عوامل موفقیت کودکان، تاثیر تفریح و سرگرمی بر آن


عوامل موفقیت کودکان، تاثیر تفریح و سرگرمی بر آن

بیش از پنجاه سال است که دائما، مدت زمان لازم برای تفریح و سرگرمی کودکان رو به کاهش است.

بیش از پنجاه سال است که دائما، مدت زمان لازم برای تفریح و سرگرمی کودکان رو به کاهش است که این مساله باعث کاهش اعتماد به نفس آنها در بزرگسالی میشود. خاطرات شما از بازی های دوران کودکیتان چیست؟ بازی های ایام تابستان یا حتی آن چند ساعت بعد از تمام شدن مدرسه و بازی های بین راه، همه و همه جزو خاطرات شیرین ما هستند که لحظات خوشی را برایمان رقم زدند. اما آیا فرزندان ما نیز اکنون زمان کافی برای بازی دارند؟ حقیقتا چنین نیست و با کاهش زمان بازی، تاثیرات آن را برای بلندمدت در زندگی حس خواهیم کرد. در تازه ترین تحقیقات صورت گرفته بدین نتیجه دست یافته شده که علاوه بر کاهش مدت زمان بازی کودکان، تاثیرات کمبود بازی بر رُشد عاطفی و همچنین تاثیر آن بر ایجاد اضطراب و افسردگی و کاهش دقت کودکان مشخص شده است.
اما علت چیست؟ اغلب والدین سعی بر کنترل و نظارت فعالیت بچه ها دارند. اما بازی آزادانه بدان معناست تا جایی که فرزند خودش تمایل به ادامه بازی باشد ادامه دهد و خودش هدایت را دردست بگیرد و همچنین خودش نوع بازی را انتخاب کند و تصمیم بگیرد. بدون این تصمیمات و تجربیات در کودکی، آنها در بزرگسالی نمیتوانند با اعتماد به نفس و به درستی تصمیم گرفته و عمل کنند. اگر حین بازی فرزندتان مُدام به او سر میزنید و او را چک میکنید، از این کار پرهیز کرده و کودک را رها کرده تا هنگام بازی آزادی داشته باشد. امروزه کودکان بیرون از منزل بازی نمیکنند و اگر چنین شود با نظارت بزرگترهاست و تمام مدت فرزند مراقب نحوه رفتار والدینش است تا رضایت و تشویق او را بدست آورد.
بررسی ها نشان داده است کودکان 18درصد از زمان خود را در مدرسه میگذرانند، 145 درصد از زمانشان برای انجام تکالیف مدرسه سپری میشود و 168 درصد از وقت نیز برای خرید با والدین میگذرد. این در حالیست که آنها فقط 11 ساعت در هفته برای انجام بازی وقت اختصاص داده اند.
در تحقیق دیگری از مادران خواسته شد تا خاطراتشان را در بازیهای کودکی با برنامه فعلی فرزندشان مقایسه کنند. 85درصد از آنان بیان کردند کودکشان زمان کمتری و حتی دوره های کوتاهتری را نسبت به خودشان برای بازی های خارج از منزل دارند. نگرانی مادران بابت امنیت فرزندشان، علت اصلی این مساله میباشد.

بازی چه فوایدی برای بچه ها دارد؟
انتخاب درست راه زندگی
بازی این فرصت را به کودکان میدهد تا به خودشناسی برسند و در انتخاب مسیر زندگی درست قدم بردارند. در حقیقت بچه ها با انتخاب آزادانه بازی، یاد میگیرند چگونه در آینده تصمیمات درستی بگیرند به گونه ای که مصلحت کل زندگی را دربربگیرد. کودکان در مدرسه برای کسب رتبه و تشویق شدن ورزش میکنند اما در بازیهایشان با خواست و اراده خودشان سراغ آن میروند از این رو رشدفکری آنها را نیز دربر خواهد داشت.
تصمیم گیری درست و حل مشکلات
کودک بازی مورد نظرش را انتخاب میکند و حین بازی مشکلات پیش آمده را برطرف میکند. همچنین او یاد میگیرد برای موفق شدن در بازی بایستی از قوانین پیروی کند یا حتی بعضی از رفتارش را کنترل نماید. ارتباط کودک از طریق بازی با محیط فیزیکی و اجتماعی اطرافش ، باعث ایجادِ حسِ تسلط بر دنیای خودش را، به کودک منتقل میکند. این نکته مزیت های روانشناختی زیادی دارد و باعث محافظت کودک از استرس و اضطراب میشود.
کنترل احساسات، خشم و ترس هنگام بازی
هنگام بازی، بچه یاد میگیرد چگونه احساسات ناشی از عوامل استرس زا در بازی را کنترل کنند. هنگام تاب خوردن، سُرخوردن و بالا رفتن از درخت و سایر بازی هایی که ممکن است کمی برای او وحشتناک به نظر برسد. در این لحظه هیچکس به اندازه خودِاو نمیتواند شدت ترس را تشخیص دهد و بازی را انتخاب کند.
تاثیر بازی در انتخاب دوست
بازی های گروهی روشی مناسب برای دوست شدن با سایر بچه هاست. آنها در حین بازی نحوه رفتار صحیح با دیگران را یاد خواهند گرفت. از آنجا که بازی اختیاری است و همبازی ممکن است در هر لحظه ای که احساس ناراحتی کرد بازی را ترک کند، بچه ها یاد میگیرند از نیازهای همبازی خود آگاه باشند تا بازی ادامه یابد و تداوم داشته باشد. گوشه گیری فرزندان و انزاوای آنها یکی از موضوعاتی است که علت آن کاهش بازی در ایام کودکی بوده است.
تاثیر بازی در شادی و نشاط
اگر از کودکی بپرسید چه زمانی احساس شادی بیشتری دارد، بدون شک میگوید هنگامی که با دوستانم بازی میکنم از هر زمان دیگری شادترم. اگر خاطرات خودمان را هم مرور کنیم بدون شک پاسخ ما نیز همین خواهد بود. در حقیقت با کاهش بازی، علاوه بر دور کردن فرزندمان از لذت بردن بازی، او را به سمت فعالیت های استرس زا تشویق کرده ایم! والدین به علت نگرانی از نحوه تربیت و یا امنیت کودکان آنها را از بازی دور کرده اند و باعث کاهش نشاط و شادابی فرزندشان شده اند که استرس و اضطراب را به دنبال خواهد داشت.

نتیجه گیری
بازی باعث کسب تجربه زیادی برای کودکان میشود و حس شادی را برایش به ارمغان می آورد. به علاوه در کشف علایق و تصمیم گیری های زندگی به آنها کمک میکند. کسب مهارت های زندگی از طریق ارتباط با دیگران حین بازی، از دیگر مزایای بازی میباشد. بازی ها میتوانند از نخستین ماه های تولد کودک آغاز شده و تا چند سالگی ادامه داشته باشد. بازی های زبانی که با ایجاد صدا در ماه های ابتدایی تولد همراه است، بازی های جسمی که شامل فعالیت های فیزیکی و حرکتی میشود، بازی های اکتشافی که باعث کشف و جستجوی موضوعی برای کودک است و بازی های اجتماعی که در رشد کودک تاثیر زیادی دارند. به همین دلیل به پدر و مادرهای عزیز توصیه میشود برای بازی با فرزندشان وقت بیشتری اختصاص دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس