خالقان یک قرن آثار عاشورایی تجلیل شدند


تهران (پانا)- آیین ملی «چله عشق» با هدف بازشناسی و تجلیل از خالقان آثار عاشورایی در صد سال اخیر شامگاه امروز دوشنبه 29 مهرماه 98 در کتابخانه ملی برگزار شد.

خالقان یک قرن آثار عاشورایی تجلیل شدند

تهران (پانا)- آیین ملی «چله عشق» با هدف بازشناسی و تجلیل از خالقان آثار عاشورایی در صد سال اخیر شامگاه امروز دوشنبه 29 مهرماه 98 در کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم ۴۰ نویسنده، پزوهشگر، موزیسین و هنرمندان عرصه هنرهای دراماتیک و تجسمی، که آثار شناخته شده مرتبط با فرهنگ عاشورا را در کارنامه حرفه ای خود دارند، معرفی و تجلیل شدند.
اشرف بروجردی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در آغاز مراسم طی سخنانی گفت: «آمده‌ایم تا به یکدیگر یادآور شویم که عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ مبتنی بر معرفت است و حسین‌بن‌علی‌(ع) ارائه دهنده این معرفت به بشریت است. تا انسان‌ها دریابند که رسالت و مأموریت بشری آنها کسب حقیقت برای رسیدن به آرامش و رضایتمندی از انسانیت و انسان بودن خود و دوست داشتن دیگر انسان‌ها است، پس آنگاه مخاطب قرار می‌گیرند که «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً»(۲۷-۲۸ فجر) و بدین سان تجربه زیست بهشتی را در دو سرای این جهان بنیوشند و حس کنند.»

بعد از خوشامد بروجردی کلیپ یک قرن اسناد و آثار عاشورایی پخش شد.


بخش بعدی برنامه به اجرای قطعه «روز واقعه» به رهبری مجید انتظامی اختصاص داشت که به همراه ارکستر سمفونیک به صحنه رفت. انتظامی در سال ۱۳۷۳ موسیقی فیلم روز واقعه را بر اساس فیلمنامه ای از بهرام بیضایی ساخت. این آهنگساز و رهبر ارکستر که خود از تقدیر شدگان آیین ملی چله عشق بود علاوه بر قطعه روز واقعه، قطعه کربلا را در این برنامه اجرا کرد.

خالقان یک قرن آثار عاشورایی تجلیل شدند


علیرضا شجاع نوری بازیگر نقش اصلی فیلم روز واقعه نیز از تقدیر شدگان آیین ملی چله عشق بود که در این مراسم حضور داشت. بهرام بیضایی نویسنده فیلمنامه «روز واقعه» نیز در لیست تقدیرشوندگان بود. که البته این نویسنده و کارگردان برجسته ایرانی سالهاست دور از وطن زندگی میکند.

تجلیل از نویسندگان

در این آیین ملی از نویسندگانی چون مرحوم سیدشهاب‌الدین مرعشی‌نجفی، مولف کتاب‌های «موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه» و«ملحقات الاحقاق الحق»، مرحوم شیخ‌عباس قمی به دلیل تألیف اثر ماندگار «نفس المهموم»، مرحوم محمدابراهیم آیتی، مولف کتاب «بررسی تاریخ عاشورا»، مرحوم علی شریعتی به دلیل تالیف کتاب «شهادت و حسین وارث آدم» و مرحوم سیدجعفر شهیدی برای کتاب «پس از پنجاه سال (پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین(ع))»، حجت‌الاسلام رسول جعفریان به دلیل خلق اثر ماندگار «تأملی در نهضت عاشورا» و محمد اسفندیاری، نویسنده کتاب ماندگار «کتاب‌شناسی تاریخی امام حسین(ع)» قدردانی شد.

فرزند آیت‌الله مرعشی نجفی در این آیین گفت: قبلاً کتابی به نام ملحقات بود که تحریر دومی از این کتاب انجام دادیم و موسوعه الامامه را منتشر کردیم که شامل آراء و نظرات اهل سنت است و ۱۰ جلد از آن درباره امام حسین(ع) است و جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است و در مجموع بیش از ۵۰ جلد خواهد شد. در این کتاب هیچ اهانتی به اهل سنت نشده است و تا عربستان نیز راه یافته است.

عاشورا ابزاری برای جدال‌های سیاسی نشود

نوه مرحوم سیدجعفر شهیدی نیز درباره پیشینه کتاب گفت: در سال ۵۸، این کتاب پس از پنجاه سال تدوین شده و به زبان‌های مختلف ترجمه و بیش از ۵۰ بار تجدید چاپ شده است.

رسول جعفریان نیز گفت: این اثر را برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش در تلویزیون ارائه کردم و سپس به صورت کتاب تدوین و منتشر شد. اما سعی کنیم عاشورا را مردمی نگاه داریم و آن را ابزاری برای جنگ و جدال‌های سیاسی نکنیم.

محمد اسفندیاری نیز پس از دریافت تندیس خود گفت: تاکنون بیش از پنج هزار عنوان کتاب درباره امام حسین است و ۴ هزار عنوان آن مربوط به ۱۰۰ سال اخیر است که برای استفاده محققان، هزار عنوان برتر و مهم در کتابشناسی تاریخی امام حسین(ع) به ترتیب تاریخی تدوین شده است.

احسان شریعتی، فرزند علی شریعتی گفت: شریعتی و این متن تاریخی متعلق به تمام نهضت‌های آزادی‌خواه است.

تجلیل از موسیقی‌دانان برتر

در ادامه این آیین از هشت موسیقیدان مطرح کشور، محمدرضا شجریان، لوریس چکناواریان، حسین علیزاده، صدیقه بحرانی، حسام‌الدین سراج، فردین خلعتبری، تورج زاهدی و مجید انتظامی تجلیل شد.
حسام‌الدین سراج در این آیین گفت: امام حسین(ع) به عنوان یک سمبل و نشانه است که به یاد شهدا باشیم و حق مظلومان در جامعه ضایع نشود.

تجلیل از سینماگران

در این آیین از فرامرز قریبیان، بهرام بیضایی، علیرضا شجاع نوری، مهدی فخیم‌زاده، رضا کیانیان، عباس کیارستمی، احمدرضا درویش، علیرضا رئیسیان، ناصر تقوایی و سید داود میرباقری به عنوان چهره‌های شاخص سینما نیز قدردانی شد.
شجاع نوری در این بخش گفت: من هیچ کاری نکردم و کار اصلی را بهرام بیضایی انجام داد و اثر روز واقعه برای من افتخار بزرگی است.
علیرضا رئیسیان نیز پس از دریافت تندیس خود گفت: تشکر می‌کنم که اگر وزارت ارشاد و صدا و سیما از هنرمندان تجلیل نمی‌کند، کتابخانه ملی بدون ریا این کار را انجام می‌دهد.

خالقان یک قرن آثار عاشورایی تجلیل شدند

در ادامه این آیین از احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز»، مهدی فخیم‌زاده برای حضور در مختارنامه، عباس کیارستمی برای ویدئوآرت تعزیه، علی رفیعی برای نمایش «یادگار سال‌های شن»، بهروز غریب‌پور، کارگردان اپرای عروسکی عاشورا و محمد رحمانیان، کارگردان نمایش اسب‌ها با اهدای تندیس و لوح، تجلیل و قدردانی شد.
در بخش ادبیات، علی موسوی گرمارودی برای کتاب شعر «خط خون»، سیدمهدی شجاعی برای کتاب «آفتاب در حجاب»، شعر نی‌نامه، اثر قیصر امین‌پور، کتاب شعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم»، اثر ابوالقاسم حسینجانی و کتاب «اگر زینب نبود»، اثر قادر طهماسبی و کتاب شعر «راز رشید» اثر سیدحسن حسینی تجلیل شدند.

در بخش هنرهای تجسمی، محمود فرشچیان برای اثر تابلوی عصر عاشورا، محمدباقر آقامیری برای تابلوی ذوالجناح، حسین قوللر آغاسی، برای اثر پرده مصیبت کربلا، غلامحسین امیرخانی، خوش‌نویس برای اثر «باز این چه شورش است» و علی شیرازی و جلیل رسولی تجلیل شدند.
یادآور می‌شود، در این مراسم، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا