رفع انحصار منجر به حذف زبان انگلیسی در مدارس می‌شود


رفع انحصار منجر به حذف زبان انگلیسی در مدارس می‌شود

همشهری آنلاین: عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با تصور اینکه طرح رفع انحصار زبان انگلیسی در مدارس راهی برای کیفیت‌بخشی است، آن را امضاء کرده‌اند حال آنکه رفع انحصار منجر به حذف آموزش زبان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طرح «رفع انحصار از آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» با امضاء ۵۸ نماینده به این موضوع اشاره کرده است که آموزش زبان به موسسات خارج از مدرسه واگذار ‌و استخدام معلمان زبان از این پس ممنوع خواهد شد و هزینه آموزش زبان در موسسات نیز بر عهده دانش‌آموز قرار خواهد گرفت.

در صورت تصویب این طرح، آموزش زبان از مدارس راهنمایی و هنرستان‌ها حذف می‌شود. دانشجویان دبیرستان هم باید یک زبان خارجی را برای یادگیری انتخاب کنند و در موسسه‌های خارج مدرسه آن را فرا گرفته و هزینه آن را نیز خود بپردازند، که نقش مدرسه در این میان صرفاً نظارتی خواهد بود.

با قانونی شدن این طرح، استخدام معلم انگلیسی از این به بعد ممنوع می‌شود و معلمان انگلیسی فعلی یا باید برای ساعت‌های موظفی به موسسه‌های زبان رفته و یا مدیر و ناظم شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره این طرح گفت: عنوان این طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی بود که در صحبت‌هایی که با همکاران در مجلس داشتیم آنها به تصور اینکه طرح مذکور راهی برای امکان آموزش زبان‌های خارجی در مدارس باز خواهد کرد، آن را امضاء کرده اند، اما متن طرح بعد از امضاء تغییر کرد که عملا امکان آموزش زبان انگلیسی در مدارس را از بین می‌برد و به گونه‌ای رفع انحصار منجر به حذف آموزش زبان خواهد شد.

«محمود صادقی» افزود: برخی از نمایندگان بعد از اینکه متوجه تغییر متن در این طرح شدند به دنبال پس گرفتن امضاء خود در مجلس شدند. آنها بر این عقیده بودند که طرح در ابتدا به این صورت نبوده و یا تصور ما از این طرح به گونه دیگری بوده است.

وی ادامه داد: نمایندگان ابتدا به تصور اینکه قرار است آموزش محدود به زبان انگلیسی نبوده و بر اساس این طرح آموزش زبان‌های دیگر همچون آلمانی، روسی و چینی بر اساس نیازها توسط دانش‌آموز انتخاب و به آموزش مدارس اضافه شود این طرح را امضاء کردند اما بعد از انتشار، متن طرح شامل حذف زبان انگلیسی از مدارس بود.

صادقی با بیان این موضوع که این مورد مد نظر بسیاری از نمایندگان نبوده است، بیان داشت: مسئله آموزش زبان در مدارس به لحاظ تخصصی بودن جای بررسی داشته و قرار است در همایشی در دانشگاه تربیت مدرس، اساتید این رشته به نقد و بررسی طرح یادشده و وضعیت آموزش زبان بپردازند.

به گفته وی شیوه آموزش زبان در مدارس به گونه‌ای ‌است که بعد از گذراندن دوران تحصیل عملا دانش‌آموزان دانش کافی از زبان به دست نمی‌آورند. این نقیصه در آموزش زبان است اما راه حل آن حذف این درس از مدارس با این ادعا که می‌خواهیم انحصار را برداریم و نهایتا منجر به حذف زبان شود، نیست.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس افزود: با تصویب این طرح بار مالی یادگیری زبان انگلیسی به عهده خانواده‌ها است نکته ای که طراحان نسبت به آن توجه کافی نداشته اند.

صادقی با بیان اینکه این طرح به لحاظ کارشناسی بسیار ضعیف و سطحی است، گفت: بعید می‌دانم در آینده‌ای نزدیک نوبت طرح این موضوع در مجلس برسد و اگر نوبت آن شود هم ابتدا باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد نقد، ارزیابی و کارشناسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: هیچ یک از نمایندگان صلاحیت کارشناسی در خصوص طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از مدارس را ندارند و باید کارشناسان طرح روی موضوع کار کرده و نظرات موافق و مخالف ارائه شود، هر چند که انتقادات به شیوه آموزش زبان در مدارس و حتی دانشگاه ها وجود دارد اما این دلیل نمی شود که به جای حل مسئله صورت آن را پاک کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با پاک کردن صورت مسئله پای آموزشگاه‌های خارج از مدرسه به این موضوع باز می شود، گفت: برای طرح های جایگزین باید کار کارشناسی انجام شود البته حُسن طرح این بود که طوفان فکری در این زمینه ایجاد کرده و باعث شده کارشناسان وارد عمل شوند.

صادقی با بیان اینکه این گونه مسائل در حیطه قانون‌گذاری مجلس قرار نمی‌گیرد، یادآورشد: آیا ما در آموزش فیزیک موفق هستیم؟ و یا در آموزش مفاهیم علمی درست عمل کرده‌ایم، آیا باید نمایندگان مجلس به این موضوعات تخصصی در حوزه‌های مختلف ورود کرده و بگویند چون مدارس آزمایشگاه لازم برای دروس فیزیک و شیمی را ندارند باید راه برای ورود بخش خصوصی باز شود؟

وی تاکید کرد: ورود مجلس به این موضوعات از مواردی نیست که با قانون گذاری حل شود بلکه بحث آموزشی بوده و با قانون‌گذاری حل نمی‌شود و هرگونه بحث درباره طرح رفع انحصار زبان انگلیسی در مدارس در حیطه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآورشد: اگر می‌خواهیم تحولی در این زمینه ایجاد کنیم باید تمامی جوانب آن اعم از تخصصی، مبانی آموزشی، فلسفه آموزش و جایگاه آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.

صادقی به دیگر تبعات منفی طرح رفع انحصار زبان انگلیسی در مدارس اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر گسترش امکانات اینترنت و شبکه های مجازی وضعیت را تغییر داده و بسیاری از جوانان جدا از سیستم‌های مرسوم آموزش‌ها و خودآموزی از زبان نیستند اما در هر صورت هر گونه تغییر در روش آموزش زبان نیازمند بررسی متخصصان این درس است.

وی نداشتن تمکن مالی خانواده‌ها را از دیگر عوامل رد این طرح عنوان کرد و تاکید کرد: همه خانواده ها تمکن مالی برای این طرح را نداشته و باید راه‌ حل مناسبی برای کیفیت بخشی آموزشی ارائه شود.

«علیرضا رحیمی» دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود: حذف زبان انگلیسی از مدارس در مجلس مطرح نیست و بیشتر شائبه آفرینی شده و چنانچه با بی‌تدبیری عده‌ای حذف زبان انگلیسی دنبال شود، طرح تقویت زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاه‌ها را در مجلس ارائه خواهیم داد.

وی افزوده بود که زبان انگلیسی گام اول در تعامل با جهان و شاخص مهم در ارزیابی‌های عمومی است.

کد خبر 459786

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403