از افتتاح نمایشگاه کتاب تبریز تا بازگشت درنای سیبری به مازندران


از افتتاح نمایشگاه کتاب تبریز تا بازگشت درنای سیبری به مازندران

استان‌ها- ایرنا - افتتاح نمایشگاه کتاب تبریز، تعمیر نفتکش «سابیتی» به دست متخصصان ایرانی، بازگشت تک درنای سفید سیبری به مازندران، ایجاد 500 ایستگاه سیار خدمات ثبت احوال، وقوع زلزله در هرمزگان و تدوین برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در کشور از مهمترین اخبار 24 ساعت گذشته در استان‌ها بود.

سایت سراسری استان‌های ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین رویدادهای استان‌ها منتشر می‌شود:

تعمیر نفتکش «سابیتی» به دست متخصصان ایرانی
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی وصنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: باتوجه به توانمندی و تخصص نیروهای مجتمع ایزوایکو، تعمیر کشتی نفتکش «سابیتی» که ۱۹مهرماه جاری از ناحیه بدنه آسیب دیده بود، به دست متخصصان ایرانی انجام می‌شود.
حمید رضائیان اصل افزود: با وجود اینکه تانکر نفتکش سابیتی ( MT-SABITI) از ناحیه بدنه‌ی اصلی آسیب دیده بود، امیدواریم که هرچه سریع‌تر این مشکل رفع شود.


سرمایه‌گذاری در حوزه غذا و دارو از اولویت‌های جدی معاونت علمی ریاست جمهوری
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری در مراسم رونمایی از داروی جدید شرکت داروسازی نصر فریمان در مشهد گفت: سرمایه‌گذاری و حمایت از فعالان در حوزه غذا و دارو به ویژه داروهای دامی از اولویت‌های جدی این معاونت است.
وی افزود: با توجه به بالا بودن میزان واردات و وابستگی در حوزه داروهای دامی و غذا ضروت دارد سرمایه‌گذاری در این حوره تحت حمایت بیشتر قرار گیرد و هر گونه فعالیت در این حوزه می تواند به بهره وری اقتصادی منجر شود.

طرح‌های نوآورانه نیاز به تسهیلات بانکی ندارند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در حاشیه بازدید از مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان رضوی هم گفت: سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان به قدری پول ساز است که بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه به دنبال تسهیلات بانکی نیستند و با سرمایه خود آن‌ها را اجرا می‌کنند.

ستاری افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری در اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ خدمت به این شرکت‌ها ارائه می‌کند.

وی اظهار داشت: این خدمات در حوزه تسهیل صادرات، پرداخت تسهیلات بانکی، اعمال معافیت‌های سربازی، معافیت‌های مالیاتی و بیمه به شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌های نوآورانه ارائه می شود و در عمل یک زیست بوم جدید در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان طی سال گذشته گفت: این تسهیلات غیر از مبالغی است که توسط صندوق نوآوری به شرکت های دانش بنیان و طرح های نوآورانه پرداخت شده است.

ستاری افزود: طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان با تسهیلات بانکی و کمک‌های مالی شکل نمی‌گیرند بلکه این سرمایه گذاری خطرپذیر است که باعث توسعه شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ‌ها می‌شود.

بازگشت تک درنای سفید سیبری به مازندران
تک درنای سفید سیبری که به نام " امید " معروف شده، تنها بازمانده از این گونه در حال انقراض است که امسال برای دوازدهمین سال تنهایی برای زمستان گذرانی به تالاب فریدونکنار رسید. امید پارسال ۳۰ آبان و سال ۹۶ نیز ماه آذر وارد مازندران شده بود.
کوروس ربیعی رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت که امید صبح امروز ۲۹ مهر ماه در تالاب فریدونکنار مشاهده شد.وی با اظهار این که امید طی چند سال گذشته به خاطر تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی با تاخیر وارد مازندران می شد، افزود : سفر زمستان گذرانی امید امسال بموقع انجام شد و زودهنگام تلقی نمی شود.

ایجاد ۵۰۰ ایستگاه سیار خدمات ثبت احوال در کشور
حمید درخشان‌نیا معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: برای ارائه خدمات به افراد نیازمند جامعه از جمله معلولان، جانبازان و افراد با ضعف جسمانی تاکنون ۵۰۰ ایستگاه سیار خدمات ثبت احوال در کشور ایجاد شده است تا با شناساسی و درخواست افراد نیازمند در محل سکونت و استقرار افراد به آنها خدمات ثبت احوال ارائه کنند.

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز
امروز هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی علاقه‌مندان گشایش یافت؛ سید عباس صالحی در این آیین در خصوص پایین بودن سرانه مطالعه در کشور نسبت به سرانه اینترنت و تلویزیون هشدار داد و افزود: هم اکنون میانگین مستمر مطالعه در کشور حدود ۱۳ دقیقه است در حالی که میانگین مصرف اینترنت ۱۶۹ دقیقه و مشاهده تلویزیون ۷۲ دقیقه است.
وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی در شرایط کنونی با تهدیدهای دوچندانی مواجه است، اظهار داشت: این تهدیدها شامل رقبای کتاب مانند اینترنت، تلویزیون و فضای مجازی، سیستم آموزشی و خانواده است.

ایران سیزدهمین ارتش قدرتمند جهان را دارد
معاون تربیت و آموزش پدافند هوایی ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در آخرین ارزیابی‌های جهانی به عنوان سیزدهمین ارتش قدرتمند جهانی معرفی شده است که اگر توان و امکانات سپاه پاسداران هم در نطرگرفته شود، ایران از لحاظ قدرت نظامی در رده بسیار بالاتری قرار می گیرد.
امیر سرتیپ‌دوم ستاد «محمدرضا علیان نژاد» در آیین تکریم و معارفه فرمانده مرکز آموزش درجه‌داری حضرت علی‌اکبر(ع) اراک افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران در تمامی مراحل ساخت و تولید جنگ‌افزارهای روز دنیا و سازماندهی نیروهای نظامی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که این مهم کشورمان را به عنوان یکی از قدرت‌های نظامی منطقه معرفی کرده است.

ثبت سه میلیون و ۷۰۰ هزار تردد زائران اربعین از مرز مهران
استاندار ایلام با اشاره به تداوم برگشت زائران اربعین از مرز مهران، گفت: بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار زائر اربعین از هشتم مهرماه مصادف با اول ماه صفر تا یک روز بعد از اربعین(۲۷ ام مهرماه) از مرز مهران تردد داشته‌اند.
قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: از این تعداد بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از طریق این پایانه مرزی وارد کشور شده‌اند و یک میلیون و ۷۴۰ هزار نفر نیز از همین پایانه به عراق سفر کرده‌اند. از ابتدای ماه محرم تا ۲۱ ماه صفر (۸ تا ۲۷ ام مهرماه) میزان تردد زائران از مرز مهران بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده است.

زلزله ۵.۶ ریشتری در هرمزگان
ظهر امروز زلزله ۵.۶ ریشتری در کوخرود بستک در ۲۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس به ثبت رسید که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان این زمینلرزه در همه شهرهای هرمزگان احساس شد اما طبق تماسی که با فرمانداران و بخشداران این مناطق گرفته شده، تاکنون مشکل و یا خسارتی مالی و بویژه جانی گزارش نشده است.

دفاع از حقوق کارگران در چارچوب قانون
«محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به اراک گفت: دفاع از حقوق کارگران از جمله کارگران واحدهای هپکو و آذرآب اراک در چارچوب قانون است و اینجانب برای حل مشکلات این قشر در کنار آنها هستم اما در کنار ریل با هیچ کارگری همراه نمی‌شوم.
وی افزود: مشکلات واحدهای هپکو و آذرآب ساختاری و تاریخی است، ریشه اصلی این واحدها در واگذاری به اشخاص است و راه‌حل اصلی رفع مشکلات این واحدها نیز در واگذاری است.
به گفته وزیر کار، در استان مرکزی ۲ هزار و ۷۳۹ واحد صنعتی فعال وجود دارد که ۴۰ واحد آن در شرایط بحرانی و خاص است و تعدادی از واحدها مانند هپکو و آذرآب در کشور صدای زیادی کردند و در هر نشست بررسی مشکلات کارگران هپکو و آذرآب بر پرداخت حقوق این قشرتاکید شده اما آنچه مورد نیاز کارگران این واحدها است، تعین تکلیف مالکیت واحدهای صنعتی است تا کارگران بدانند آینده آنها در خطر نیست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: حمایت از کارگران تنها در چارچوب قانون انجام می‌شود، اگر نظم اجتماعی برهم خورد امکان حمایت نیست؛ در راستای حق و حقوق کارگران همه تلاش‌ها به کار گرفته شده‌ و هیچ کوتاهی صورت نمی‌گیرد و تلاش شده است تا تصمیمات اخذ شده به بهترین شکل اجرایی شود.

شرکت آذرآب اراک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان طرح دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آغاز عملیات اجرایی ساختمان کانون بازنشستگان اراک نیز گفت: شرکت آذرآب اراک یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان طرح داردکه ۴۵۰ میلیارد تومان این طرح‌ها در دست اجرا و ۶۰۰ میلیارد تومان در حال تنظیم قرارداد است.

شریعتمداری افزود: شرکت آذرآب اراک از بهترین شرکت ها و صنایع کشور است که در جریان خصوصی سازی لطمه‌هایی به آن وارد شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهای شرکت آذرآب این شرکت نباید در پرداخت حقوق با مشکل مواجه شود.
شریعتمداری گفت ؛ در صحبتهایی که با مالک شرکت آذر آب انجام شده مقرر شد یک ماه و نیم از حقوق کارگران این شرکت به جز مهر ماه پرداخت شود .
وی ادامه داد: با توجه به پیگیریهای انجام شده توسط نمایندگان و استاندار مرکزی، تثبیت مالکیت برای پیشرفت این شرکت در دستور کار قرار دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص شرکت هپکو نیز گفت: با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و دولت مالکیت این شرکت به سازمان خصوصی سازی بازگشته و واگذاری این شرکت به مالک دارای اهلیت در دستور کار قرار دارد.

برنامه جامع مقابله با گردوغبار در کشور نهایی شد
علی‌محمد طهماسبی دبیر ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار گفت: برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در کشور نهایی شده و آماده ابلاغ به دستگاه های مسئول است؛ با اجرایی شدن این برنامه، بسیاری از اقدامات در راستای اجرای بندهای آن در دستور کار نهادهای مختلف مسئول قرار می گیرد و می توان شاهد کاهش مشکلات در این بخش بود.
وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته به دلیل ناکافی بودن اعتبار دولتی مرتبط با مقابله با گرد و غبار، تأمین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی مورد درخواست و پیگیری این ستاد قرار گرفته و با نظر موافق مقام معظم رهبری منجر به اجرای عملیات اجرایی گسترده در مناطق مختلف کشور شده است.

وقوع زلزله بالای ۶.۵ ریشتر در تهران ۲ میلیون قربانی می‌گیرد
اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر زلزله‌ای با ۶.۵ ریشتر به بالا در تهران روی دهد قطعا ۲ میلیون نفر بصورت مستقیم تحت تاثیر این زلزله قرار می‌گیرند.
وی در عین حال با بیان اینکه هنوز سابقه وقوع بحران در یک کلانشهر کشور را نداریم اظهار داشت: در حادثه پلاسکو که هنوز نیز اعتقاد داریم یک حادثه محلی بود به حادثه بین المللی تبدیل شد و اگر در تهران زلزله ای بالای ۷ ریشتر رخ دهد چه فاجعه ای به بار خواهد آمد.
به گفته وی، برخی می‌گویند اگر تهران با زلزله هفت ریشتری روبه رو شود کلا این شهر با خاک یکسان می شود افزود: بر خلاف این اظهار نظرات بنده می گویم که سازه ها و دانش فنی در امر ساختمان سازی بسیار پیشرفت پیدا کرده و با این سازه های بتنی و آهنی که بکار رفته این اتفاق بسیار بعید است.

طرح‌های نوآورانه نیاز به تسهیلات بانکی ندارند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان به قدری پول ساز است که بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه به دنبال تسهیلات بانکی نیستند و با سرمایه خود آن‌ها را اجرا می‌کنند.

سورنا ستاری در حاشیه بازدید از مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری در اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ خدمت به این شرکت‌ها ارائه می‌کند.

وی اظهار داشت: این خدمات در حوزه تسهیل صادرات، پرداخت تسهیلات بانکی، اعمال معافیت‌های سربازی، معافیت‌های مالیاتی و بیمه به شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌های نوآورانه ارائه می شود و در عمل یک زیست بوم جدید در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان طی سال گذشته گفت: این تسهیلات غیر از مبالغی است که توسط صندوق نوآوری به شرکت های دانش بنیان و طرح های نوآورانه پرداخت شده است.

ستاری افزود: طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان با تسهیلات بانکی و کمک‌های مالی شکل نمی‌گیرند بلکه این سرمایه گذاری خطرپذیر است که باعث توسعه شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ‌ها می‌شود.

پرداخت تسهیلات نوسازی به ۴۰ هزار واحد مسکونی هدفگذاری شد

سرپرست ستاد بازآفرینی شهری گفت: پرداخت تسهیلات نوسازی به حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری کشور در سال ۹۸ هدفگذاری شده‌ است.

منصور استادی افزود: پرداخت تسهیلات برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده تا پایان برنامه ششم توسعه هدفگذاری شد.

وی با بیان اینکه دولت موظف به بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله در بافت‌های ناکارآمد کشور است، تصریح کرد: اکنون، احیا و بهسازی ۶۴۹ محله در کل کشور در دستور کار قرار دارد.

استادی بازآفرینی شهری را فرآیندی مطلوب برای توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ایجاد نقطه امید در محله‌های مورد نظر طرح برشمرد و ادامه داد: ارتقای کیفیت سطح زندگی و زیست‌پذیری شهرها و محله‌های هدف از پیامدهای اجرای این طرح است.

سرپرست ستاد بازآفرینی شهری کشور خاطرنشان کرد: برنامه‌های تصویب شده ستادهای شهرستانی و استانی ستاد بازآفرینی شهری مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مشارکت و همکاری شهرداری‌ها و دستگاه‌های عضو ستاد برای پیشبرد اهداف بازآفرینی شهری در استان‌های کشور ضروری است.

واگذاری صادرات سوخت به سازمان همیاری شهرداری‌ها خلاف قانون است

رییس اتاق تعاون ایران، واگذاری صادرات سوخت به سازمان همیاری شهرداری‌ها را خلاف قانون بیان کرد و گفت: صادرات سوخت به کشورهای همسایه و منطقه، حق طبیعی و قانونی تعاونی‌های مرزنشین است.

بهمن عبداللهی افزود:چند سال است حق صادرات سوخت به کشورهای همسایه از تعاونی‌های مرزنشیان سلب و به صورت غیرقانونی به سازمان همیاری شهرداری های وزارت کشور که یک نهاد غیرتخصصی و غیرمرتبط است واگذار شده است و اتاق تعاون ایران تلاش می کند این حق طبیعی و قانونی را به تعاونی‌های مرزنشین کشور از جمله خوزستان برگرداند.
وی گفت: در این پیوند روز سه شنبه نشستی با وزیر کشور خواهم داشت و محور اصلی این نشست واگذاری حق صادرات سوخت به تعاونی های مرزنشین و سلب این مسئولیت از سازمان همیاری شهرداری ها خواهد بود.
رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تقویت بینه اقتصادی ساکنان مرزی ، به ارتقای ضریب امنیت مرزهای کشور منجر خواهد شد افزود: اتاق تعاون ایران از هرگونه اقدام قانونی که به توانمندسازی ساکنان مناطق مرزی کشور شود حمایت می کند و آن را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

