یقین به انسان آرامش می‌دهد/ نرم‌خویی و نرم‌گویی ویژگی مومنان است


یقین به انسان آرامش می‌دهد/ نرم‌خویی و نرم‌گویی ویژگی مومنان است

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان‌اینکه انسان متقی در دین قوی بوده، دوراندیش، نرم‌خو و نرم‌گو است، گفت: یقین حالتی است که به انسان سکون و آرامش می‌دهد این نوع ایمان مورد پسند الهی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت:‌ انسان متقی در دین قوی بوده، دوراندیش، نرم خو و نرم‌گو است. انسان متقی دیگران را با زبان نمی‌رنجاند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران افزود: زبان برخی افراد چنان تلخ و تند است که قلب دیگران را زخمی می‌کند، آنها همواره عیب، نقص و خطای دیگری را بیان می‌کنند یا از موضع بالا صحبت می‌کنند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه نصحیت و راهنمایی دیگران هم نباید با تلخی همراه باشد بلکه باید همراه تواضع و احترام باشد، ابراز کرد: گاهی برخی با تحقیر یا تهدید دیگران درباره یک عیب چنان وانمود می‌کنند که خود آنها آن عیب را ندارند، از نظر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی چنین افرادی دچار خودبزرگ‌بینی، عجب یا کبر هستند؛ برای رفتار چنین افرادی گاهی در مراتبی منع فقهی وجود دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران درباره هزیمت منفی و مثبت اظهار کرد: در هزیمت مثبت انسان با رعایت ادب و احترام با قصد رفع اشکال از دیگران به نصیحت می‌پردازد که اشکال ندارد.

وی افزود: در گذشته برخی همواره می‌گفتند چرا امام راحل بر اختلاف حوزه و شاه دامن می‌زند امروز هم برخی اعتراض دارند که چرا همواره آمریکا را تحریک می‌کنید که شما تحریم کند این هزیمت منفی است و اشکال دارد.

رشاد ادامه داد: امام راحل در مبارزه با استبداد به یاری خداوند متعال یقین داشتند، زمانی که از فرانسه می‌خواستند به ایران تشرف پیدا کنند همه عقلا می‌گفتند نیایند که مبادا دشمن هواپیمای ایشان را بزند زیرا طرفداران شاه از قبل آمادگی پیدا کرده بودند که هواپیما را بزنند اما امام راحل با امید و توکل به خداوند حرکت کردند و به یاری او یقین داشتند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایمان انسان‌های باتقوا در یقین ریشه دارد، تاکید کرد: ایمان با یقین تفاوت دارد یقین حیث معرفت‌شناختی دارد اما ایمان حیث مناسکی و عملی دارد، بسیار هستند کسانی که عمل آنها خوب است در حالی که اسلام صرفا به این بسنده نمی‌کند بلکه انسان باید به یقین برسد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران افزود: یقین حالتی است که به انسان سکون و آرامش می‌دهد این نوع ایمان مورد پسند الهی است.

وی با بیان اینکه همه ما باید رهبر معظم انقلاب را امام خامنه‌ای خطاب کنیم، اظهار کرد: ایشان ولی امر مسلمین و نایب حجت خدا هستند، از هر نظر در ثبات، علم، فکر، فهم فرهنگی، فهم هنری، سیاست پیشنیه جهاد، شکنجه، تبعید، جهات معنوی و زهد با سایر بزرگان در کشورمان قابل مقایسه نیستند.

آیت‌الله رشاد خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که امام خامنه‌ای با این همه امکانات و دسترسی خود و خانواده او چگونه در زهد و نهایت سادگی زندگی می‌کنند، درباره زهد ایشان بنده خود هرگاه در مهمانی‌های رسمی و غیررسمی ایشان حضور داشتم هیچ زمانی دو نوع خورشت یا غذا بر سفره ندیدم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!