خوردن شکلات در بارداری، چه مزایایی دارد؟


خوردن شکلات در بارداری، چه مزایایی دارد؟

مطالعات جدید نشان می دهد که خوردن روزانه 30 گرم شکلات در طول بارداری می تواند علاوه بر کاهش خطر پره اکلامپسی، به رشد و نمو جنین و جفت کمک نماید.

مطالعات جدید نشان می دهد که خوردن روزانه 30 گرم شکلات در طول بارداری می تواند علاوه بر کاهش خطر پره اکلامپسی، به رشد و نمو جنین و جفت کمک نماید.
خوردن روزانه 30 گرم شکلات در طول بارداری می تواند به رشد و نمو جنین کمک کند. این نتیجه گیری برگرفته از مطالعه جدیدی است که اخیراً در نشست جامعه پزشکی درباره مادران و جنین، در آتلانتا ارائه شده است. با توجه به لیست طولانی غذاهایی که به زنان باردار گفته می شود از آنها اجتناب کنند، نتایج این مطالعه احتمالاً برای آنها خوشایند باشد. در حالی که خوشبختانه شکلات به خودی خود در لیست خوراکی های ممنوعه نیست، اما توصیه می شود بخاطر داشتن چربی، قند و کافئین از زیاده روی در مصرف این خوراکی خوشمزه خودداری کنند.

مزیت خوردن شکلات در دوران بارداری بر روی جنین
اما مصرف میزان متوسطی از شکلات می تواند فواید بسیاری داشته باشد. شکلات حاوی فلاونول ها (نوعی فلاونوئید) است که با کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی و کاهش کلسترول مرتبط است، شکلات های تلخ تر داری فلاونول های بیشتری هستند. مطالعات قبلی همچنین حاکی از آن است که مصرف متوسط شکلات در طول بارداری ممکن است خطر پره اکلامپسی را کاهش بدهد، بیماری که خون رسانی به جنین به خاطر فشار خون بالای مادر کاهش می یابد. با این حال دکتر امانوئل بوجولد از کانادا، خاطر نشان می کند که نتایج تحقیقات ارتباط بین مصرف شکلات در طول بارداری و پره اکلامپسی متناقض بوده است و نیاز به یافتن اطلاعات بیشتری است.

شکلات با فلاونول کم یا زیاد، می تواند برای جنین مفید باشد
محققان 129 زن باردار با حاملگی تک قلویی که بین هفته های 14-11 بارداری بودند را تحت مطالعه قرار دادند. در شروع مطالعه تمامی زنان شکاف مضاعف روی شاخص ضربانی داپلر شریان رحمی داشتند. شاخص ضربانی داپلر شریان رحمی، آزمایشی است که جریان خون رحم، جفت و جنین را اندازه گیری می کند و شکاف ها، شاخص هایی از خطر پره اکلامپسی، فشار خون بالا و دیگری پیامدهای احتمالی بارداری هستند.
زنان بارداری به طور تصادفی انتخاب شدند تا برای 12 هفته به صورت روزانه 30 گرم شکلات با فلاونول کم یا زیاد را مصرف کنند. در پایان هفته 12، مجدداً ضربان داپلر شریان رحمی اندازه گیری شد، و زنان تا زمان زایمان تحت مطالعه بودند. این تیم دریافت که بین گروه هایی که شکلات با فلاونول کم و زیاد مصرف کرده بودند هیچ تفاوتی در پره اکلامپسی، فشار خون بالای بارداری، وزن جفت و وزن نوزاد هنگام تولد، وجود نداشت.
با این حال، محققان بهبود قابل توجهی در ضربان داپلر شریان رحمی در میان هر دو گروه مصرف کننده شکلات مشاهده کردند و اظهار داشتند که هر دو گروه شکلات حاوی فلاونول کم و زیاد، ممکن است برای رشد و نمو جنین مفید باشد. این تیم خاطر نشان کرد که این بهبود بسیار بیشتر از آن چیزی بود که در میان جمعیت کلی انتظار می رفت. دکتر بوجولد می گوید: این مطالعه نشان می دهد که شکلات می تواند تاثیر مثبت روی رشد و نمو جفت و جنین داشته باشد که این تاثیر صرفاً و مستقیماً بخاطر فلاونول آن نیست.

آیا زیاده روی در مصرف شکلات می تواند روی بهبود رشد جنین موثر باشد
پزشکان در پاسخ به این سوال که آیا زیاده روی در مصرف شکلات می تواند روی بهبود رشد جنین موثر باشد گفتند: ما نمی توانیم درباره تاثیر کلی شکلات بر خطر پره اکلامپسی نظری بدهیم زیرا در این آزمایش گروهی از زنانی که شکلات مصرف نکرده باشند، وجود نداشت. با این حال، مطالعات اپیدمیولوژی قبلی در کنار نتایج ما نشان می دهد مصرف شکلات تلخ در دوران بارداری می تواند به بهبود عملکرد جفت و کاهش پره اکلامپسی کمک کند.
وی افزود: قدم بعدی تیم انجام یک آزمایش کنترل تصادفی بزرگ به منظور تعیین بهتر این است که آیا مصرف شکلات در بین زنان باردار می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی و دیگر اختلالات فشار خون مرتبط با بارداری را کاهش دهد. تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شده است که مورد استقبال زنان باردار قرار گرفته است. همچنین مطالعه ای در مجله اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شده است که نشان می دهد مصرف مقادیر متوسط کافئین در طول بارداری، تاثیری روی هوش فرزندان ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت