آب سنگین اراک را فعال می کنیم


آب سنگین اراک را فعال می کنیم

آب سنگین اراک را فعال می کنیم به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد روز گذشته به نامه محمد دهقان عضو کمسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی نگاهی گذرا داشتم . نامه دهقان 3 ماده و 3 تبصره دارد. او به رئیس جمهوری نوشته قانونا نباید در برجام بمانیم. او به قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام مصوبه 21 تیر ماه 1394 مجلس شورای اسلامی ...

آب سنگین اراک را فعال می کنیم

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد روز گذشته به نامه محمد دهقان عضو کمسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی نگاهی گذرا داشتم .

نامه دهقان ۳ ماده و ۳ تبصره دارد.

او به رئیس جمهوری نوشته قانونا نباید در برجام بمانیم.

او به قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام مصوبه ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی اشاره داشته و نوشته است که: «در صورتی که هر یک از اعضای گروه ۱+۵ اقدام به بازگرداندن تحریم‌های لغو شده نماید یا تحت هر عنوان تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کنند دولت موظف است اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت انجام داده و همکاری داوطلبانه را با آن کشورها متوقف کند و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد (ماده ۳ ) همچنین مطابق قانون مذکور هر گونه اقدام طرف مقابل مبنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای، دولت را مکلف می‌کند اقدامات متقابل انجام دهد (ماده ۲).

در خبر های هسته ای و در واکنش های خنثای کشورهای غربی هفته آینده قسمت ثانویه رآکتور آب سنگین اراک راه اندازی می‌شود.(آب سنگین اراک را فعال می کنیم)

رئیس سازمان انرژی اتمی هم جدای از نوشته های نمایندگان گفته است که: «متکی به تصمیم دولت در پاسخ به ناتوانی ۴ + ۱ در ظرف دو سه هفته آینده زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژ ها ی IR6 را رونمایی خواهیم کرد.

ظرف حداکثر یک ماه آینده ۴۵ درصد به ظرفیت غنی سازی اضافه می‌کنیم.

تولید اورانیوم غنی شده بالای سه و نیم درصد نیز افزایش یافته و به روزی ۵ تا ۶ کیلو رسیده است.

از نظر ظرفیت غنی سازی به قبل برجام بازگشتیم.

تا دو سه هفته آینده با ماشین‌های نسل جدید به دو هزار و پانصد کیلو غنی سازی دست پیدا خواهیم کرد.

حداکثر تا دو هفته آینده قسمت ثانویه رآکتور آب سنگین اراک راه اندازی می‌شود.

طبق برنامه‌ریزی رآکتور دوم بوشهر تا سال ۱۴۰۴ و رآکتور سوم بوشهر تا سال ۱۴۰۶ راه اندازی شود.

نیروگاه بوشهر از سال ۱۳۹۲ به طور رسمی راه اندازی و به صورت تجاری برق مورد نیاز بخشی از کشور را تا امروز تامین کرده است ».

به عبارتی وقتی ارزیابی اقتصادی در کار باشد باید اذعان نمود که نیروگاه بوشهر ۳ و نیم میلیارد دلار در پنج شش سال اخیر ارزش افزوده داشته است.

لذا خروج ما از برجام بدون شک امری منطقی و مطابق عقل است.

با نظر محمد دهقان نمایند مجلس شورای اسلامی هم این عقلانیت محرز و حتی قانونی است.

این که به خوبی روشن است که خروج آمریکا از برجام برای فشار بیشتر بر ایران و باقی ماندن سه کشور اروپایی برای چانه‌زنی برای رسیدن به نتیجه واحد بوده است تا کنون مورد انکار احدی واقع نشده است.

محمد دهقان به رئیس جمهور ایران هشدار داده که راه غلط گذشته را نرود.

او در پاراگراف آخر نامه خود اینگونه نوشته که: «فارغ از اینکه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ستون فقرات این توافق شکسته است و تبدیل کردن توافق ایران با ۵+۱ به توافق ایران با ۴+۱ بدون تغییر مصوبه مجلس شورای اسلامی و تغییر مصوبه شورای عالی امنیت ملی و اعلام موافقت رهبری از اختیارات دولت نمی‌باشد و از طرفی اصرار بر پیمودن مسیر خطای گذشته نوعی تعصب زیان‌بار یا ساده‌اندیشی به شمار می‌آید، لازم می‌دانم به این نکته کلیدی نیز اشاره کنم هرگاه بر اساس تصمیم نظام جمهوری اسلامی بنا باشد بار دیگر مذاکره‌ای در خصوص فعالیت هسته‌ای و مسائلی از این دست صورت گیرد کشور نیازمند آماده کردن تیمی جدید با ابتکارات و روحیات جدید است.

«من جرّب‌المجرب/ حلت به‌الندامه» تجربه متکی به تجربه ای غلط پشیمانی به بار می آورد».

ایران در یک تصمیم گیری منطقی البته با سرعتی که نه مردم می پسندند و نه نمایندگان آنها در شرف خروج از برجام است و این خروج در شرایطی شکل واقعی می یابد که هم اقتدار نظامی ما در منطقه تثبیت شده و هم شورای امنیت سازمان ملل به حقانیت عملکرد ایران زیر نظر آژانس واقف آمده و لذا کسب حقوق حقه ایران از مسیر خروج از توافقی که هیچ منفعتی برای ایران نداشته و همواره با خسارت همراه بوده مورد عنایت قاطبه مردم جهان است. والسلام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس