تولید نظریه در حوزه علوم انسانی ضعیف است


تولید نظریه در حوزه علوم انسانی ضعیف است

بجنورد-ایرنا- معاون هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علوم انسانی در تولید نظریه ضعیف عمل کرده است و اکنون در این حوزه با فقر علمی مواجهیم.

به گزارش ایرنا دکتر علی‌اکبر مسگر روز دوشنبه در آیین آغاز فعالیت شورای نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه بجنورد، هدف اصلی از ایجاد این شورا را حمایت از گفت و گوها، ایده ها و نوآوری ها در حوزه علوم انسانی دانست و افزود: در حوزه حمایت از ایده های نو و خلاق علوم پایه ارگان ها، نهادها و بنیادهای مختلفی وجود دارد اما در راستای حمایت از حوزه علوم انسانی تاکنون اقدام چندانی انجام نشده است.

وی گفت: در حوزه های مختلف علوم انسانی کرسی های نظریه پردازی ایجاد خواهد شد که از فعالان این بخش و استادان دانشگاه ها حمایت خواهد شد تا جامعه از ایده های آنان بهره مند شود.

مسگر بر برگزاری کرسی های گفت و گو بین اساتید تاکید کرد و اظهار داشت: دانشجویان نیز باید در این همافزایی علمی حضور داشته باشند.

معاون هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظریه هایی که در نهایت مورد تایید این هیات قرار گیرد چاپ و تبدیل به کتاب خواهد شد، افزود: این ایده ها و نظریه ها رها نخواهند شد بلکه از دستگاه های مسئول می خواهیم که آنها را مورد استفاده قرار دهند.

مسگر افزود: تولید در حوزه علوم انسانی بی رونق شده است که هم اکنون نیاز است یک سرعت بخش یا کمک کننده این حوزه را احیا کند و یا فرایندهای آن را شتاب دهد.

وی با بیان اینکه اساتید در حوزه علوم انسانی باید وارد کار نظریه پردازی شوند، افزود: بدیهی است که استادان نباید از ارائه نظریه های جدید ترس داشته باشند و ما نیز در این راستا از آنان حمایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه عمده مقالات دانشگاهی کپی برداری است، اظهار داشت: این امر مانع ارائه نظریه های خلاق و نو می شود که ضروری است از این وضعیت فاصله بگیریم.

رئیس دانشگاه بجنورد نیز با بیان اینکه عمده مراکز آموزش عالی خراسان شمالی نوپا هستند، گفت: در این استان ۳۸ دانشگاه و مرکز آموزشی با عناوین دانشگاه آزاد اسلامی، غیردولتی و غیرانتفاعی، دولتی، فرهنگیان، پیام نور، جامع علمی کاربردی، فنی و حرفه ای و علوم قرآنی فعالیت دارند.

دکتر احمد محقر بر ترویج بحث و گفت و گو و ارائه نظریه های جدید تاکید کرد و افزود: هم اکنون از حوزه نظریه پردازی فاصله گرفته ایم که باید این فرهنگ در جامعه دانشگاهی و بین تمامی آحاد جامعه فرهنگ سازی شود.

شماری از روسای دانشگاه های خراسان شمالی نیز در این آیین از خودسانسوری در حوزه علوم انسانی انتقاد کرده و گفتند: نظریه پردازان این حوزه باید پشتوانه محکمی داشته باشند چرا پرداختن به نظریات جدید، به معنای رد برخی از نظریه های پیشین است که بعضا خط قرمز شمرده می شوند.

آنان افزودند: هم اکنون بحث و گفت و گو در سطح جامعه نیز بسیار ضعیف است که این امر باعث خشونت های کلامی و فیزیکی در جامعه شده است.

در پایان این آیین که با حضور روسای دانشگاه های خراسان شمالی برگزار شد، حکم ریاست کمیته دستگاهی دانشگاه به دکتر احمد محقر، رییس دادنشگاه بجنورد اعطا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!