نقش موثر هواشناسی در کاهش خسارت‌های جوی خراسان شمالی


نقش موثر هواشناسی در کاهش خسارت‌های جوی خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: پیش بینی‌های صورت گرفته در بخش هواشناسی استان در سال جاری موجب کاهش بیش از 482 میلیارد ریال خسارت به بخش‌های کشاورزی، عشایر و برق مصرفی شد.

مجید بیجندی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان با اشاره به ارزش افزوده توسعه هواشناسی کاربردی در استان، اظهار داشت: این امر باعث کاهش ۴۴۵ میلیارد ریالی خسارت بخش کشاورزی در سه محصول گندم و انگور و پسته، ۲۰ میلیارد ریالی در بخش عشایری و کاهش ۱۷ میلیارد ریالی هزینه برق مصرفی در استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در دنیا و کشور ما بخش هواشناسی به عنوان یک بخش زیرساختی و توسعه‌ای بسیار حائز اهمیت است به طوری که تاثیرات بسیار زیادی در کاهش اثرات سیل و دیگر حوادث داشته است.

وی با تاکید بر لزوم احداث هرچه سریعتر مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی در استان یادآور شد: در مرحله اول این پروژه نیازمند حداقل ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث و تجهیز در محل جنب ساختمان اصلی هواشناسی استان است که در صورت تامین اعتبار می تواند کمک شایانی به هواشناسی استان داشته باشد.

وی با اشاره به دو و نیم برابر شدن اعتبارات عمرانی امسال هواشناسی استان اظهار داشت: در شرایط اقتصادی سخت امروز جامعه اختصاص این اعتبار کمک شایانی به توسعه و تجهیز هواشناسی داشت.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در ادامه از افزایش ۷۰ درصدی میزان بارش‌ها در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: بر اساس پیش بینی‌ها برای آبان ماه امسال هم در بیشتر نقاط استان، ۱۰ میلی متر بارش بیش از نرمال خواهیم داشت.

وی گفت: در آذر ماه نیز در اکثر نقاط خراسان شمالی بارش نرمال پیش بینی می شود اما، در بخش های از شرق استان و مناطقی در مجاورت خراسان رضوی میزان بارش ها ۵ تا ۱۰ میلی متر بیش از حد نرمال خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه دمایی نیز برای آبان اکثر نقاط استان دمای بین نیم تا یک درجه بیش از نرمال خواهند داشت که این موضوع بیانگر وقوع بارش ها بیشتر به صورت باران است.

بیجندی در ادامه افزود: در حوزه خشکسالی نیز در شهریورماه امسال اکثر نقاط خراسان شمالی در محدوده نرمال قرار دارد و حتی لکه های کوچکی در حوزه ترسالی و خشکسالی خفیف قرار دارد.

وی اظهار داشت: این شرایط در بازه بلندمدت یک ساله تا پایان شهریورماه نشان می دهد اکثر نقاط استان در حوزه نرمال قرار دارد ولی در بازه ده ساله تا پایان شهریور ماه حاکی از این است که بارش های بهاره و انتهای سال گذشته جبران کننده خشکسالی انباشته شده در سال های گذشته نبوده است.

به گزارش ایرنا، میانگین بارش سالیانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...