فرهنگ حسنه وقف باید در جامعه نهادینه شود


فرهنگ حسنه وقف باید در جامعه نهادینه شود

سنندج - ایرنا - معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری بانه با بیان اینکه وقف جنبه‌های مختلفی دارد گفت: فرهنگ حسنه وقف باید در جامعه بویژه در نسل جوان نهادینه شود تا بتوان از برکات آن بیشتر بهره برد.

اسماعیل محمدی عصر دوشنبه در جلسه هماهنگی برنامه‌های دهه وقف با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ حسنه وقف اظهار داشت: امیدواریم با ترویج این فرهنگ حسنه از برکات وقف در همه زمینه ها بهره مند شویم و چراکه تاکنون با استفاده از این فرهنگ خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارائه شده است.

وی افزود: در شهرستان بانه بیشتر موقوفات وقف بر مساجد و فعالیت های قرآنی است که ضروری است مردم از دیگر جنبه های وقف اگاه شوند.

شهرستان بانه ۳۱۶ موقوفه دارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بانه نیز در این جلسه گفت: این شهرستان با کمک واقفین خیر اندیش ۳۱۶ موقوفه دارد که به لحاظ جمعیت در استان رتبه نخست و به لحاظ تعداد موقوفات رتبه دوم استانی کسب کرده است.

آرمان شریفی وقف را یک امانت ارزشمند اعلام کرد و افزود: نیات واقف در اجرای وقف اهمیت بسیاری دارد و این امر در بانه ۱۰۰ درصد محقق شده و بیش از ۹۸ درصد نیات واقفین وقف بر مساجد و فعالیت های قرآنی است.

شریفی گفت:امسال ۱۷ مورد وقف جدید ثبت شده و ۳۹۰ مورد تجدید اجاره نامه در شهرستان انجام شده که به نسبت اجاره نامه سالانه که ۳۲۵ مورد است ۶۵ مورد بیشتر انجام شده است.

وی با بیان اینکه تصرفات عمرانی بسیاری از موقوفات شهرستان را تهدید می‌کرد اظهار داشت: سند ۵۶ قطعه زمین وقفی امسال صادر شده و سند مالکیت ۴۰ قطعه زمین نیز در حال انجام است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بانه افزود: با همکاری دادگستری ۹ حکم به نفع موقوفات اجرایی شده و از محل درآمد موقوفات ۴۰۰ مورد کمک مالی به مساجد افراد بی سرپرست، بیماران خاص و بیماران صعب العلاج انجام شده است.

وی گفت: امسال به ۵۰۰ نفر افراد نیازمند که توسط موسسات خیریه معرفی شده از محل درآمد موقوفات یک میلیون تا پنج میلیون ریال کمک مالی شده و یک بسته غذایی به ارزش ۲ میلیون ریال با حضور نماینده ولی فقیه در کردستان به افراد نیازمند اهدا شده است.

شریفی به سرمایه گذاری در موقوفات اشاره کرد و افزود: اراضی وقفی باید درآمدزایی داشته باشند و در این راستا با همکاری اداره امور آب شهرستان مجوز چاه آب برای زمین های کشاورزی وقفی صادر شده است.

وی گفت: با پیگیری انجام شده پمپ بنزین در اراضی موقوفه احداث و درآمد حاصل از آن برای افراد بی بضاعت هزینه می‌شود.

بیش از ۷۰۰ نوع نیت وقف وجود دارد که در شهرستان بانه بیشتر موقوفات با نیت وقف بر مساجد و ترویج فعالیت های قرآنی است.
مهمترین موقوفات شهرستان بانه موقوفه حاج عمر ابراهیمی، موقوفه بانو بنفشه، موقوفه حاج کریم وثوقی، موقوفه آمنه رسول پناه، موقوفه آغا خان و خدیجه خانم است که موقوفه آغا خان و خدیجه خانم است که شامل ساختمان اداری فرمانداری بانه، فرمانده انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی است.

چهارم آبان ماه به عنوان روز وقف در تقویم رسمی کشور نام گذاری شده و از بیست و هفتم مهر ماه به مدت ۱۰ روز برای ترویج فرهنگ حسنه وقف به عنوان دهه وقف نام گذاری شده است.

شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح