آپاندیسیت در دوران بارداری، علائم و نکات مهم


آپاندیسیت در دوران بارداری، علائم و نکات مهم

آپاندیسیت نوعی عفونت آپاندیس است و از شایعترین علت نیاز زنان به جراحی در دوران بارداری است.

آپاندیسیت نوعی عفونت آپاندیس است و از شایعترین علت نیاز زنان به جراحی در دوران بارداری است. تشخیص آپاندیس در دوران بارداری در سه ماهه اول و دوم آسانتر است. درد در قسمت پایین سمت راست شکم شایع ترین علامت آن است.
آپاندیسیت نوعی عفونت آپاندیس است که در دوران بارداری، شایع ترین دلیل برای نیاز زنان به جراحی محسوب می شود. تخمین زده می شود که یکی از هر 1500 زن باردار نیاز به آپاندکتومی در دوران بارداری دارند. یکی از بزرگترین مشکلات آپاندیسیت در دوران بارداری، مربوط به تشخیص به دلیل تغییرات جسمی در بدن شخص باردار است. تشخیص در سه ماهه اول و دوم آسانتر است. یک دلیل مهم برای تشخیص زود هنگام، این است که هرچه بیشتر تأخیر کنید احتمال بروز عوارض به خصوص سوراخ شدن آپاندیس بیشتر است. اگر این اتفاق بیفتد، احتمال از دست دادن جنین و میزان زایمان زودرس افزایش می یابد که این احتمال بالای 36 درصد است. این حالت بیشتر در سه ماهه سوم بارداری شایع است. این خطر برای مادران، با تکنیک جراحی خوب و همچنین آنتی بیوتیک ها به صفر رسیده است.

علائم و تشخیص آپاندیسیت در دوران بارداری
درد در قسمت ربع پایین سمت راست شایع ترین علائم این بیماری است، اما 70 درصد زنان تب نخواهند داشت. اگر پزشکان مشکوک شوند که علت درد آپاندیس شما، آپاندیسیت است، به احتمال زیاد سونوگرافی انجام می دهند. این روش برای تشخیص مشکل در سه ماهه اول و دوم بارداری بسیار مناسب است، تقریبا به اندازه 86 درصد زمانی که شما باردار نیستید، موثر است. ممکن است تشخیص آپاندیسیت در سه ماهه سوم مشکل تر باشد و پزشک شما ممکن است یک سی تی اسکن را برای تأیید حدس خود پیشنهاد کند.

عمل جراحی، آیا آپاندیسیت در بارداری برای جنین خطرناک است؟
اگر در سه ماهه اول یا دوم باشید، به احتمال زیاد می توانید برای جراحی خود لاپاروسکوپی انجام دهید. این همچنین به عنوان جراحی باند-اید شناخته می شود؛ زیرا بر خلاف یک برش بزرگتر از طریق چندین سوراخ کوچک در شکم انجام می شود. در سه ماهه سوم، به دلیل بزرگی رحم، برش بزرگ تری ایجاد می کنند که لاپاروسکوپی را مشکل می کند. در حین جراحی بعد از علائم هفته 24 بارداری، نظارت جنینی باید برای کنترل کودکتان صورت گیرد. حدود 80 درصد از زنان دچار انقباضات زودرس می شوند، اگرچه اکثر آنها زایمان زودرس ندارند. فقط بین 5 تا 14 درصد از زنان، نوزادان خود را زود هنگام زایمان می کنند.

نکات مهم برای بهبود سریعتر
اگرچه کسی که باردار نیست خیلی سریع بعد از عمل جراحی به خانه خواهد رفت، اما زمان خانه رفتن شما بستگی به حال خوب شما و جنین دارد، اما به طور کلی شما حداقل باید یک شب در بیمارستان بستری شوید. به دلیل بارداری، بهبودی بعد از جراحی بسیار مهم است. اگر عارضه را تجربه کرده اید یا علائم زایمان زودرس دارید، ممکن است بخواهید به جای سر کار رفتن، برای یک هفته یا بیشتر در خانه بمانید. استراحت کردن برای بهبود بسیار مهم است، اما حرکت کردن نیز اهمیت دارد. هر چه سریع تر بلند شده و از بستر بیرون بیایید، سریعتر بهبود می یابید و عوارض کمتری را نیز تجربه خواهید کرد.

نکاتی برای بهبود سریعتر بعد از جراحی آپاندیسیت در دوران بارداری
بهتر است از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید. غذای مغذی بخورید و به پزشک خود به طور مرتب مراجعه کنید تا به شما در بهبودی صحیح کمک کند. به طور معمول طی یک یا دو هفته از دستورالعمل های جراح خود پیروی کنید. مراقبت ها توسط جراح و پزشک یا مامای شما در حد متعادل خواهد بود و شاید نیاز به کمک به تسهیل این هماهنگی داشته باشید. حتماً با پزشکتان تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که آنها در مورد مراقبت از شما با یکدیگر صحبت می کنند.
بسته به زمان جراحی شما نسبت به زمان زایمان، نباید در مورد برنامه های زایمانتان تغییری ایجاد شود. اگر در مورد تغییراتی که می تواند رخ دهد سؤال دارید، حتماً در ویزیت هایتان هنگام مراجعه به پزشک سوال کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد