تدوین سند توسعه زنان متناسب با اطلس هر استان


معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تدوین سند توسعه زنان متناسب با اطلس هر استان خبر داد.

تدوین سند توسعه زنان متناسب با اطلس هر استانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در مراسم رونمایی از سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده استان تهران با اشاره به شرایط معیشتی و محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی دشمنان اظهار داشت: شرایط جنگ اقتصادی و روانی کنونی ایجاب می‌کند با دقت و مدیریت بیشتر وظایف و تکالیف خود را انجام دهیم تا بتوانیم از این دوران سخت عبور کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت برقراری عدالت جنسیتی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بیان کرد: به لحاظ شاخص‌های پیشرفت زنان در کشور به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب گزارشی از روند شاخص‌ها تهیه شد که در برخی از زمینه‌ها شاهد پیشرفت و در برخی دیگر شاهد عقب‌ماندگی جدی هستیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در بسیاری از قوانین از جمله در قانون اساسی توجه جدی به موضوع عدالت جنسیتی شده است، اما به لحاظ موضوعی با اهداف متعالی فاصله داریم که برای رفع این مشکل در سطح ملی و برای هر استان سند ارتقاء وضعیت زنان مبتنی بر اطلس هر استان و نیاز‌های خاص آن‌ها پیگیری می‌شود که این سند در ۳۰ استان نهایی شده و امروز نیز در استان تهران به عنوان پانزدهمین استان تصویب می‌شود.

ابتکار ضمن مقایسه سند زنان با سایر سند‌ها تصریح کرد: تفاوت این سند در این است که مبتنی بر آمار و اطلاعات به تفکیک جنسیت‌هاست که در این زمینه راهگشاست و درخواست می‌شود که همه دستگاه‌ها نیز چنین آماری را لحاظ کنند.

وی ادامه داد: شاخص‌های عدالت جنسیتی در ۸ محور و ۱۷۶ شاخص تخصصی ارائه شده که همه دستگاه‌ها را در برمی‌گیرد و شامل شاخص‌های بهداشتی، آموزشی، مشارکت سیاسی و غیره با هدف‌گذاری‌های مشخص است و شناسنامه شاخص‌ها با کمک سازمان آمار تهیه می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به رویکرد فراجنسیتی قانون گفت: با وجود تدابیر قانونی، اما متأسفانه در عمل شاهد وجود برخی از عقب‌ماندگی‌ها هستیم که با برنامه‌ریزی‌های ویژه باید متناسب با آرمان‌ها حرکت کنیم.

ابتکار تصریح کرد: در حوزه ورزش علی‌رغم اقدامات شاخص، برخورداری دختران و زنان در شهرستان‌های استان تهران از امکانات ورزشی بسیار اندک است و باید تلاش بیشتری داشت، چرا که ورزش با سلامت جسم و روان زنان و مادران آینده ارتباط دارد.

وی ادامه داد: در مدارس تهران به سبب بلندمرتبه سازی، امکان ورزش و تفریح راحت برای دختران وجود ندارند که مناسب‌سازی این امر ضروری است و قطعاً به سواد حرکتی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اقدامات ویژه فرهنگی برای بانوان افزود: در تهران و برخی از شهرستان‌های آن چند پارک بانوان وجود دارد، اما پاسخگوی جمعیت بانوان نیست.

ابتکار با اشاره به تسهیل در ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دختر بیان کرد: دختران فارع‌التحصیل انتظار اشتغال مناسب دارند و دولت اقدامات جدی در پیش گرفته که مهّم‌ترین آن‌ها در این زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی بود که بانوان روستایی ۴۰ درصد این تسهیلات در سال ۹۷ را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اجرای دو طرح بزرگ توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور گفت: در قالب این دو طرح در استان تهران ۳ هزار و ۷۰۰ نفر با مشاغل نوین خانگی آشنا می‌شوند و در سراسر کشور نیز ۱۲ هزار نفر آموزش می‌بینند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی در استان تهران تصریح کرد: این امر می‌تواند جامعه را در برابر مخاطرات مقاوم کند و در مواجهه صحیح با مشکلات راهکار مناسب ارائه دهد که در این راستا تسهیلگرانی تربیت شدند که می‌توانند این کار را ادامه دهند.

ابتکار با بیان اینکه توان‌افزایی سازمان‌های مردمی از رویکردهای مهّم دولت است، افزود: استان تهران سرمایه اجتماعی مطلوبی در این زمینه دارد که زنان در این حوزه‌ها بسیار فعال هستند و این دوره‌ها در استان تهران برای سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شده است.

وی ادامه داد: در زمینه خانواده که از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهور است طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در مرحله نخست در کل کشور و همچنین استان تهران اجرایی شده است، چرا که مهم‌ترین آسیب در شرایط فعلی خانواده و مهارت‌های ارتباطی اعضای خانواده است که به دلایل مختلف امکان مفاهمه کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: وضعیت نامطلوب اداره‌ها در انتصاب زنان در رده‌های مدیریتی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: استان تهران در زمینه مهارت‌های ارتباطی اعضای خانواده بسیار آسیب‌پذیر است و با توجه به اینکه این طرح در مرحله اجراست، تقاضا دارم با هم‌افزایی بین دستگاه‌ها بتوان بخشی از آسیب‌های خانواده ایرانی را کاهش داد.

ابتکار با اشاره به انتصاب ۳۰ درصدی بانوان در پست‌های مدیریتی تصریح کرد: استان تهران رتبه نهم را در انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی با ۱۳.۸ درصد دارد و طبق بخشنامه شورای عالی اداری در سال ۹۶ باید ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی تا پایان دولت در اختیار بانوان قرار می‌گرفت که اکنون ۶۱ نفر از بانوان در دولت معاون وزیر و هم‌تراز معاون وزیر هستند.

انتهای پیام/

رتبه نهم استان تهران در انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