3 رشته بومی صنایع‌دستی خراسان شمالی احیا می‌شود


3 رشته بومی صنایع‌دستی خراسان شمالی احیا می‌شود

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از برنامه‌ریزی به‌منظور احیای سه رشته منسوخ‌شده صنایع‌دستی استان در روستاهای راز و جرگلان و اسفراین با هدف توسعه و رونق آنها خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی عابدی با اشاره به برنامه‌های پیش رو در راستای تعریف دوره‌های آموزشی با هدف احیای رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: برنامه‌ریزی به‌منظور احیای سه رشته ابریشم‌بافی، نمدمالی و رودوزی‌های سنتی در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به شهرت روستای رویین اسفراین با عنوان دهکده نساجی سنتی ایران و سابقه تولید ابریشم‌بافی از سوی فعالان صنایع‌دستی این روستا، احیای رشته ابریشم‌بافی را در روستای روئین دنبال می‌کنیم.

عابدی عنوان کرد: تاکنون 15 رشته منسوخ صنایع‌دستی خراسان شمالی ازجمله چادرشب بافی، چوخه، مسگری، آیینه‌کاری، جاجیم‌بافی، حجاری روی سنگ، زیورآلات سنتی و... احیا شده است و هنرمندانی از استان مشغول فعالیت در این رشته‌ها هستند.

وی با اشاره به تعداد 61 رشته فعال صنایع‌دستی در استان، گفت: حفظ هنرهای سنتی و احیای صنایع‌دستی در مرحله اول به روش استاد و شاگردی، و در مرحله بعد با ارائه آموزش‌های مستمر انجام می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تصریح کرد: آموزش مستمر، پرداخت تسهیلات و حمایت به‌منظور فرصت‌یابی حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های مختلف، سه راهکار مهم برای حفظ و بقای هنرهای سنتی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل