مسئولان دانشگاهی و اجرایی بنیاد نخبگان را مزاحم ندانند


مسئولان دانشگاهی و اجرایی بنیاد نخبگان را مزاحم ندانند

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: از مسئولان دانشگاهی و اجرایی استان تقاضا داریم بنیاد نخبگان استان همدان را بخشی از خود دانسته و نهادی موازی و مزاحم ندانند.

به گزارش ایسنا، دکتر آریا الستی دوشنبه ۲۹ مهرماه در مراسم معارفه سرپرست بنیاد نخبگان استان همدان و تکریم رئیس سابق بنیاد نخبگان در همدان، با اشاره به اینکه بنیاد نخبگان همدان جزء استان‌های بسیار همکار و همراه بوده است، افزود: بر مبنای توصیه مقام معظم رهبری در سال‌های ۸۴-۸۳ کار تدوین اساسنامه بنیاد ملی نخبگان در شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد و در اواخر دولت هشتم به تصویب رسید و در اوایل دولت نهم نخستین هیئت امنا و رئیس بنیاد ملی نخبگان تعیین شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بنیاد ملی نخبگان نهادی ذیل ریاست جمهوری و یکی از معاونت‌های رئیس جمهور به شمار می‌آید که به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و ریاست آن برعهده رئیس جمهور است و اساسنامه بنیاد نیز مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که توسط رئیس جمهور به سراسر کشور ابلاغ شده است.

الستی با بیان اینکه بعد از گذشت پنج سال از فعالیت این بنیاد سندی ملی در حوزه نخبگان مجددا به علت سفارشات مقام معظم رهبری تدوین شد، اظهار کرد: این سند توسط برخی مسئولان بنیاد، نخبگان و دستاندرکاران نظام نخبگانی کشور آماده شد سپس بعد از اصلاح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و توسط رئیس جمهور به کل کشور ابلاغ شد.

وی با تأکید بر اینکه این سند، سند راهبردی کشور در امور نخبگان است و ارتباط مستقیمی با بنیاد ملی نخبگان ندارد، گفت: در این سند دستورالعمل‌هایی برای تمامی بازیگران نخبگانی کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت، وزارت صمت، سازمان صداوسیما و حتی دو وزارتخانه اطلاعات و امور خارجه وجود دارد.

الستی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین انگیزه و نگاه ویژه جمهوری اسلامی برای تشکیل بنیاد ملی نخبگان و موضوع نخبگان در زمینه‌سازی برای توسعه اثرگذار نخبگان در میان ملت و کشور است، خاطرنشان کرد: برخی معتقدند هدف از تشکیل بنیاد به این علت است که از دیرباز کشوری علم دوست و هنر پرور به شمار می‌آییم که تمامی این پاسخ‌ها با آرمان‌های جمهوری اسلامی انطباق ندارد و صرفا نمی‌توان به علت علم دوستی، پول و مالیات مردم را صرف این طیف خاص و توجه ویژه به آنان کنیم.

وی عدم بکارگیری افرادی که در حوزه تخصصی خود به مراحل نخبگی و پختگی رسیدند و در کشور اثرگذار هستند را خلاف هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان و کاری بیهوده دانست و بیان کرد: قله اهداف بنیاد ملی نخبگان این است که در اقصی نقاط کشور بتوانیم کاری کنیم که آنهایی که می‌توانند کاری کنند برای تحول کشور دست به کار شوند تا به سمت آرمان‌هایی که نسل‌های مختلف در این ۴۰ سال برای آن خون داده و زحمت کشیدند، برسیم.

وی با تأکید بر اینکه زمینه سازی برای پرورش افرادی که بتوانند تحولی در کشور ایجاد کنند، نیازمند این است که از دوران کودکی این افراد را شناسایی و به سمت استعدادهای خود هدایت کنیم، افزود: نیاز است که موانع را از راه رشد افراد و جاذبه‌های گمراه کننده‌ای که آنها را از مسیر استعدادی خود دور می‌کنند، حذف کنیم و وقتی این افراد در موقعت کلیدی خود قرار گرفتند امکان اثرگذاری و ایجاد تحول را به آنها بدهیم.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه قلب نظام نخبگانی، دانشگاه است، تصریح کرد: رابطه بنیاد نخبگان و دانشگاه در استان همدان از ابتدا یک رابطه منطقی، دوستانه و هم‌افزا بوده است.

وی وظیفه بنیاد ملی نخبگان را اینگونه شرح داد: بنیاد ملی نخبگان باید به دولت فعلی، گذشته، آینده و حکومت کمک کند تا موضوع نظام نخبگانی را به صورت ویژه حل و فصل کند تا زمانی خود تبدیل به یک دولت اسلامی شود؛ همان دولتی که مقام معظم رهبری بارها تشریح کردند در حالیکه ما هنوز به این دولت نرسیده ایم و تنها نخبگان هستند که ما را به دولت اسلامی می‌رسانند اما در حال حاضر نخبگان امکان اثرگذاری در کشور را ندارند بنابراین وظیفه بنیاد کمک به کلیه نهادها و اجزای مختلف دولتی و حکومتی در کشور است که بتوانیم به اهداف خود برسیم.

الستی بنیاد ملی نخبگان را یکی از روش‌های میانبری در کشور دانست و خاطرنشان کرد: نمونه بنیاد ملی نخبگان در هیچ کشوری وجود ندارد به این علت که نمونه جمهوری اسلامی ایران را در هیچ کجای دنیا وجود ندارد بنابراین مسیری ابداعی را طی می‌کنیم که دیگران این مسیر را طی نکردند و در این زمینه ما پیشرو هستیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان بنیادی موازی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم نیست، گفت: بنیاد نهادی موازی با معاونت علمی و حتی وزارت صمت نیست چرا که توان و مأموریت آن را ندارد به همین علت از همان روز نخست هیئت امنا ساختار بنیاد را کوچک طراحی کردند و بودجه بنیاد را محدود بستند چرا که در غیر این صورت تمرکز را از وظیفه‌ خود از دست می‌دهیم.

الستی افزود: باید به آموزش و پرورش برای شناسایی و هدایت جوانان کمک کنیم، به دانشگاه مدد برسانیم تا وظیفه خود را برای استعدادپروری به خوبی انجام دهد و بعد از همه اینها نیز به نهادهای مختلف در حوزه جذب، نگهداشت و اثرگذاری نخبگان کمک کنیم.

وی در انتقاد به اینکه برخی مواقع بنیاد ملی نخبگان وارد کارهای اجرایی و تصدی‌گری شده، به اجبار و یا اشتباه بوده است، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان مرتب درحال بازنگری فعالیتهای خود است و آن جایی که دچار اشتباه شده، از میان برنامه خود آن را حذف کرده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان نیز گفت: با توجه به مسائلی که در کشور داشتیم، باید به بحث نخبگان به طور شایسته بپردازیم.

سیدمحمدرضا میرصفدری با بیان اینکه تکلیف مدیران اجرایی مدنظر قرار دادن موضوع نخبگان است، افزود: پیوند مسائل اجرایی با تصمیمات علمی با توجه به رسیدن به بلوغ بعد از گذشت 40 سال، فرصتی است که در تصمیماتی که در رابطه با مسائل علمی گرفته می‌شود، توجه بیشتری شود که نیازمند آن است که نقش نخبگان را در حوزه تصمیم‌گیری کشور پررنگ‌تر کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتفاقی که برای سال آینده رخ خواهد داد رویکرد ما را به استفاده از نخبگان در حوزه تصمیم گیری بیشتر خواهد کرد، یادآور شد: مبحث بودجه بدون نفت و توجه به توانمندی‌های داخل و تولید داخلی یک توفیق اجباری است که بتوانیم به این قشر از جامعه اعم از دانشگاهیان و نخبگان توجه بیشتری کنیم و در تصمیم گیری‌ها از این سرمایه اجتماعی که وجود دارد، بیش از قبل بهره مند شویم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس