98 درصد آب مورد نیاز خراسان‌رضوی به منابع زیرزمینی متکی است


98 درصد آب مورد نیاز خراسان‌رضوی به منابع زیرزمینی متکی است

معاونت خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: چون استان خراسان رضوی در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد فقط از دو درصد آب‌های سطحی استفاده می‎کنیم و 98 درصد دیگر اتکای ما به آب‌های زیرزمینی است.

به گزارش ایسنا، محمد عباس‌زاده در جمع فعالان گردشگری شهرستان کاشمر یکی از مهم‌ترین زیرساخت‎های گردشگری را وجود آب ذکر کرد و افزود: از گذشته‎های دور هر کجا آب بوده تمدن‎ها شکل گرفته است؛ همچنین آب می‎تواند سیستم گردشگری را نیز توسعه دهد.

وی گفت: اگرچه 68 درصد کره زمین را آب فرا گرفته ولی همچنان از فقر آب رنج می‌‏بریم، اکنون از 100 درصد آب موجود در کره زمین فقط سه درصد آن شیرین هستند که از همین میزان نیز دو درصد در قطب‎های شمال به شکل منجمد و یخ‌زده بوده و فقط حدود یک درصد قابل شرب است.

عباس‌زاده بیان کرد: در حال حاضر دست یابی به آب شیرینی که وجود دارد به شکل آب‌های سطحی و زیرزمینی بوده، علی‌رغم اینکه در ایران 56 درصد آب‌های شیرین به شکل آب‎های زیرزمینی و 44 درصد آب‌های سطحی هستند اما در استان خراسان‌رضوی به دلیل اینکه در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داریم فقط از دو درصد آب‌های سطحی استفاده می‎کنیم و 98 درصد دیگر اتکای ما به آب‌های زیرزمینی است.

عباس‌زاده عنوان کرد: اکنون کشور ایران در شدیدترین حالت بحرانی قرار دارد، با وجود اینکه بیش از 40 درصد منابع تجدیدپذیر را داریم، مصرف می‌کنیم اما براساس شاخص‎های معتبر جهانی سرانه آب تجدید پذیر به ازای هر نفر کمتر از 1700 مترمکعب در سال است.

وی گفت: به رغم اینکه براساس استانداردها در یک کشور متعادل در روز نباید بیشتر از 130 لیتر آب مصرف شود اما در استان خراسان‌رضوی که بحران وجود دارد باید این صرفه جویی با 70 لیتر صورت گیرد تا بتوانیم بحران را پشت سر بگذاریم.

عباس‎زاده میزان بارندگی سالیانه در جهان را به طور متوسط 900 میلیمتر و بارش ایران را حدود 230 میلیمتر اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه میزان بارندگی نسبت به متوسط جهانی حدود یک چهارم است انتظار می‎رود برداشت‌ها نیز حدود یک چهارم متوسط جهانی باشد اما اکنون این میزان حدود دو برابر متوسط جهانی است.

وی در همین خصوص اظهار کرد: در شهرهای استان خراسان‌رضوی که 73 شهر و 2500 روستا می‌شوند، متوسط برداشت بیش از 250 لیتر در روز بوده که این آمار بسیار نگران کننده است.

او بیان کرد: در حال حاضر هزینه‎ای که هر مشترک برای استحصال آب پرداخت می‎کند، بسیار اندک است؛ به طوری که برای یک متر مکعب آب، هر مشترک 500 تومان پرداخته می‌کند اما برای این میزان که برابر 650 بطری آب معدنی می‎شود اگر بخواهیم با 50 درصد تخفیف از فروشگاه‌ها تهیه کنیم باید 650 هزار تومان هزینه شود.

وی عنوان کرد: به رغم اینکه توسعه گردشگری بدون آب امکان پذیر نیست، اما به دلیل بحران منابع آبی اکنون در شهرهایی مثل بجستان، ریوش و جنگل آب شیرین کن داریم و روز به روز بر تعداد این شهرها افزوده می‎شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش بازی دمبله و ام‌باپه در لوشامپیونه