به گزارش افکارنیوز،

لایتون روز دوشنبه بعنوان تحلیلگر نظامی درباره عقب نشینی آمریکا از مناطق شمالی سوریه به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: جمهوریخواهان و در راس آنها سناتور "لیندزی گراهام" از این اقدام دولت ترامپ انتقاد کرد اما بعدها با چرخش موضع آن را نشانه چراغ "زرد" و نه چراغ "سبز" آمریکا به "تجاوز نظامی" ترکیه به سوریه توصیف کرد، اکنون آمریکا راه را برای ورود ترکیه به این مناطق بازگذارده است.

اخبار بین‌الملل- این سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا افزود: وزیر دفاع آمریکا هرچند از انتقال نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه به خاک عراق خبر می دهد، اما جمهوریخواهان هم اکنون در موضع دشوار و بغرنج دیپلماتیک درباره تصمیم دولت ترامپ قرار دارند.

وی درپاسخ به این پرسش سی ان ان که چرا لیندزی گراهام در انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ گاهی تند و گاهی به نرمی برخورد می کند گفت: به این دلیل که وی یکی از حامیان ایده حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه که سناتور جان مک کین خواستار آن بود، می باشد، حال وی ناگزیر است هر از گاهی چرخش موضع داشته باشد گاهی دست به انتقاد از دولت ترامپ زده و گاهی این عقب نشینی را بعنوان چراغ زرد آمریکا به تجاوز نظامی ترکیه به سوریه قملداد کند، مانور دیپلماتیک جمهوریخواهان در برابر این تصمیم ترامپ بسیار پیچیده است.

درحالی این تحلیلگر نظامی به مانور بغرنج سیاسی جمهوریخواهان در قبال تصمیم دونالد ترامپ اشاره کرد که «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا نیز خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را یک اشتباه راهبردی بزرگ نامید.

وی در مقاله ای برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: خروج نیروهای آمریکایی، به ناامنی بیشتر آمریکا می انجامد، دشمنان واشنگتن را تقویت و شرکای مهم ایالات متحده را تضعیف می کند.

وی در ادامه آورد: متاسفانه، ‌خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، خطر تکرار خروج نظامیان آمریکا از عراق را که به خیزش داعش کمک کرد، در بردارد.

به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، این نیروها پیش از ترک پایگاه جبل عبدالعزیز واقع در شمال سوریه، تجهیزات نظامی و سیستم رادار خود در این پایگاه را منهدم کردند.

آمریکا بیش از یک هزار نیرو در شمال سوریه داشت که با نیروهای کردی که ترکیه آنها را تروریست می داند، همکاری نزدیکی داشتند.

ترامپ خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اولین بار اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، تصمیمی که به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا منجر شد.

در همین حال، ‌نظامیان آمریکایی پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا برای توقف حملات به شمال سوریه و ایجاد منطقه امن تحت سیطره نیروهای ترکیه،این مناطق را ترک می کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه تهدید کرده است که در صورتی که آمریکا به وعده های خود در این توافق عمل نکند، با قدرت عملیات «چشم صلح» علیه شبه نظامیان کُرد «ی. پ.گ» و «پ. ک. ک» را ادامه می دهد.

نیروهای آمریکایی مستقر در شمال سوریه به دنبال گذشت چند روز از عملیات نظامی ترکیه دستور خروج از شمال سوریه را دریافت کردند.