30 درصد مساحت خراسان رضوی پارسال وضعیت ترسالی داشت


30 درصد مساحت خراسان رضوی پارسال وضعیت ترسالی داشت

مشهد- ایرنا- بر اساس شاخص‌های خشکسالی افزون بر 68 درصد مساحت 118 هزار و 851 کیلومتر مربعی استان خراسان رضوی در سال زراعی گذشته وضعیت عادی و 30 درصد شرایط ترسالی داشت.

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس شاخص 'SPEI' که برای پایش خشکسالی بر اساس بارش، تبخیر و تعرق استاندارد به کار می رود، در سال زراعی گذشته کمتر از ۲ درصد شهرستان‌های خراسان رضوی با خشکسالی مواجه بودند.
دکتر محسن عراقی زاده افزود: در پی بارندگی های سال زراعی گذشته ۶۸ درصد مساحت خراسان رضوی وضعیت عادی داشت و بیش از ۳۰ درصد از مساحت این استان طی این مدت وضعیت ترسالی از بسیار شدید تا ترسالی خفیف را داشته است.
وی اظهار داشت: شدت خشکسالی در خراسان رضوی نیز شامل چهار وضعیت خشکسالی بسیار شدید، شدید، متوسط و ضعیف است.
وی گفت: طبق شاخص های خشکسالی در این مدت ۵.۵ درصد از مساحت استان خراسان رضوی در مجموع دچار ترسالی بسیار شدید و شدید، ۷.۷ درصد دچار ترسالی متوسط و حدود ۱۷ درصد دچار ترسالی ضعیف بود.
عراقی زاده افزود: این بررسی ها نشان می دهد در سال زراعی گذشته ۱.۶ درصد از مساحت استان خشکسالی ضعیف و سه دهم درصد خشکسالی متوسط را سپری کردند که در مجموع کمتر از ۲ درصد از مساحت خراسان رضوی دچار خشکسالی بوده است.
وی اظهار داشت: متوسط بارندگی استان طی سال زراعی گذشته ۳۲۴ میلیمتر بود که نسبت به سال زراعی قبل از آن ۱۴۰ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۶۳ درصد افزایش داشت.

وی گفت: بیشترین افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته در شهرستان سبزوار با ۲۷۷ درصد و بیشترین افزایش نسبت به دوره آماری بلند مدت در شهرستان بردسکن با ۱۶۳ درصد گزارش شده است.

پیش از این استان خراسان رضوی مدت ۱۸ سال به طور متوالی شرایط خشکسالی را گذراند.
میانگین بارندگی سالانه در خراسان رضوی ۲۱۰ و در کشور ۲۴۰ میلیمتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها