت و گاز در کشور تولید می‌شود که معادل ۶ میلیون بشکه آن در داخل کشور به مصرف می رسد. این در حالی است که این ۶ میلیون بشکه در روز ظرفیت مناسبی برای صرفه جویی دارد.

به گفته دهکردی، شدت مصرف انرژی ایران حدود ۵ تا ۶ برابر توسط جهانی و حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر کشورهای توسعه یافته است.

این مقام مسئول افزود: باید به صورت دقیق بررسی کرد چطور می توان فعالیت های مشترکی بین ابزارهای مالی و صنعت نفت ایجاد کرد که در این زمینه می توان از ظرفیت استارت آپها استفاده کرد. البته باید گفت صنعت نفت به طور جدی نیازمند سرمایه گذاری است که استفاده از سرمایه خارجی به دلیل اعمال تحریم ها برای ایران ناممکن شده است. از سوی دیگر ایران به دلیل تحریم های بانکی در انتقال مالی نیز دچار مشکل است.

وی افزود: ما نمی‌گوییم به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی نیاز نداریم چراکه هر قدر سرعت توسعه بالا برود به منابع زیادی نیاز داریم اما سوال این است که منابع موجود در کشور چقدر پاسخگوی اهداف توسعه صنعت نفت است؟ چگونه با همکاری مالی و صنعت نفت به فعالیت‌های مشترک تامین مالی پروژه‌های کوچک و بزرگ می‌رسیم؟ پاسخ این است که دولت باید فرایند توسعه را فراهم کند. باید به این باور برسیم که ظرفیت ملت بیش از دولت است.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی تصریح کرد: در حال حاضر 25 میلیارد دلار ظرفیت تعریف شده در پتروشیمی، 17 تا 18 میلیارد دلار در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های کشور 14 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند که به کارایی خود برسند. این پروژه‌ها جدید نیستند و فقط باید بهبود یابند. این رقم سرمایه‌گذاری منهای بالادست صنعت نفت است.

در این نشست خبری حسین عبده تبریزی نیز با اشاره به رشد ۲۳ درصدی نقدینگی کشور در هر سال گفت: به دلیل ضعف خانوارها و قدرت خرید پایین، این نقدینگی بر روی دارایی های سرمایه مانند مسکن، ‌ طلا و یا ارز می‌نشیند.

دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت ادامه داد: امکان اینکه نقدینگی راکد را به بخش تولید مولد و پر بازده مانند نفت و گاز انتقال دهیم وجود دارد و از همین رو یکی از موارد در این کنفرانس این است که چگونه مشکل نبود سرمایه گذاری خارجی را با سرمایه داخلی حل کنیم.

وی افزود: در حوزه دانش بنیان ها یکی از موارد اساسی تامین مالی است زیرا شیوه های تامین مالی آنها متفاوت است. در اکوسیستمی که دانش بنیان ها فعالیت می کنند می توانند مسائل صنعت نفت را تا حد زیادی حل کنند.

عبده تبریزی انتقال پول بعد از صادرات را مشکل دیگر در این حوزه دانست و گفت: در حاشیه بحث تامین مالی، مسئله نظام های انتقال مبادلات مالی در دستور کار است. یکی از این حوزه ها رمز ارزها است که در دنیا تا حدی به رسمیت شناخته شده است.

گفتنی است اولین کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت ۲۰ آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس