معاون رییس جمهوری: تمام کمبودهای کشور در داخل قابل رفع است


معاون رییس جمهوری: تمام کمبودهای کشور در داخل قابل رفع است

مشهد- ایرنا- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تمام کمبودهای کشور در داخل قابل حل و رفع است و مسئولان می‌توانند با مجوزهایی که صادر می‌کنند در این مسیر راهگشا باشند.

سورنا ستاری عصر دوشنبه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان خراسان رضوی افزود: تکنولوژی قابل خریدن نیست و در طول این سالها با این تفکر اشتباه که می‌توان با پول تکنولوژی را وارد کشور کرد روبرو بوده ایم که این نگاه در حال تغییر است لذا باید در کنار هم و با یک مبارزه فرهنگی این نگاه را تصحیح کنیم.

وی اظهار داشت: جوانان دارای ابتکار، نوآوری و ریسک پذیر هستند ولی نگاه استخدام این روحیه را از آنها سلب می کند لذا باید نگاه به کارآفرین ارزش داشته باشد و استخدام به عنوان یک پدیده منفور نگریسته شود.

وی گفت: زیست بوم علمی موجود در استان خراسان رضوی با پیشینه علمی و حضور دانشجویان این استان در سال های اخیر افزایش چشمگیر داشته که می‌تواند یک اکوسیستم علمی ایجاد کند.

ستاری افزود: بزرگترین خیانت به کشور استفاده از منابع مالی حاصل از فروش نفت است زیرا باید با توسعه علم و دانش از ارزش افزوده آن استفاده کرد.

وی با اشاره به قوانین تصدی گرایانه برای ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان و جدید اظهار داشت: برای ایجاد یک دامداری و تولید گوشت نیاز به ۴۰ مجوز است ولی برای واردات گوشت سه مجور نیاز است و گوشت قاچاق هم این مجوز را نیار ندارد لذا این ساختار باید تغیر کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نتیجه ساختار جوامع متکی به نفت، دولت چاق است که به دلیل تعداد زیاد نیروی انسانی تحرک لازم را ندارد و در عین حال بخش خصوصی با چالاکی می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف را برطرف کند.

وی افزود: مردم نیازهای دیگری دارند و دولت نمی تواند به همه آنها درست پاسخ دهد و شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی از مسیرهایی که خود به دست آورده اند می توانند نیازهای مردم را پاسخ دهند.

رییس بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: وظیفه خود می دانم از شرکت های دانش بنیان دفاع کنم و باید مشکلاتی که در زمینه های بیمه، مالیات و سربازی نیروهای جوان این شرکت ها وجود دارد حل شود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب اجازه داده اند که نیروهای جوان می توانند در شرکت های خصوصی مامور به خدمت شوند ولی برخی مسوولان مجوزهای لازم را امضا نمی کنند.

ستاری افزود: برخی مراکز نوآوری و پارک ها باید در داخل شهرها ایجاد شود و دانشگاه فردوسی مشهد در این زمینه قرار است همکاری مناسبی با پارک های علم و فناوری خراسان داشته باشد که این امر می تواند بخشی از درآمد این دانشگاه را نیز تامین کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امیدواریم زمین های خالی ادارات و بخش خصوصی به عنوان شعبه هایی از پارک های علم و فناوری قابل استفاه گردد.

علی رسولیان افزود: در ذیل کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان خراسان رضوی زمینه ورود شرکت های دانش بنیان فراهم شده و باید برای حل مشکلات این شرکت ها چاره ای اندیشید.

وی اظهار داشت: کریدور علم و فناوری یک طرح قابل اجراست که در حال تغییر اساسنامه آن با محوریت بخش خصوصی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: استان خراسان رضوی دارای مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد در حوزه های صنعت، معدن و تجارت است و این ویژگی به دلیل هم مرزی با کشورهای افغانستان و ترکمنستان قابل توجه است.

حسن جعفری افزود: استان خراسان رضوی یکی از استانهایی است که شرکت های کوچک و متوسط آن نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است و ما در حال طی مسیر به سوی در اختیار قرار گرفتن رتبه اول کشور در این زمینه هستیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز دوشنبه به منظور شرکت در نشست ملی فناوری و اقتصاد دانش بنیان استان خراسان رضوی وارد مشهد شد.

سورنا ستاری در این سفر یک روزه علاوه بر دیدار با تولیت آستان قدس رضوی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی توس و مرکز رشد فرهنگی وابسته به پارک فناوری خراسان دیدن کرد.

وی همچنین تعدادی از طرح های حوزه خدمات شهری مشهد و داروهای حوزه دامی شرکت نفت فریمان را افتتاح و رونمایی نمود و از روند ساخت کارخانه نوآوری مشهد نیز بازدید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس