اربعین حسینی موسم ترویج فرهنگ و تمدن فراموش شده امت اسلام است


اربعین حسینی موسم ترویج فرهنگ و تمدن فراموش شده امت اسلام است

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با اشاره به ابعاد مختلف و تاثیر پیاده‌روی اربعین بر سبک زندگی مسلمین گفت: این موسم دینی در واقع فرصتی برای ترویج فرهنگ و تمدن فراموش شده اسلام است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: پیاده‌روی اربعین معرفی و ترویج سبک زندگی ویژه‌ای است که ذیل فرهنگ حسینی در میان توده‌های مختلف مردم فارغ از اینکه از چه قشری باشند شکل گرفته است. موسم عظیم اربعین که به معنای واقعی کلمه تمدن ساز بوده و پرچم‌دار معرفی اسلام واقعی به مردم جهان است.

شاید بتوان این رویداد عظیم دینی فرهنگی را یکی از بی بدیل ترین اتفاقات عصر حاضر دانست که میلیون ها نفر از اقوام مختلف به یک هدف و انگیزه در آن حضور می یابند و جالب آنکه به اندازه ای این حضور تاثیرگذار است که هرکس لحظه شماری می کند تا سال آینده از راه برسد و بتواند دوباره آن فضا را تجربه کند و قطعا این یکرنگی و وحدت حاصل نمی شود جز زیر بیرق اباعبدالله الحسین(ع). بر آن شدیم در آستانه این رویداد عظیم، با حجت الاسلام «سید محمدباقر علم‌الهدی» رئیس حوزه علمیه قاسم بن الحسن گفت وگو کرده ایم که حاصل آن را می خوانید:

با توجه به اینکه در آستانه اربعین حسینی قرار گرفته ایم، بسیاری از مردم برای حضور در این موسم رهسپار کربلا می شوند، به نظرتان پیاده روی اربعین چه سبک زندگی را برای زائران ترسیم می کند؟

از آنجایی که زیارت اربعین و حضور مردم در جوار بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) به عنوان یک جریان فرهنگ‌ساز، همواره در جامعه از یک برجستگی و توجه خاصی برخوردار بوده، افرادی که پا در این سفر می‌گذارند به امید کسب رسیدن به آن مدل زندگی که حضرت سیدالشهدا(ع) برای سعادت انسان ها طراحی کرده اند قدم می‌گذارند، بر همین اساس این سفر هدفدار و هدفمند است و افرادی که در این سفر توفیق حضور پیدا می کنند از روزی که تصمیم به حرکت می گیرند تا زمانی که در مسیر هستند همواره به این هدف می اندیشمند که روح و درون خود را تغییر دهند.

از سوی دیگر همراهی با مردمی که همه آنها با یک انگیزه در این سفر چند روزه حضور پیدا می کنند، فرهنگ حسینی را ترویج می دهد چرا که همه شانه به شانه و یکصدا برای سیدالشهدا(ع) در این موسم حضور یافته اند. آنها به عشق احیای سنت های فراموش شده و اجرای دستورات فرهنگی و حماسی امام حسین(ع) حاضر می شوند.

طبیعتا پیاده روی اربعین، تاثیرات فرهنگی ماندگاری را در دل های مردم می‌گذارد و اگر این تاثیرات در دل ها و قلب های ما کمرنگ بود قطعا مردم پا در این سفر نمی گذاشتند و امروز مردم با این شور و اشتیاق و با این حضور میلیونی، می‌خواهند ارادت خود را نسبت به امام حسین(ع) که نجات بخش همه انسان و انسانیت از یوغ بردگی است اعلام کنند.

وجه تمدن ساز اربعین چه ابعادی را شامل می شود؟

یکی از مهمترین گزاره های رفتاری که دین به ما ارایه می کند بحث تمدن سازی است که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است. ما یک سری دستورات مثل نماز جمعه، نماز جماعت، حج و ... داریم که علاوه بر اینکه فرمان خدا هستند و وجه عبادی دارند، از سوی دیگر بحث فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی در مورد آ«ها مطرح است، امروز این پیاده روی اربعین آداب و فرهنگ و تمدن فراموش شده امت اسلام را در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی بازسازی کند و می تواند به عالم نشان دهد، در واقع همان فضا در موسم حج را به گونه ای دیگر در این ایام می بینیم.

همچنین بحث آداب و رسوم و اهداف بلند گزاره های دینی مانند ایثارگری از خودگذشتگی، خستگی ناپذیری، مقاومت و شکیبایی و عبادت و بندگی خداوند، ایثار در جریان توفنده موسم اربعین دیده می شود.

چگونه می توان حال و هوای اربعین را بعد از این ایام در زندگی جاری و ساری کرد؟

وقتی مردم در این مسیر قدم می گذارند، همه احساس وحدت و همدلی و همراهی می کنند، احساس آنها مبتنی بر هم‌هدفی است، ما در این موسم شرکت می کنیم تا اظهار همراهی و همدردی و همکاری این امت را به گوش جهانیان برسانیم. اظهار صداقت خود را به شهیدان کربلا اعلام کنیم.

این چنین حال و هوایی در موسم اربعین دیده می شود اما وقتی از این سفر بر می گردیم به نظر من باید مدتی بر آنچه که کسب کردیم تمرکز کنیم، رفتار خود را با دیگران به سان همان همدلی‌های اربعینی شکل دهیم. اختلافات را کنار بگذاریم. برای رفع مشکلات هم‌فکری کنیم. در برابر مشکلات مقاومت کنیم همان طور که در طول سفر اربعین همه زائران برای حل مشکلات دست به دست می داند و همیاری می کردند. این سفر دستاوردهای مذهبی و تمدنی برای ما دارد اگر بتوانیم بعد از اربعین هم این ویژگی ها را حفظ کنیم.

از سوی دیگر بهره‌های ملکوتی و معنوی که در زیارت امام حسین(ع) وجود دارد را باید همواره مد نظر قرار دهیم همان طور که امام باقر(ع) فرمود: اگر مردم ارزش و پاداش زیارت امام حسین(ع) را بدانند از اشتیاق قالب تهی می کنند و از حسرت اینکه به زیارت امام حسین(ع) نرفته اند جانشان متلاشی می شود و جان خود را از دست می‌دهند، راوی سوال می کند که آن فضیلت که این قدر بیان می کنید که اگر مردم می دانستند ارزش این زیارت چیست به سوی آن می شتافتند چیست؟ که امام(ع) جواب می دهد: خداوند پاداش هزار حج و هزار عمره پذیرفته شده را به او عنایت می کند، پاداش هزار شهید از شهدای بدر، ثواب هزار روزه مقبول، ثواب هزار درهم صدقه مقبوله، پاداش آزادسازی هزار برده در راه خدا.

بعد امام باقر(ع) بیان فرمودند: اگر کسی به زیارت امام حسین(ع) برود از هر گونه گزند شیطانی در امان است و اگر آن سال از دنیا برود خداوند فرشتگان رحمت الهی را در مراسم غسل و تدفین او شرکت می دهد و قبرش را گشاده می کنند و اورا از ترس سوالات شب اول قبر نجات می دهند و از محل قبر او دری به بهشت باز می شود. همه ای فضایل ذیل سایه زیارت امام حسن(ع) است که ایجاد می شود.

این ثواب زیارت امام حسین(ع) که نصیب هرکسی نمی شود و وقتی شد آن زائر باید اولویت خود را در زندگی تغییر قرار دهد و زندگی اش را حسینی کند و در قدم اول مراعات حق الناس را در وهله های مختلف داشته باشد.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت