حکم خواندن نمازهای مستحبی در سفر


حکم خواندن نمازهای مستحبی در سفر

حکم خواندن نمازهای مستحبی در سفر با حکم خواندن این نمازها در شرایط غیر از سفر، اندکی متفاوت است. در این باره باید گفت که تعداد نمازهای مستحبی در طول مسافرت، متناسب با شرایط سفر و سختی‌های آن کمتر می‌شود.

حکم خواندن نمازهای مستحبی در سفر

ستاره
| سرویس مذهبی - حکم شرعی خواندن نماز‌های مستحبی در طول سفر چیست؟ چنانکه که می‌دانیم، نماز‌های روزانه از جمله تکالیف واجب مسلمانان هستند. در کنار این تکالیف واجب، اعمال دیگری نیز وجود دارند که اصطلاحا "اعمال مستحبی" نامیده می‌شوند. نماز‌های نافله از جمله اعمال مستحبی هستند که می‌توانیم پس از نماز‌های روزانه آن‌ها را اقامه کنیم. در این مقاله، قصد داریم حکم شرعی خواندن این نماز‌ها را در طول سفر بررسی کنیم.

حکم خواندن نماز‌های مستحبی در سفر

در طول سفر، از زمانی‌که شما از حدود شهر خود عبور کنید، برخی از تکالیف شرعی‌تان تغییر خواهد کرد. به طول مثال، اگر قصد سفری کمتر از ده روز را داشته باشید، گرفتن روزه بر شما واجب نیست و نماز‌های روزانه‌تان را هم باید بصورت "شکسته" اقامه کنید. این تغییر احکام در هنگام سفر، بر نماز‌های نافله مستحبی نیز صدق می‌کند.

در طول سفر، حکم نماز‌های نافله مستحبی چه تغییری می‌کند؟

ابتدا باید نافله مستحبی نماز‌ها را از نظر بگذرانیم، تا بتوانیم بگوییم چه تغییراتی در اقامه نماز‌های نافله در هنگام سفر ایجاد خواهد شد.

نماز‌های نافله چند رکعت هستند و چه زمانی اقامه می‌شوند؟

چنانکه گفته شد، نماز‌های نافله، نماز‌هایی مستحبی هستند که مسلمانان می‌توانند پس از نماز‌های واجب روزانه آن‌ها را اقامه کنند. بجز روز جمعه، در بقیه روز‌های هفته، مسلمانان می‌توانند ۳۴ رکعت نماز نافله بجا آورند.
تعداد نماز‌های نافله، پس از هر وعده نماز واجب، به شرح زیر است:
پس از نماز صبح، دو رکعت نماز نافله پس از نماز ظهر، هشت رکعت نماز نافله پس از نماز عصر، هشت رکعت نماز نافله پس از نماز مغرب، چهار رکعت نماز نافله پس از نماز عشا، یک رکعت نماز نافله پیش از گفتن اذان صبح و رسیدن موعد نماز صبح، هشت رکعت نماز نافله، دو رکعت نماز نافله شفع، یک رکعت نماز نافله وتر.
در روز‌های جمعه نیز، تعداد نماز‌های نافله ظهر و عصر بجای هشت رکعت، ۱۲ رکعت خواهد بود.

نماز‌های نافله در سفر چگونه اقامه می‌شوند؟

مطابق با نظر مراجع تقلید، در هنگام سفر
نافله‌های ظهر و عصر را نباید بخوانیم. نافله نماز عشا نیز بهتر است خوانده نشود. اقامه بقیه نماز‌های نافله مسحتبی نیز، در طول سفر، اشکالی ندارد.

آیا اقامه نماز‌های مستحبی که منع شده، اشکالی دارد؟

شاید برای بسیاری از شما عزیزان این سوال پیش بیاید که اقامه نماز‌های مستحبی منع شده در طول سفر اشکالی دارد؟ آیا اقامه این نماز‌ها حرام است یا ثواب کمتری نسبت به حالت معمولی دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی در جواب این سوال می‌فرمایند: خواندن نوافل منع شده در طول سفر، عملی شرعی نیست؛ یعنی عالمان دین در شرع اسلام، چنین دستور داده‌اند که این نوافل در هنگام سفر خوانده نشود.


اقامه نماز‌های مستحبی در حال حرکت

یکی دیگر از مسائل دیگری که باید در نظر داشت، خواندن نماز‌های نافله در حال حرکت است. تصور کنید که شما در قطار، اتوبوس، اتومبیل شخصی یا هواپیما قرار داشته و قصد سفر به مقصد خاصی را دارید. در چنین شرایطی، شما می‌توانید نوافل نماز‌های روزانه خود را بدون اینکه رو به قبله باشید یا به رکوع و سجده بروید، اقامه کنید.

۱. نحوه خواندن نماز مستحبی در حال حرکت

مطابق با نظر آیت الله خامنه‌ای، در هنگام راه رفتن یا زمانی‌که شما سوار وسیله‌ای هستند که در حال حرکت است، می‌توانید نماز‌های مستحبی خود را بدون چرخیدن به سمت قبله اقامه کنید. البته باید در نظر داشته باشید که بجای سجده و رکوع، باید یک اشاره بکنید. همچنین این مسئله را در نظر داشته باشید که این مسئله فقط برای زمانی است که شما در حال حرکت هستید و در مواقعی که بر روی زمین قرار دارید و حرکتی هم نمی‌کنید، حتما باید به سمت قبله نماز بخوانید و رکوع و سجده‌تان را نیز بجا آورید.
حکم خواندن نمازهای مستحبی در سفر
بیشتر بخوانید: نماز تراویح چیست؟


سخن آخر

در هنگام سفر، خواندن برخی از نماز‌های مستحبی منع شده‌است. در روز‌های معمولی، ما می‌توانیم ۳۴ رکعت نماز مستحبی بجا آوریم؛ در حالی‌که در روز‌های سفر، این عدد به ۱۸ رکعت کاهش پیدا می‌کند. مطابق با کلام علمای دین، در هنگام سفر از اقامه نافله نماز‌های ظهر و عصر منع می‌شویم. همانطور که می‌دانید در زمان سفر، نماز در شرایطی شکسته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم به منظور آشنایی بیشتر با این احکام، نحوه خواندن نماز شکسته و شرایط آن‌ را از سری مقالات مذهبی ستاره دنبال کنید. کارشناسان مذهبی سایت ستاره، منتظر دریافت نظرات شما درباره این مقاله هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022