لاشه ناو هواپیمابر ژاپنی با استفاده از ربات کاوشگر کشف شد


لاشه ناو هواپیمابر ژاپنی با استفاده از ربات کاوشگر کشف شد
یک کاوشگر" سونار" موفق گردید برای بار اول یک ناو هواپیمابر متعلق به دوران جنگ جهانی دوم را در اعماق اقیانوس بیابد.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، ربات های زیر آبی شرکت" ولکان"( Vulcan) که به وسیله پل آلن فقید( هم کار بیل گیتس که با هم‌دیگر مایکروسافت را تأسیس کردند) بنیان نهاده شده است، هنوز هم به کشف کشتی های جنگی می پردازند که مدت هاست غرق شده و از دست رفته اند.

کشتی تحقیقاتی" پترل"( Petrel) و دو ربات کاوشگر سونار آن به تازگی موفق شده اند" کاگا"( Kaga) را که یک ناو هواپیمابر ژاپنی غرق شده در جنگ جهانی دوم است، کشف کنند.

" سونار"( Sonar) یا ناوبری و فاصله یابی صوتی، دستگاه ردیاب زیردریایی است که نحوه کار آن استفاده از انتشار امواج صوتی است. این شیوه علاوه بر ردیابی معمولاً به منظور ناوبری و ارتباط با دیگر یگان های شناور و زیرآبی هم استفاده می شود.

" ولکان" می گوید این بار اول است که کسی یک ناو ژاپنی را پیدا می کند و همچنین این جست و جو گسترده ترین جستجوی تیم ما بود. این تیم چند هفته را برای جستجوی تمامی این میدان نبرد با مساحتی بیش از ۵۰۰ مایل مربع دریایی سپری کرد.

یک کاوشگر بدون سرنشین خودران زیر آبی( AUV) با معیارهای از پیش تعیین شده به مدت ۲۰ ساعت زیر آب به جستجو پرداخت و با داده هایی که می توانست نشان دهنده کشتی های غرق شده یا سایر خصوصیت های غیرعادی در زیر آب باشد، بازگشت.

پس از آن، یک ابزار نقلیه دریایی که از راه دور کنترل می شود برای بررسی نقاط مشکوک فرستاده گردید تا از این مناطق تصاویر زنده به کشتی مخابره کند. این یک فرآیند کند و آهسته است، ولی به مراتب عملی تر از استفاده از یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور آن هم در چنین شرایطی است.

این کشف نشان می دهد که روش هایی از این دست میتوانند برای پر کردن شکاف های تاریخی در تاریخ نبردهای دریایی بسیار مهم باشند.

تا زمانیکه از این ناوها و کشتی های غرق شده و مرموز وجود داشته باشد باید زمان لازم برای جستجوی منطقه های گوناگون و حل رمز و راز آن ها به کاشفان رباتیک داده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود 40 گیف گل زیبا و دیدنی