روایت نمایندگان مجلس از مشکلات واحدهای تولیدی استان مرکزی

نمایندگان مردم استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی در نشستی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیان مشکلات و توانمندی‌های واحدهای تولیدی استان پرداخته و خواستار توجه بیشتر وزیر به مسائل کارگری استان شدند.

آنان در نشست روز دوشنبه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور محمد شریعتمداری در اراک برگزار شد، مسایل و مشکلات حوزه کاری خود در بخش های تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال، تسهیلات، مشکلات کارگری و توانمندی های صنعتی استان پرداختند.

صادرات کالا از منطقه آزاد اروند به ۶۴۰ میلیون دلار رسید

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند گفت: در نیمه نخست سال جاری صادرات کالا از منطقه آزاد اروند به ۶۴۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

سیدعلی موسوی میزان صادرات بنادر آبادان، خرمشهر و مرز تجاری شلمچه در مدت ۶ ماهه سال گذشته را ۲۸۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: میزان ترانزیت کالا از منطقه آزاد اروند طی این مدت بیش از ۱۳۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۰۰ درصد رشد داشته است.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند عمده صادرات کالا از منطقه آزاد اروند را انواع روغن های صنعتی، محصولات مصنوعی و فلزی، شیلات، خرما، خشکبار و محصولات پایین دستی پتروشیمی عنوان کرد و گفت: مقصد صادرات کالا عمدتا کشورهای عراق، کویت،امارات، قطر، چین، استرالیا، نیوزلند بوده است.

موسوی، ارزآوری را یکی از مزایای ورود گردشگران به منطقه آزاد اروند بیان کرد و گفت: در کنار ۲ مقوله کالا و خدمات ورود گردشگران به منطقه آزاد اروند موجب ارزآوری می شود که در حال گسترش است.

گزارش های منتخب
تبریز گزارشی با عنوان "درماندگی زنان سرپرست خانواده " منتشر کرده و در آن به مشکلات و چالش های زنان سرپرست خانواده از ابعاد مختلف در جامعه پرداخته است .
"روستاهای گچساران در مسیر ثروت آفرینی" نام گزارشی از دفتر گچساران است که به موضوع تبدیل زمین‌های دیم به آبی و آبیاری‌های نوین در کشاورزی این منطقه پرداخته است .
گزارشی با عنوان "موسیقی پاییزی پرندگان در تالاب‌های گلستان" از مرکز گرگان به پرندگان مهاجر ساکن درصحرای سیبری مسیر زیستگاه‌های آبی گلستان را در پیش گرفته اشاره کرده است .
"ظرفیت مغفول مانده در صنایع تبدیلی کردستان" عنوان گزارشی از سنندج که در این گزارش آمده است بحث وجود صنایع تبدیلی به عنوان یک نیاز اساسی برای کشاورزان مطرح بود و اکنون که واحدی برای فرآوری در این استان وجود دارد ،‌ تمام ظرفیت این واحد به بهره‌برداری نمی رسد و این ظرفیت مغفول مانده است.
مرکز رشت گزارشی با نام "عضویت اوراسیا؛ احیاء جایگاه گیلان در توسعه صادرات" نوشته که در آن به موضوع تشکیل دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت در آینده نزدیک پرداخته است .
"کشمش پشت دروازه‌های صادرات" گزارشی از مرکز همدان که در خصوص وضعیت تولید و صادرات این محصول و همچنین مشکلات آن در بازارهای جهانی بررسی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه