سرانه فضاهای فرهنگی در آذربایجان‌شرقی نصف کشور است


سرانه فضاهای فرهنگی در آذربایجان‌شرقی نصف کشور است

تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در استان، گفت: سرانه فضاهای فرهنگی استان نصف کشور است.

محمدرضا پورمحمدی، روز دوشنبه در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با اشاره به مشکلات حوزه سخت افزاری چاپ و نشر و حق تالیف افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز فرصتی برای تعالی فکری، خواندن و مطالعه و تبادل افکار بین صاحب نظران فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه تبریز در صنعت چاپ، نشر و کتاب در دوران گذشته جایگاه بالایی داشت، اظهار داشت: در زمانی که تبریز ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر جمعیت داشت ۲۶ کتابفروش بزرگ در بازار شیشه گرخانه این شهر فعالیت می کرد در حالی که در زمان کنونی این شهر حدود ۲ میلیون نفری بیشتر از ۶ کتاب فروشی مهم ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه هم اکنون بهترین های صنعت چاپ و نشر در این استان وجود دارد، گفت: بازار نشر، کتاب و مطالعه در آذربایجان شرقی سرد است و هنوز استان یک روزنامه سراسری ندارد.

پورمحمدی، ادامه داد: این نمایشگاه در شهری برگزار می‌شود که زادگاه صنعت چاپ و نشر کشور بوده و هست و تبریز این طلایه‌داری خود را بعد از گذشت سال‌ها و از دوران عباس میرزا که بانی و مروج مظاهر مدرنیته بود، حفظ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تبریز از سال ۱۱۳۰ تا ۱۳۵۰ تبریز دومین جایگاه را در صنعت نشر و چاپ داشت و به مرکز اندیشمندان، روشنفکران و قلم به دستان مبارز علیه دوران پهلوی تبدیل شده بود و بزرگان فکر و اندیشه این شهر را مرکز سکونت خود انتخاب کرده بودند.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز که برای دهمین بار نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و برای هفتمین سال نمایشگاه رسانه های دیجیتال را در کنار خود دارد، در ۲۲ هزار متر مربع فضای مسقف و با حضور ۹۵۰ ناشر داخلی و خارجی دایر شده و تا چهارم آبان ماه پذیرای علاقمندان و دوستداران کتاب و کتابخوانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری