بیماری صبحگاهی در بارداری، شب ها هم رخ میدهد؟


بیماری صبحگاهی در بارداری، شب ها هم رخ میدهد؟

به بروز حالت تهوع در دوران بارداری معمولاً بیماری صبحگاهی گفته می شود.

به بروز حالت تهوع در دوران بارداری معمولاً بیماری صبحگاهی گفته می شود. اصطلاح بیماری صبحگاهی یا (Morning Sickness) چیزی را که دقیقا تجربه میکنید به صورت دقیق تعریف نمی کند. برخی از خانم ها فقط در ساعت های اولیه صبح دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند، اما این مشکل در دوران بارداری می تواند در هر ساعت دیگری از شبانه روز اتفاق بی‌افتد.
شدت بیماری از یک زن حامله به زن دیگری متفاوت است. ممکن است احساس حالت تهوع خفیف یا استفراغ محدودی تجربه کنید یا این بیماری را در شدیدترین حالت خود تجربه کنید. در ادامه در مورد بروز حالت تهوع و استفراغ در طول شب توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

علل
پزشکان به طور کامل درک نمی کنند که چرا بیماری صبحگاهی در دوره بارداری رخ می دهد. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد و نحوه پاسخ بدن به این تغییرات احتمالا نقش پررنگی در بروز این وضعیت دارد.
در موارد نادر، برخی شرایط پزشکی و بیماری ها مانند بیماری تیروئید یا کبدی ممکن است باعث بروز تهوع یا استفراغ شدید شود. زنانی که در شکم خود چندقلو دارند ممکن است نوع شدیدی تری از این وضعیت را تجربه کنند.
حالت تهوع بارداری معمولا قبل از هفته ۹ بارداری شروع می شود. در بعضی از خانم ها، حتی ممکن است از اوایل هفته دوم بارداری شروع شود. این وضعیت ممکن است برای چند هفته یا چند ماه ادامه یابد، اما به طور کلی نزدیک به پایان سه ماهه اول کاهش می یابد.
بعضی از خانم ها ممکن است در تمام دوران بارداری خود حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنند. به این شکل شدید بیماری صبحگاهی، استفراغ تند بارداری یا (hyperemesis gravidarum) گفته می شود.
فقط حدود سه درصد از زنان این بیماری را در طول دوره بارداری تجربه می کنند. بعد از اینکه زن حامله پنج درصد از وزن بدن خود را از دست دهد، و اغلب برای درمان کم آبی بدن به پزشک مراجعه میکند استفراغ تند بارداری تشخیص داده میشود.

آیا بروز بیماری صبحگاهی در طول شب با جنسیت جنین ارتباط دارد؟
به نظر نمی رسد که رابطه ای بین بروز این بیماری در طول شب با نوع جنسیت فرزند شما وجود داشته باشد. با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد زنانی که استفراغ تند بارداری را تجربه می کنند، بیشتر احتمال دارد که به یک دختر باردار باشند.

درمان و پیشگیری
هیچ روش اثبات شده ای برای جلوگیری از بیماری های صبحگاهی وجود ندارد، اما برخی از روش ها میتواند به کاهش شدت استفراغ و حالت تهوع کمک میکنند:
هر روز در ابتدای صبح معده خود را خالی نگذارید و حتما چیزی بخورید.
از قرار گرفتن در معرض مواردی که بوی تند و زننده ای دارند خودداری کنید.
دقیقا پس از بیدار شدن از خواب سعی کنید هوای تازه استشمام کنید.
روزانه از مزایای زنجبیل بهره ببرید. می توانید آن را به چایی اضافه کرده و یا بصورت مکمل آن را در غذاها مصرف کنید.
از پزشک خود درباره تمام راه های کاهش شدت بیماری صبحگاهی پرس و جو کنید.
قبل از خواب مولتی ویتامین مصرف کنید.
اگر متوجه شدید که بیشتر حالت تهوع شما در طول شب اتفاق می افتد، سعی کنید پی ببرید که دقیقا چه چیزهایی شما را به حالت تهوع و استفراغ سوق میدهد. تمام علل احتمالی بروز این مشکل در طول شب را بیابید و از آن ها دوری کنید.
حتی مصرف مولتی ویتامین روزانه شما ممکن است به تشدید بیماری صبحگاهی کمک کند. سعی کنید آن را در ساعت دیگری از روز مصرف کنید تا ببینید آیا این تغییر زمان مصرف به بهبود علایم شما کمک میکند یا خیر.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
بیماری خفیف تا متوسط ​​صبحگاهی معمولاً بر سلامت کودک شما تأثیر نمی گذارد. اما اگر تغییر در شیوه زندگی و یا رعایت نکات توصیه شده در این مقاله کمکی به کاهش علایم این وضعیت نمی کند، می‌توانید زیر نظر پزشک خود درمان های زیر را در نظر بگیرید:
ویتامین B-6 و داکس لامین: این گزینه های بدون نسخه (OTC) خط اول درمانی خوبی در برابر حالت تهوع هستند. همچنین داروهای تجویزی وجود دارد که ترکیبی از این دو ماده هستند. این داروها به تنهایی یا با هم، در دوران بارداری ایمن تلقی می شوند.
داروهای ضد تهوع: اگر مصرف B-6 و داکس لامین جوابگو نبود. مصرف داروهای ضد تهوع میتواند تا حد زیادی به کاهش استفراغ کمک کند.
نکته: لطفا به هیچ عنوان بدون مشورت و توصیه پزشک از این داروها مصرف نکنید. همیشه حتی داروهای غیرنسخه ای و کم خطر را باید با تجویز پزشک مصرف کرد.
اگر به استفراغ تند بارداری مبتلا هستید، ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشید. عدم توانایی نگه داشتن مواد غذایی یا مایعات ممکن است برای سلامتی و رشد کودک شما خطرناک باشد. همچنین ممکن است برای تعادل تیروئید، کبد و مایعات مشکلاتی ایجاد شود.

مراقب علائمی زیر باشید
حالت تهوع یا استفراغ شدید
ادرار تیره رنگ (ناشی از کم آبی بدن)
عطش شدید
احساس ضعف و خستگی حین ایستادن
استفراغ خونی

توصیه هایی برای حفظ سلامتی در بیماری صبحگاهی
در خصوص بروز این مشکل در طول شب بیش از حد نگران نباشید. در بسیاری از موارد، شما باید بعد از سه ماهه اول احساس بهتری داشته باشید زیرا تهوع و استفراغ رو به کاهش می گذارد.
برای حفظ سلامتی خود در این مواقع حتما به توصیه های زیر توجه کنید:
با خوردن وعده های غذایی کوچک، تقریباً هر یک یا دو ساعت سعی کنید که معده خود را پر نگه دارید (اما نه خیلی پر. تنها در حدی که خالی نباشه)
غذاهای زود هضم بخورید که برای مدت طولانی در سیستم گوارش شما باقی نمانند.
تا آنجا که ممکن است به وعده های غذایی خود پروتئین اضافه کنید.
روزانه مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن پیشگیری کنید.
اگر بیماری صبحگاهی شما در خواب شما تداخل ایجاد می‌کند، اطمینان حاصل کنید که خیلی زود بعد از خوردن غذا دراز نکشید و یا نخوابید.

نکات پایانی
بیماری صبحگاهی می تواند یک مشکل جدی برای زنان مختلف در طول بارداری شما باشد. در حالی که در این وضعیت احساس بیماری می کنید، اما زیاد نگران نباشید زیرا پس از مدتی این مشکل برطرف خواهد شد.
تمام تلاش خود را کنید تا محرک‌های ایجاد تهوع و استفراغ خود را شناسایی کنید و با تغییرات مختلف در شیوه زندگی شدت آن را کاهش دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان